رابطه خودنظم دهی تحصیلی و مسئولیت پذیری با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعباسعلی حسین خانزاده 1 , محبوبه طاهر 2 , سیده زهرا سیدنوری 3 , زهره حبیبی 4 , فاطمه بهزادفر 5
1 - گروه روانشناسی دانشگاه گیلان-دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
5 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گیلان، رشت، ایران
کلید واژه: اضطراب امتحان, دانش آموزان دختر, مسئولیت پذیری, خودنظم دهی تحصیلی,
چکیده مقاله :
اضطراب امتحان حالت تنشی است که می تواند به کاهش عملکرد تحصیلی، ضعف در یادگیری، و کاهش سطح نمره های درسی منجر گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودنظم دهی تحصیلی و مسئولیت پذیری با اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از میان آنها نمونه ای به حجم 128 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس های خودنظم دهی تحصیلی (کانل و ریان، 1389) و اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) پاسخ دادند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اضطراب امتحان با نمره کل خودنظم دهی تحصیلی و خرده مقیاس-های خودنظم دهی درونی و انگیزش درونی رابطه منفی و با خرده مقیاس خودنظم دهی بیرونی رابطه مثبت وجود دارد (05/0>p). همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب امتحان با خرده مقیاس های احساس امنیت، حرمت خود، احساس تعلق، و مسئولیت پذیری (تعهد درونی) رابطه منفی وجود دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد از میان متغیرهای پیشبین خرده مقیاس های مسئولیت-پذیری (تعهد درونی)، خودنظم دهی درونی و انگیزش درونی می توانند به طور سلسلهمراتبی 35 درصد از تغییرات اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر را به طور معنادار پیشبینی کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با تقویت خودنظم دهی تحصیلی و مسئولیت پذیری می توان اضطراب امتحان را مدیریت کرد.
Test anxiety is a tension mode that can lead to reduction of academic performance, poor learning, and level of grades. The aim of this study was to investigate the relationship between academic self-regulation and responsibility with test anxiety in female students. Design of research was descriptive from correlational method. The statistical population included all of female high school students of Rasht city in 2013-2014 academic years that 128 students were selected by multistage cluster sampling method and they completed academic self-regulation (Kanel & Ryan, 1987), responsibility (Kordloo, 2010), and test anxiety (Abolghasemi, 2000) scales. Results of the Pearson of correlation coefficient showed there are significant negative correlation between test anxiety with total score of self-regulation and subscales internal self-regulation and intrinsic motivation and positive significant relationship with extrinsic motivation (p<0/05). Also the results showed there significant negative correlation between test anxiety with subscales sense of security, self-esteem, a sense of belonging and, responsibility (internal commitment) there is a significant negative correlation (p<0/05). Results of regression analysis showed that among predictor variables, subscales internal self-regulation, intrinsic motivation, and responsibility (internal commitment) could be predict 35 percent of changes of test anxiety of female students hierarchically. The test anxiety can be managed by strengthening academic self-regulation and responsibility.
_||_