پیشبینی سرمایه فکری بر اساس هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سرمایه فکری, سرمایه اجتماعی, هوش معنوی, دانشجویان, مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
سرمایه فکری دارایی نامشهودی است که میتوان آن را به منزله منبعی برای مزیت رقابتی پایدار در نظر گرفت. بنابراین هدف پژوهش حاضر پیشبینی سرمایه فکری بر اساس هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 600 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای سرمایه فکری (بونتیس، 2001)، هوش معنوی (عبدالهزاده و همکاران، 1388)، سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) و مدیریت دانش (پروبست و همکاران، 2000) بودند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با سرمایه فکری در دانشجویان رابطه مثبت و معنادار داشتند. متغیرهای پیشبین یعنی هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش به طور معناداری توانستند 1/51 درصد از واریانس سرمایه فکری در دانشجویان را تبیین کنند (01/0P<). در نتیجه برای افزایش سرمایه فکری در دانشجویان میتوان میزان هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش را در آنان از طریق کارگاههای آموزشی ارتقاء بخشید.
Intellectual capital is an intangible asset that can be considered as a source of sustainable competitive advantage. Therefore, the aim of present research was predicting the intellectual capital based on spiritual intelligence, social capital and knowledge management in university students. Design research was a descriptive from type of correlation. The population was university students of Islamic Azad University of Tehran city in 2017-18 academic years that from them 600 people selected by multistep cluster sampling method. Research tools were the questionnaire of intellectual capital (Bontis, 2001), spiritual intelligence (AbdollahZadeh & et al, 2009), social capital (Pajak, 2006) and knowledge management (Probst, 2000). Data were analyzed with using SPSS-23 software and by Pearson correlation coefficient and multiple regression with enter model. The results showed that spiritual intelligence, social capital and knowledge management had a positive and significant relationship with intellectual capital in university students. The prediction variables means spiritual intelligence, social capital and knowledge management significantly could explain 51/1 percent of variance of intellectual capital in university students (P<0/01). As a result, to increase the intellectual capital in university students can promote the rate of their spiritual intelligence, social capital and knowledge management via workshop.
_||_