آسیب شناسی برنامهدرسی هنر در بعدهای طراحی،فعالیتهای یاددهی – یادگیری وارزشیابی در دوره راهنمایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمدجواد لیاقت دار 1 , مجید امیری 2 , ستاره موسوی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
2 - مربی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ص.پ19395-3697 ، تهران، ایران
3 - مدرس مدعو
کلید واژه: طراحی, ارزشیابی, فعالیتهای یاددهی یادگیری, برنامه درسی هنر,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر به آسیب شناسی برنامه درسی هنر در بعدهای طراحی آموزشی، فعالیتهای یاددهی یادگیری و ارزشیابی بوده است. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و به شیوه ترکیبی انجام شده است. جامعه کمی پژوهش شامل کلیّه ی معلّمان زن هنر دورهی راهنمایی تحصیلی ناحیه۲شهر اصفهان است و جامعة آماری بخش کیفی جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان برنامه درسی مقطع دکتری در دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان بودند، که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 7نفر از آنان انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است، همچنین روایی محتوایی ابزارها از طریق نظرات متخصصان بررسی شده، پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 96/0 برآورد شده است. یافته های کمی نشان داده است ؛ مهمترین آسیب های درس هنر در بعدهای 1- طراحی عبارتند از؛ ساعات کم تدریس ،عدم برنامه ریزی صحیح. 2-فعالیتهای یاددهی یادگیری : درحاشیه بودن درس هنر، کمبودامکانات. 3-روشهای ارزشیابی: توقع زیاد والدین ودانش آموزان. یافته های کیفی نشان داده است عدم غنی سازی محتوا ، کم توجهی به اصول برنامه ریزی درسی از مهمترین آسیبهای برنامه های درسی در مرحله طراحی آموزشی است. دوره های دانش افزایی محدود ، بهرهگیری محدود از دیدگاههای نوین ، از مهمترین آسیبهای برنامه های درسی در مرحله فعالیتهای یاددهی یادگیری است. کمرنگ بودن جایگاه درس هنر و نمره های ارزشیابی این درس، کاربست محدود رویکردهای متنوع از مهمترین آسیبهای برنامه های درسی در مرحله ارزشیابی است.
The aim of this study was to investigate the pathology of Art curriculum in the aspects of educational design, teaching - learning activities and evaluation in guidance school. The present research was a descriptive – survey study and mixed method have been used. The statistical population was the quantitative part of all middle school art teachers at second area of Isfahan and the statistical population was the qualitative part of all PhD student and PhD graduates in curriculum at University of Isfahan and Khorasgan Branch, Islamic Azad University of whom 7 were purposefully selected as samples. The research data’s were collected from interview and questionnaire. The validity of interviews and questionnaires were reviewed by experts, and 0/96 reliability through Cronbach's alpha coefficient was calculated. Quantitative Findings of indicate that, the most damage in the aspects of educational design included: Less teaching hours, lack of proper planning, teaching - learning activities included: Forgetting the Art curriculum, Poor facilities, evaluation methods: High expectations of parents and students. Qualitative findings of indicate that the most damage in the aspect of educational design included poor quality content, ignoring the principles of curriculum development. The most damage in the aspects of teaching - learning activities included limited training courses, limited use of new views. The most damage in the aspects of evaluation methods included Low status and poor art lesson and assessment scores of this lesson
_||_