بررسی و تحلیل دلالت های تربیتی و فلسفی دیویی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفلکناز آتشی 1 , سید هاشم گلستانی 2 , محمدرضا شمشیری 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان (اصفهان)، ایران.
2 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران.
کلید واژه: انسان شناسی, اندیشه های تربیتی, فلسفی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش واکاوی اندیشه های فلسفی و تربیتی جان دیویی می باشد. محقق در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مقوله قیاسی به بررسی و استخراج بنیان های فلسفی (انسان شناسی )و تربیتی (اصول فعالیت ، آزادی ، اجتماعی، تاثیر متقابل ، هدف) پرداخته است. حوزه پژوهش کلیه متون روایی، پژوهش های انجام شده و اسناد مربوطه به مبانی فوق الذکر که از میان منابع موجود، اصول فلسفه، سیرآراء تربیتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جستجوی داده ها از دو روش لغت کاوی و معناکاوی استفاده شد و همچنین جمع آوری داده هادر این پژوهش با استفاده از منابع الکترونیکی و از روش اسنادی و فیش برداری صورت پذیرفت است . تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش براساس رویکرد توصیفی تفسیری است که با استفاده از کدگذاری باز ، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی انجام شده است و در نهایت این یافته ها حاصل شد. زندگی انسان مستلزم تعامل با محیط است و انسان موجودی است اجتماعی و معرفت حاصل تأثیر و تأثر فرد با محیط است. همچنین طبیعت انسان با آزادی سازگار است و مطابق با اندیشه های تربیتی دیویی کوک از ابتدای تولد می بایست آزادانه به فعالیت بپردازد و خود با برخورد با مسائل به تجربه اندازی پرداخته و راه صحیح زندگی را فراگیرد.
implicationsThe purpose of this research is to explore John Davie's Philosophical and Educational Ideas. In this research, the researcher has used the qualitative content analysis methodology to deduce the philosophical (anthropological) and educational foundations (principles of activity, freedom, social, interaction, goal). The field of research of all narrative texts, researches and documents related to the aforementioned principles, selected from among available sources, principles of philosophy, educational traditions. Data mining was used to search the data using two methods of vocabulary and meta-analysis. Data collection in this research was done using electronic resources and documentary and vector scanning methods. The data analysis in this research is based on an interpretive descriptive approach that was performed using open coding, axial coding and selective coding, and ultimately these findings were obtained. Human life involves interacting with the environment, and human being is a social being, and knowledge is the result of the influence of the individual with the environment. Also, human nature is compatible with freedom, and in accordance with the educational ideas of Dewey Cook, he has to work freely from the very beginning of his life, and experimenting with the issues himself and studying the right way of life
_||_