در این مقاله، ابتدا سه طرح اختلاط از بتن قلیافعال ساخته شد که به ترتیب حاوی 92، 96 و 100 درصد سرباره کوره آهنگدازی و 8، 4 و 0 درصد نانوسیلیس بودند. پس از انجام آزمون مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته و انتخاب یک طرح به عنوان طرح بهینه به لحاظ برتری خواص مکانیکی، با افزودن چکیده کامل
در این مقاله، ابتدا سه طرح اختلاط از بتن قلیافعال ساخته شد که به ترتیب حاوی 92، 96 و 100 درصد سرباره کوره آهنگدازی و 8، 4 و 0 درصد نانوسیلیس بودند. پس از انجام آزمون مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته و انتخاب یک طرح به عنوان طرح بهینه به لحاظ برتری خواص مکانیکی، با افزودن 1 و 2 درصد الیاف پلی اولفین به طرح بهینه، دو طرح دیگر از بتن قلیافعال ساخته شد. تمام نمونه های بتنی تحت آزمون های مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته، XRF و SEM، قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون های این پژوهش نشان از برتری در خواص مکانیکی و ریزساختاری بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی را در تمام سنین عمل آوری داشت. در سن عمل آوری 90 روزه (به عنوان بهترین سن در عملکرد با توجه پیشرفت فرایند شیمیایی)، پیرو آزمون مقاومت فشاری کمترین (94/49 مگاپاسکال) و بیشترین (36/66 مگاپاسکال) مقدار مقاومت فشاری به ترتیب برای طرح 1 شامل بتن معمولی و طرح 4 شامل بتن قلیافعال حاوی 8 درصد نانوسیلیس کسب گردید. در همین سن عمل آوری، کمترین (44/32 گیگاپاسکال) و بیشترین (51/42 گیگاپاسکال) مقدار مدول الاستیسیته بتن به ترتیب در طرح 1 و 6 شامل بتن قلیافعال حاوی 8 درصد نانوسیلیس و 2 درصد الیاف پلی اولفین، به دست آمد. در این سن، افزودن 8 درصد نانوسیلیس و 2 درصد الیاف در بتن قلیافعال طرح 6 موجب افت 49/22 درصدی در مقاومت فشاری و بهبود 05/7 درصدی در مدول الاستیسیته گردید.
پرونده مقاله
در این مطالعه به طراحی یک کنترلکننده تطبیقی قوی و آنلاین در سیستم کنترلی فعال کابلی، جهت غلبه بر ارتعاشات لرزهای در ساختمانهای چندطبقهای پرداخته میشود. در این پژوهش یک کنترلکننده عصبی- فازی تطبیقی نوع ۲ جدید پیشنهاد شده که در تمام پارامترهای سیستم نامشخص در نظر گر چکیده کامل
در این مطالعه به طراحی یک کنترلکننده تطبیقی قوی و آنلاین در سیستم کنترلی فعال کابلی، جهت غلبه بر ارتعاشات لرزهای در ساختمانهای چندطبقهای پرداخته میشود. در این پژوهش یک کنترلکننده عصبی- فازی تطبیقی نوع ۲ جدید پیشنهاد شده که در تمام پارامترهای سیستم نامشخص در نظر گرفته می شود. از شبکه ی عصبی پیشخور چندلایه برای استخراج ژاکوبین و تخمین مدل سیستم سازهایاستفاده میشود. سپس، مدل تخمین زده شده بر روی کنترلکننده به صورت آنلاین اعمال می شود. برای تنظیم نیروی کنترلی اعمال شده به سیستم کابلی و دستیابی به اهداف کنترلی، پارامترهای کنترل کننده به طور تطبیقی با استفاده از فیلتر کالمن توسعه یافته و الگوریتم پسانتشار خطا آموزش داده می شوند. در این روش از یک کنترلکننده PID نیز استفاده شده که منجر به استحکام و پایداری سیستم کنترلکننده پیشنهادی در برابر ارتعاشات لرزهای میشود. همچنین جهت نشاندادن برتری سیستم کنترلکننده پیشنهادی از یک کنترلکننده تطبیقی ساده و آنلاین نیز استفاده میشود. این کنترلکننده که بهعنوان مدل مرجع ضمنی است از فیلتر کالمن توسعهیافته برای تنظیم آنلاین پارامترهای کنترلکننده بهعنوان یک نوآوری جدید استفاده میشود. در این تحقیق عملکرد هر دو کنترلکننده تحت تحریکات لرزه ای میدان دور و میدان نزدیک گسل بررسی میشود. بر اساس نتایج عددی بهدستآمده، کنترلکننده عصبی- فازی تطبیقی نوع ۲ در به حداقل رساندن پاسخهای لرزهای سازه در هنگام زلزله و رسیدن به اهداف کنترلی زمانی که ویژگیهای پارامتری سازه تغییر میکند، در مورد نسبت دریفت بین طبقهای تا ۲۱ درصد بهتر از کنترلکننده تطبیقی ساده آنلاین عمل میکند.
پرونده مقاله
سیستم مهاربند زیپر یکی از این انواع مهاربندها می باشد. اعضـای مهاربندی زیپـر نیروهـای کششـی که در یک طبقه ایجاد می شوند را به طبقـه بالاتر انتقال می دهند و این روند تا زمانی که افـزایش بـار جـانبی وجود داشته باشد و موجب کمانش مهاربندهای طبقه های بالاتر شود، ادامه می یا چکیده کامل
سیستم مهاربند زیپر یکی از این انواع مهاربندها می باشد. اعضـای مهاربندی زیپـر نیروهـای کششـی که در یک طبقه ایجاد می شوند را به طبقـه بالاتر انتقال می دهند و این روند تا زمانی که افـزایش بـار جـانبی وجود داشته باشد و موجب کمانش مهاربندهای طبقه های بالاتر شود، ادامه می یابد. در این مقاله بر روی رفتار دینامیکی سازه مهاربندی شده با مهاربند زیپر تحت اثر رکوردهای زلزله همراه مولفه گهواره ای و بدون حرکت گهواره ای مطالعه و تحقیق شده است. 7 زوج شتاب نگاشت جهت تحلیل دینامیکی غیرخطی استفاده شده است. قاب های مورد مطالعه 6، 9 و 12 طبقه با ارتفاع طبقات به میزان 3 متر انتخاب شده است. در تمامی مدل های مورد مطالعه مفصل در قسمت مهاربند دچار خرابی و آسیب شده است. در این قسمت اکثر خرابی ها در حد قابلیت استفاده بی وقفه بوده است و در سازه های 9 و 12 طبقه خرابی کمی گسترده تر و در حد عملکرد ایمنی جانی قرار داشته است. در سازه هایی که در پی آنها حرکت گهواره ای اعمال شده است، موجب شده تا به خاطر اینکه تا حدی از نیروی زلزله را جذب می کند، جابجایی و برش پایه سازه نزدیک 20 تا 35 درصد کاهش داشته باشد. با بررسی نتایج مربوط به تغییرمکان بام سازه مشاهده شده است که تغییر مکان بام در سازه با مهاربند CBF نزدیک به 10 تا 25 درصد کمتر از سازه با مهاربند زیپر بوده است.
پرونده مقاله
در این تحقیق، شکنندگی لرزهای و ظرفیت فروریزش قاب های خمشی بتنی با در نظر گرفتن نسبتهای متفاوت برای ضابطه تیر ضعیف-ستون قوی در روند بهینهسازی در چهارچوب طراحی مبتنی بر عملکرد، مورد بررسی قرار گرفته شده است. بمنظور بهینهسازی مبتنی بر عملکرد، از الگوریتم فراکاووشی مرکز چکیده کامل
در این تحقیق، شکنندگی لرزهای و ظرفیت فروریزش قاب های خمشی بتنی با در نظر گرفتن نسبتهای متفاوت برای ضابطه تیر ضعیف-ستون قوی در روند بهینهسازی در چهارچوب طراحی مبتنی بر عملکرد، مورد بررسی قرار گرفته شده است. بمنظور بهینهسازی مبتنی بر عملکرد، از الگوریتم فراکاووشی مرکز جرم، در این تحقیق استفاده شده است. فلسفه رویکرد طراحی بر اساس عملکرد و حتی روش های سنتی طراحی، به سازه این اجازه را می دهد که در مواجهه با زلزله های قوی و نسبتاً قوی متحمل خسارت شود. لذا بمنظور برآوردی از میزان ایمنی سازه در برابر زلزلهها، استفاده از شاخص های کمیسازی ایمنی لرزهای و ظرفیت فروریزش سازه ضروری به نظر می رسد. لذا برای پیشبینی ظرفیت فروریزش هر سازه بهینه، با استفاده از تحلیل دینامیکی فزاینده، نسبت حاشیه ایمنی فروریزش اصلاح شده تحت زلزلههای دور و نزدیک گسل، محاسبه شده است. دو مثال 3 و 6 طبقه 3 دهانه قابهای مورد مطالعه در این تحقیق میباشند که در چارچوب بهینهسازی مبتنی بر عملکرد و با در نظر گرفتن ضرایب 0.8، 1.2 و 1.6 برای کنترل ضابطه تیر ضعیف- ستون قوی در روند بهینهسازی طراحی شدهاند. مطابق نتایج بدست آمده مشاهده می شود افزایش صلبیت ستون نسبت به تیر در این پژوهش عملاً شکل پذیری سازه را تحت تاثیر قرار داده و با انتخاب سازه هایی با صلبیت بیشتر ستون نسبت به تیر منجر به افزایش ظرفیت فروریزش و کاهش شکنندگی سازه می شود.
پرونده مقاله
در دنیای امروز، در انجام تمامی پروژههای ساختمانی با ریسک روبهرو هستیم. مدیریت ریسک در مقاومسازی پروژهها امری بسیار مهم میباشد. مقاومسازی تیرهای بتن آرمه با توجه به نوع و روش آن از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. بر این اساس در پژوهش حاضر به بررسی و کاربرد مدیریت ری چکیده کامل
در دنیای امروز، در انجام تمامی پروژههای ساختمانی با ریسک روبهرو هستیم. مدیریت ریسک در مقاومسازی پروژهها امری بسیار مهم میباشد. مقاومسازی تیرهای بتن آرمه با توجه به نوع و روش آن از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. بر این اساس در پژوهش حاضر به بررسی و کاربرد مدیریت ریسک در مقاومسازی تیرهای بتن آرمه با استفاده از روش نصب لایههای FRP به صورت خارجی(EBR) و روش نصب در نزدیک سطح (NSM) پرداخته شده است.اگر چه هر دوی این روش های مزایا و معایبی دارند و این مساله به عضو مقاوم سازی شده و شرایط پروژه بستگی دارد ، ولی به طور کلی می توان گقت روش NSM عملکرد بهتری نسبت به روش EBR دارد ولی روش EBR برای مقاومسازی تیرها بیشتر استفاده می شود.لذا در این پژوهش پرسشنامه ای حاوی موانع اجرای روش NSM طراحی و تدوین گردید. سپس این پرسشنامه بین کارشناسان و افراد خبره با سابقهی بیشتر از5 سال در امر مقاومسازی توزیع شد. این پرسشنامه وضعیت اجرای مدیریت ریسک در روش NSM، موانع اجرا و تاثیر مدیریت ریسک بر عملکرد مقاومسازی تیرهای بتن آرمه با استفاده از روش EBRو روش NSM را شناسایی و بررسی میکند. بعد از جمع آوری اطلاعات، با بهره گیری از آزمونهای آماری این اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت. در پرسشنامه فاکتورهای مدت زمان بیشتر اجرا، کمبود افراد خبره، حجم بالای عملیات اجرایی، عدم اطلاع کارفرمایان و مشاوران و پیمانکاران در زمینهی وجود این روش، پیچیدگی محاسبات، حجم بالای محاسبات، نبود امکان ایجاد پوشش موردنیاز(7- 5 سانتیمتر ) روی میلگردها، دشواری تهیه ی میلگرد FRP مورد نیاز در روشNSM، هزینهی اجرای بالا و جدا شدگی FRP به همراه رویهی بتنی به عنوان موانع اجرای NSM معرفی گردیده و در ابتدای امر فرض بر آن شد که فاکتورها به عنوان موانع اجرای NSM تاثیرگذار میباشند،سپس با توجه به نتایج حاصل شده از آزمونهای آماری درستی این فرضها اثبات گردید. همچنین با توجه به تحلیل داده ها از طریق نرم اقزار SPSS ، عدم اطلاع کارفرمایان و مشاوران و پیمانکاران در زمینه ی وجود روش NSM بیشترین تاثیر را به عنوان مانع اجرای روش NSM دارد.
پرونده مقاله
تأثیر توپوگرافی بر پاسخ لرزه ای سازه ها با توجه به احداث بناهای مجاور آنها از موضوعات چالش برانگیز در دهه های اخیر بوده است. اثر وجود خاک و تحریک ورودی از پارامترهای حائز اهمیت در تحلیل شیروانی ها می باشد. در این مطالعه ضمن در نظر گرفتن خصوصیات رفتاری خاک به بررسی اثر ش چکیده کامل
تأثیر توپوگرافی بر پاسخ لرزه ای سازه ها با توجه به احداث بناهای مجاور آنها از موضوعات چالش برانگیز در دهه های اخیر بوده است. اثر وجود خاک و تحریک ورودی از پارامترهای حائز اهمیت در تحلیل شیروانی ها می باشد. در این مطالعه ضمن در نظر گرفتن خصوصیات رفتاری خاک به بررسی اثر شیب و ارتفاع توپوگرافی بر پاسخ لرزه ای سازه های موجود در مجاورت آنها پرداخته شده و اثر زلزله های با محتوای فرکانسی مختلف در پاسخ سازه های بالا و پایین شیب مورد ارزیابی قرار گرفته است. در انتها تأثیر انعطاف پذیری خاک در پاسخ سازه های مجاور شیروانی مورد بررسی قرار می گیرد. در نظر گرفتن اندرکنش خاک - سازه در خاک های نرم ، می تواند جابجایی ماکزیمم را تا حدود 100 درصد مقدار اولیه افزایش دهد ولی ماکزیمم برش پایه را تا حدود 10درصد مقدار اولیه کاهش دهد. در نتیجه تحلیل با اندرکنش توپوگرافی بر روی پاسخ ها به شدت تأثیر دارد. تغییر پاسخ با تغییر رکورد زلزله بعضاً تا 40 درصد در نتایج مشاهده می گردد. لذا جهت بررسی صحیح، تحلیل های کامل دینامیکی می بایست مبنا قرار گرفته و مقدار ماکزیمم به تنهایی در تحلیل توپوگرافی های خاکی نمی تواند مورد استناد قرار گیرد.
پرونده مقاله
زمین لرزه به عنوان یکی از مخرب ترین پدیده ها و مخاطرات طبیعی مطرح است که به دلیل افزایش رشد و توسعه شهرها و تمرکز سرمایه اهمیت بالایی پیدا کرده است. زمین لرزه ها افزون بر شتاب ناشی از عبور موج، خطر گسیختگی زمین را نیز به دنبال دارند. تجربه زلزله های مخرب نشان می دهد که چکیده کامل
زمین لرزه به عنوان یکی از مخرب ترین پدیده ها و مخاطرات طبیعی مطرح است که به دلیل افزایش رشد و توسعه شهرها و تمرکز سرمایه اهمیت بالایی پیدا کرده است. زمین لرزه ها افزون بر شتاب ناشی از عبور موج، خطر گسیختگی زمین را نیز به دنبال دارند. تجربه زلزله های مخرب نشان می دهد که سازه های واقع در حریم گسله ی زمین لرزه ای، بیشترین خسارت را در زمان وقوع زمین لرزه داشته اند. شتاب ماکزیمم حرکت زمین قابل محاسبه است و با تمهیدات مهندسی می توان خسارات آن را کنترل نمود، اما مهار جابجایی های بزرگ و جلوگیری از انتقال آن به سازه در زون گسل زمین لرزه ای کاری دشوار است. در ویرایش چهارم آیین نامه 2800 بر اساس کار کمیته پهنه بندی این آیین نامه، بیش از 300 گسله اصلی و بزرگ برای سرزمین ایران به نقشه در آمده و علاوه بر آن گسله های نهان دیگری نیز وجود دارد که شناسایی و جانمایی دقیق آنها نیازمند انجام مطالعات دقیقتر است. نکته مهم در لرزه خیزی گستره ایران زمین علاوه بر عمق نسبتا کم زلزله های رخ داده، انطباق کانون های رخداد زلزله ها با موقعیت قرارگیری مراکز جمعیتی است. روش ارزیابی و برآورد خسارات ناشی از زلزله، ابزار مهمی برای مقابله با زلزله و همچنین برآورد بیمه ساختمان ها می باشد. تحقیق حاضر یک مطالعه مروری است که در آن به ارزیابی پژوهش هایی که از سال 1998 تا 2023 در ارتباط با خسارتهای اقتصادی ساخت و سازهای شهری در پهنه های گسلی صورت گرفته، پرداخته شده است. از بین روش های کمی و کیفی متعدد، پنج متد کارآمد جهت تخمین و ارزیابی خسارات اقتصادی زلزله ها در راستای پیش بینی بحران و مدیریت به موقع بحران در هنگام رخداد زلزله در ساخت و ساز های واقع بر زون های گسلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با عنایت به اینکه مشخصات هندسی گسل ها و حریم مهندسی گسلش در هر زون گسلی، مختص آن پهنه است لذا جهت پیش بینی و برآورد دقیق خسارات اقتصادی، اجرای ترکیبی از متدهای مطرح شده پیشنهاد می شود.
پرونده مقاله