اثربخشی گروه درمانی عقلانی هیجانی رفتاری بر کنش های اجرایی و باورهای غیرمنطقی مادران کودکان مبتلابه نارسایی توجه- بیش فعالی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزهرا رعنایی 1 , احمد منصوری 2 , علی غنایی چمن آباد 3 , سیدعلی کیمیایی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
4 - دانشیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
کلید واژه: باورهای غیرمنطقی, گروه درمانی, کنش های اجرایی, اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی عقلانی هیجانی رفتاری بر کنش های اجرایی و باورهای غیرمنطقی مادران کودکان مبتلابه نقص توجه-بیش فعالی انجام شد. در یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل و مداخله نما، تعداد 30 مادر کودک مبتلابه نارسایی توجه- بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بجنورد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در سه گروه آزمایش، کنترل و مداخله نما قرار گرفتند. مادران گروه آزمایش در معرض مداخله 8 جلسه ای گروه درمانی عقلانی هیجانی رفتاری قرار گرفتند اما گروه کنترل و مداخله نما در معرض چنین مداخله ای قرار نگرفتند. باوجوداین، گروه مداخله نما به مدت 8 جلسه نرم افزار ورد-ویندوز را آموزش دیدند. شرکت کنندگان پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (1969) و آزمون برج لندن (1982) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که گروه درمانی عقلانی هیجانی رفتاری باعث کاهش باورهای غیرمنطقی و بهبود کنش های اجرایی گروه آزمایش نسبت به گروه های کنترل و مداخله نما می شود. در مجموع، گروه درمانی عقلانی هیجانی رفتاری نقش مهمی در کاهش باورهای غیرمنطقی و بهبود کنش های اجرایی مادران کودکان مبتلابه نارسایی توجه-بیش فعالی دارد.
The aim of present study was to investigate the effectiveness of rational emotive behavior group therapy on the executive functions and the irrational beliefs in mothers of children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). In a quasi-experimental study, 30 mothers of children with ADHD referred to counseling centers in the city Bojnurd were selected by available sampling method and then randomly designed into three experimental, placebo and control groups. The experimental group participated in 8 sessions of rational emotive behavior group therapy, while placebo and control groups were not in any treatment. The participants completed Irrational Beliefs Test (IBT, 1969) and Tower of London Test (TOL, 1982). Data were analyzed by SPSS22 software, using analysis of covariance. The results showed that REBG leading to improving the executive functions and decreases irrational beliefs in experimental group than placebo and control groups (p < 0.05). The result showed that REBG might be an efficient way to improving executive the functions and decreases the irrational beliefs in mothers of children with ADHD. Also, therapists can use this therapeutic approach for decreases irrational beliefs and improving executive functions.
_||_