شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه بازارهای بین المللی با رویکرد ترکیبی (مورد مطالعه: محصولات پتروشیمی)
محورهای موضوعی : بازاریابیمصطفی احمدزاده 1 , عبداله نعامی 2 , سید محمود هاشمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: عوامل قیمتی, محصولات پتروشیمی, چالش های صادرات,
چکیده مقاله :
هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل اثرگذار در توسعه بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی میباشد. برای تحقق این هدف با بهرهگیری از رویکرد تحقیقی ترکیبی، عوامل اثرگذار بر بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی مورد شناسایی قرار گرفتند. ابتدا روش تحقیق، کیفی و نظریه داده بنیاد بود. لذا محقق با 20 نفر از مدیران این صنعت مصاحبه و 106 مفهوم را در 21 مقوله و 6 بعد شناسایی کردند. عوامل شناسایی شده شرایط علّی عبارتند از، عوامل قیمتی، گروههای اثرگذار، توانمندی مدیر صادرات، عوامل جغرافیایی، شرایط شرکت میزبان، شرایط رقابتی، عوامل تولید، شرایط محصول و استراتژی و وضعیت شرکت. علاوه بر این 5 عامل کلان اقتصادی، سیاستهای دولتی، قوانین صادراتی، عوامل مربوط به صنعت و چالشهای کلان صادرات به عنوان شرایط زمینهای استخراج گردید. در بخش کمّی مدل به دست آمده با استفاده از نرم افزار لیزرل با یک نمونه 212 تایی اعتبارسنجی شد. نتایج نشان داد که همه 9 عامل بر پیامد عملکرد مالی به دست آمده در مدل تحقیق اثر مثبت دارند. همچنین 8 عامل علّی بر پیامد تصویر برند تاثیر مثبتی نشان دادند. اما نقش عامل کشور میزبان تأیید نشد.
The purpose of this research is to identify the factors influencing the development of international markets of petrochemical products. In order to achieve this goal, using a mix method research approach, the factors influencing the international markets of petrochemical products were identified. First, the research method was qualitative and grounded theory. For this purpose, 20 experts of the petrochemical industry were interviewed and 106 concepts were identified, which were placed in 21 categories and 6 dimensions. The 9 factors identified as causal conditions are: price factors, influential groups, ability of the export manager, geographical factors, host company conditions, competitive conditions, production factors, product conditions and strategy and company status. In addition, 5 macroeconomic factors, government policies, export laws, industry-related factors and export macro challenges were extracted as background conditions. In the quantitative part, the obtained model was validated using Lisrel software with a sample of 212. The results showed that all nine factors have a positive effect on the result of the financial performance obtained in the research model. Also, 8 causal factors showed a positive effect on the outcome of the brand image. But the role of the host country was not confirmed.
_||_