شناسایی مؤلفه های مدیریت استعداد در راستای افزایش بهره وری مدیران حوزه آموزش; یک مطالعه میکس متد
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتمظاهر بابایی 1 , سید احمد هاشمی 2 , عباس قلتاش 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - استاد، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: مدیریت, آموزش, منابع انسانی, سازمان, استعداد,
چکیده مقاله :
با توجه به جایگاه مدیریت استعداد، هدف پژوهش حاضر دستیابی به الگوی مدیریت استعداد است. این پژوهش به لحاظ هدف،کاربردی با روش تحقیق، آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته در بین 15 نفر از خبرگان حوزه آموزش در جهاد دانشگاهی، با نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع دادهها، شناسایی و با تحلیل مضمون تحلیل شده است. جامعه آماری بخش کمی، مدیران حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی کشور (650 نفر) بوده که حجم نمونه براساس جدول مورگان 305 نفر و با نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها مبتنی بر پرسشنامه محققساخته مدیریت استعداد و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شده است. نتایج کیفی نشان داد که نظام مدیریت استعداد در جهاد دانشگاهی در ابعاد برنامهریزی و سازماندهی، استعدادیابی، حرفهگرایی و توسعهمحوری، عدالتمحوری، تخصصگرائی و شایستهسالاری، مدیریت منابع انسانی، دانشسازی، ارائه بازخورد، فرهنگسازی، کادرسازی و معیشت طبقهبندی شده و در بخش کمی نیز برازش، روایی و پایایی این الگوی مدیریت استعداد تأیید شده است.
. Considering the Position of Talent Management, the Aim of the Current Research is to Achieve the Model of Talent Management. In terms of Purpose, This Research is Applied With a Mixed Exploratory Research Method. In the Qualitative Stage, Using Semi-Structured Interviews Among 15 Experts in the Field of Education in ACECR*, It has been Identified and Inalyzed by Thematic Analysis With Purposeful Sampling and Data Saturation Criteria. The Statistical Population of the Quantitative Part Was the Managers of the Educational Field of the ACECR of the Country (650 People), and the Sample Size Was 305 People Based on the Morgan Table and Were Selected by Stratified Sampling. Data Collection is Based on a Researcher-made Talent Management Questionnaire and Data Analysis is Done Using Lisrel Software. Qualitative Results Showed that the Talent Management System in ACECR in the Dimensions of Planning and Prganization, Talent Search, Professionalism and Development-Oriented, Justice-oriented, Specialization and Meritocracy, Human Resource Management, Knowledge Creation, Providing Feedback, Culture Creation, Staffing and Livelihood are Classified in the Section The Fit, Validity and Reliability of this Talent Management Model Have Also been Verified.
_||_