بازشناسی کیفی ابعاد و مولفه های برنامه درسی مبتنی بر عمل فکورانه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیجواد جهان 1 , علیرضا فقیهی 2 , ذبیح پیرانی 3
1 - مامور آموزشی به تدریس در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ازاد اراک
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, ابعاد, مولفه ها, نظریه عمل گرای شوآب, دیدگاه اساتید,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بازشناسی کیفی ابعاد و مولفه های برنامه درسی مبتنی بر عمل فکورانه و تحلیل آن براساس نظرات اساتید حوزه برنامه درسی عمل فکورانه انجام شده است. در این پژوهش از روش کیفی، از نوع پدیدار شناسی استفاده شده است. شرکت کنندگان در پژوهش، شامل ده نفر از اساتید حوزه برنامه درسی عمل فکورانه بودند که صورت هدفمند انتخاب شدند .برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از روش مقوله بندی و کد گذاری موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بر اساس نظرات اساتید ، برنامه درسی عمل فکورانه با تأکید بر زوایای معرفت شناسی و ارزش شناسی شامل120کد مفهومی و هفت مولفه اصلی : تامل گرایی، پرورش تفکر، هنر و زیبا شناسی، ادراک، حل مساله، تصمیم گیری، مهارت محوری و توسعه ی حرفه ای و 53 زیر مولفه در زمینه برنامه درسی عمل فکورانه می باشد. یافته ها نشان داد که گنجاندن برنامه درسی عمل فکورانه در قالب برنامه های دانشگاهها و آموزش و پرورش به همراه تعامل مدرسه و دانشگاه با سایر نهادهای اجتماعی شرایط لازم را برای پرورش دانش آموزان و دانشجویان فراهم می سازد.
Abstract The present study aimed to Recognition of the quality aspects and components of the curriculum is based on Delibrative Inquiry and analyze according to experts' point of view on the field of Deliberative Inquiry Curriculum. In this study, the qualitative and phenomenological methodology was used. Participants in the study included ten professors in the field of Deliberative Inquiry Curriculum who were purposefully selected. Semi – structured interviews was used in order to collect data. The obtained data were analyzed by categorization and thematic coding. Research findings according to experts' view indicated that Deliberative Inquiry Curriculum with an emphasis on epistemology and axiology included 120 conceptual codes and seven main components: reflection oriented, fostering thinking, art and aesthetics, perception, problem solving, decision making, skill base, and professional development and 53 sub – components of the deliberative inquiry curriculum. Results showed that inclusion of deliberative inquiry curriculum in the curriculum of University and education Campuses, together with schools interactions with other social institutions provide the necessary conditions to train student.
_||_