رابطه بین مدیریت برمبنای ارزش و تعالی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران.
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, تعالی سازمانی, مدیریت بر مبنای ارزش,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مدیریت بر مبنای ارزش و تعالی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندرانبوده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیات علمی تمام وقت با مرتبه علمی استادیار، دانشیار و استاد بوده است. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 212 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب درجه واحد دانشگاهی انتخاب شده بودند. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه مدیریت بر مبنای ارزش و تعالی سازمانی مدل EFQM استفاده شده است. روایی محتوایی و صوری آنها توسط صاحبنظران و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرارگرفته و پایایی آنها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 98/0 و 97/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین مدیریت بر مبنای ارزش و تعالی سازمانی همبستگی مثبت و رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد مدیریت بر مبنای ارزش (راهبردی، عملیاتی، اجتماعی و فردی) و تعالی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ و این ابعاد 6/80 درصد از تغییرات تعالی سازمانی را به خود اختصاص میدهند. در این بین ارزشهای فردی بیشترین سهم را در پیشبینی تعالی سازمانی دارد؛ و ابعاد اجتماعی، عملیاتی و راهبردی به ترتیب در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
The aim of this study is the investigation of the relationship between management by value and organizational excellence in Mazandaran Islamic Azad University. This study is objectively application AL and methodologically correlational descriptive. Statistical population of this study includes all faculty members with the rank of Assistant professor Associate professor and professor that were 472. Statistical samples were 212 and selected by the use of Cochran formula and they have been chooser by random stratified sampling. We have used researcher self-made question air of management by value and standard question air of EFQM model. For gathering data congestive and formal validity have been approved by experts and authorities its reliability was achieved by Cronbach's Alpha formula and they were 0/98 and 0/97 respectively. We have used descriptive statistical and deductive statistical (regression and Pearson correlation test) for data analysis. Results showed that there are a significant relationship and positive correlation between management by value and organizational excellence. There is also a positive and significant relationship between management by value dimension (strategic, operational, social and personal) and organizational excellence. These dimensions dedicated 80.6 percent of organizational excellence changes to one personal values have the most important role in predicting organizational excellence, and social, operational and strategic dimensions are respectively in the next ranks.
_||_