طراحی و اعتبار سنجی پرسشنامه مؤلفه های مدیریت مرزی مدیران مدارس
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشطیبه رشیدی 1 , الهام کاویانی 2 , فرامرز ملکیان 3 , سوسن لایی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: داده بنیاد, مدیران مدارس, مدیریت مرزی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه مؤلفه های مدیریت مرزی مدیران مدارس استان کرمانشاه بود. روش گردآوری داده ها ترکیبی از نوع طرح اکتشافی متوالی بود. داده های کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با ده نفر از خبرگان و متخصصان که در زمینه مدیریت مرزی و زوایای آن آگاهی داشتند به روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند، جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش کدگذاری انجام گرفت. در بخش کمی، روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط یازده خبره بررسی شد و پایایی آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه گردید. اعتبار محتوایی پرسشنامه CVR 873/. به دست آمده است و سنجش روایی با استفاده از تحلیل عاملی KMOبرابر 964/. به دست آمده که در سطح بالایی بوده و نشان از همبستگی گویه ها دارد. برای این منظور از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. سسپس نسخه نهایی پرسشنامه بین 288 نفر از مدیران توزیع شد. در بخش کیفی، 23 مؤلفه شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمیک شامل 6 بعد ارائه شد( شرایط علی، پدیده اصلی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، استراتژی ها و پیامدها). نتایج مرحله کمی نشان داد که 6 مقوله اصلی و عوامل آنها توانایی تبیین مدیریت مرزی را داشتند.
The purpose of this study was to design and validate a questionnaire on the components of border management of school principals in Kermanshah province. The data collection method was a combination of consecutive exploratory design. Qualitative data were collected through semi-structured interviews with ten experts and specialists who were aware of border management and its angles were selected by theoretical purposive sampling method. Qualitative data analysis was performed using coding method. In the quantitative part, the validity of the researcher-made questionnaire was evaluated by eleven experts and the reliability of Cronbach's alpha was calculated to be 0.88. Content validity of CVR questionnaire / 873. Validity assessment was obtained using KMO factor analysis equal to / 964. It was obtained that it is at a high level and shows the correlation of items. The results showed that the validity and reliability of the researcher-made tool were confirmed; Therefore, the questionnaire obtained from this study can be used as a valid questionnaire for border management of school principals and it seems that the use of education and other organizations in the management of the border management questionnaire can play a role. Have a lot in improving management.
رحمان پور، حسین. پارسانژاد، علی اکبر و بلندی، مریم.( 1395). درآمدی بر مدیریت آموزشی مدارس، همایش بین المللی دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
زین آبادی، حسن رضا. احمدیانفر، سهیلا.( 1393). تأملی بر مشکلات مدیران تازه کار در مدارس ابتدایی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، 14 (3): 1-21.
فرح بخش، سعید. ستار، آزیتا.(1391). نقش کیفیت زندگی کاری در سلامت روانی مدیران مدارس، مجله اصول بهداشت روانی، 14 (3): 34-25.
سبزیان پور، زهره. اسلام پناه، مریم.( 1398). بازگشت به مدیریت: طراحی و تبیین الگوی نوین صلاحیت های مدیران آموزشی با روش تحلیل مضمون، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 7(1): 55-43.
Allen, T. D., Cho, E., & Meier, L. L. (2014). Work–family boundary dynamics, Organizational Behavior, 1(1), 99-121.
Bogaerts, Y., De Cooman, R. & De Gieter, S. (2018). Getting the work-nonwork interface you are looking for: The relevance of work-nonwork boundary management fit, Frontiers in Psychology, 9: 1158.
Bulger, C. A., Matthews, R. A., & Hoffman, M. E. (2007). Work and personal life boundary management: Boundary strength, work/personal life balance, and the segmentation-integration continuum, Journal of occupational health psychology, 12(4):365.
Cansoy, R. (2019). The Relationship between School Principals' Leadership Behaviors and Teachers' Job Satisfaction: A Systematic Review, International Education Studies, 12(1): 37-52.
Carlson, D. S., Ferguson, M., Kacmar, K. M., & Crawford, W. S. (2013). Boundary management tactics: Aligning preferences in the work and family domains, In Academy of Management Proceedings, (Vol. 2013, No. 1, p. 11061). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Darmody, M., & Smyth, E. (2016). Primary school principals' job satisfaction and occupational stress, International Journal of Educational Management, 12 (3): 113-134.
Gudeta, K. H., & van Engen, M. L. (2017). Work-life boundary management styles of women entrepreneurs in Ethiopia– “choice” or imposition? Journal of Small Business and Enterprise Development, 9 (4): 88-99.
Koch, A. R., & Binnewies, C. (2015). Setting a good example: Supervisors as work-life-friendly role models within the context of boundary management, Journal of Occupational Health Psychology, 20(1): 82.
Kossek, E. E. (2016). Managing work-life boundaries in the digital age, Organizational Dynamics, 45(3), 258-270.
Kossek, E. E., & Lautsch, B. A. (2012). Work–family boundary management styles in organizations: A cross-level model, Organizational Psychology Review, 2(2): 152-171.
Maxwell, B. J. (2005). Feedback as it relates to the development of leadership self-efficacy and leadership ability, The Claremont Graduate University.
Mellner, C., Aronsson, G., & Kecklund, G. (2014). Boundary management preferences, boundary control, and work-life balance among full-time employed professionals in knowledge-intensive, flexible work, Nordic journal of working life studies, 4(4): 7-23.
Odengo, R., & Kiiru, D. (2019). Work life balance practices and organizational performance: Theoritical and empirical review and critique, Journal of Human Resource and Leadership, 4(2), 58-72.
Olson-Buchanan, J. B., & Boswell, W. R. (2006). Blurring boundaries: Correlates of integration and segmentation between work and nonwork, Journal of Vocational behavior, 68(3): 432-445.
O'Mahony, M., & Jeske, D. (2019). Study-work-life balance of international students in the context of temporal boundaries, Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 7(2): 63-79.
Palumbo, R. (2020). Let me go to the office! An investigation into the side effects of working from home on work-life balance, International Journal of Public Sector Management. 18 (1): 53.70.
Piszczek, M. M., & Berg, P. (2014). Expanding the boundaries of boundary theory: Regulative institutions and work–family role management, Human Relations, 67(12): 1491-1512.
Qiu, L., & Fan, J. (2015). Family boundary characteristics, work–family conflict and life satisfaction: A moderated mediation model, International Journal of Psychology, 50(5): 336-344.
Rothbard, N. P., & Ollier-Malaterre, A. (2016). Boundary management, The Oxford handbook of work and family, 109: 122.
Rice, R. E. (2017). Boundaries, and information and communication technologies, The Wiley Blackwell handbook of the psychology of the Internet at work, 7696: 175-194.
_||_