پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها بر نواوری مدل کسب و کار با نقش میانجی مشروعیت سازمانی انجام شد. این تحقیق از نظر نوع کاربردی، به صورت کمی بوده و از نظر روش تحقیق نیز یک تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت ایر چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها بر نواوری مدل کسب و کار با نقش میانجی مشروعیت سازمانی انجام شد. این تحقیق از نظر نوع کاربردی، به صورت کمی بوده و از نظر روش تحقیق نیز یک تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت ایران خودرو دیزل به تعداد 900 نفر بود که نمونه مورد مطالعه به روش تصادفی طبقهای، بر اساس فرمول کورکان تعداد 269 نفر انتخاب شد. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات پرسشنامه مسئولیت اجتماعی شرکتهای کارول و همکاران (2009)، مشروعیت سازمانی نوآوری مدل کسب و کار هو و همکاران (2020) با 25 گویه استفاده شد. روایی به صورت صوری و محتوایی و پایایی آن با روش الفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS نسخه دو تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد مسئولیت اجتماعی شرکتها و ابعاد مختلف آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق میانجی مشروعیت سازمانی بر نواوری مدل کسب و کار تاثیر دارند.
پرونده مقاله
در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و استراتژیهای مالیاتی با تأکید بر نقش هزینههای نمایندگی پرداخته میشود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علی (پس رویدادی) هست. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای چکیده کامل
در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و استراتژیهای مالیاتی با تأکید بر نقش هزینههای نمایندگی پرداخته میشود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علی (پس رویدادی) هست. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 135 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشده در دورهی زمانی 6 ساله بین سالهای 1393 تا 1398 موردبررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمعآوری شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی با نرخ مؤثر مالیاتی ارتباط معکوس دارد. ولی، با تفاوت سود حسابداری و سود مشمول مالیات ارتباط مستقیم دارد. نسبت هزینههای عملیاتی به فروش خالص بر ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و نرخ مؤثر مالیاتی تأثیر معکوس دارد. تعامل جریان نقد آزاد و نسبت کیوتوبین بر ارتباط بین مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی و نرخ مؤثر مالیاتی تأثیر ندارد.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق بررسی نقش رفتار بشردوستانه و مدیریت سرمایه در گردش بر روابط بین فاکتورهای راهبری شرکتی و رشد فروش بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سالهای بین 1393 تا 1399 بوده است. در این تحقیق، فاکتورهای راهبری چکیده کامل
هدف این تحقیق بررسی نقش رفتار بشردوستانه و مدیریت سرمایه در گردش بر روابط بین فاکتورهای راهبری شرکتی و رشد فروش بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سالهای بین 1393 تا 1399 بوده است. در این تحقیق، فاکتورهای راهبری شرکتی متغیرهای مستقل و رشد فروش متغیر وابسته در نظر گرفته شد.تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات براساس ماهیت و روش را مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته واز نظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب میگردد. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها و اطلاعات، ازروش کتابخانه ای استفاده شد. در بخش دادههای پژوهش از طریق جمع آوری دادههای شرکتهای نمونه با مراجعه به صورتهای مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. براساس روش حذف سیستماتیک تعداد 135 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص دادههای جمع آوری شده از آمارتوصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد رفتار بشردوستانه و مدیریت سرمایه در گردش بر روابط بین فاکتورهای راهبری شرکتی شامل ساختار مالکیت؛ اندازه هیئت مدیره و استقلال هیئت مدیره با رشد فروش تاثیر گذار است؛ نتایج به دست آمده در این پژوهش با مستندات اشارهشده در چارچوب نظری تحقیق و ادبیات مالی مطابقت دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سرمایهگذاری غیرعادی و عملکرد در مراحل مختلف چرخه عمر شرکتها میپردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده چکیده کامل
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سرمایهگذاری غیرعادی و عملکرد در مراحل مختلف چرخه عمر شرکتها میپردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 128 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دورهی زمانی 8 ساله بین سالهای 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمع آوری شده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین بازده غیرعادی و عملکرد شرکت ارتباط مستقیم وجود دارد. ولی، بین سرمایه گذاری غیرعادی و عملکرد شرکت ارتباط معکوس وجود دارد. بین بازده غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله رشد ارتباط وجود ندارد. همچنین، بین سرمایه گذاری غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله رشد ارتباط وجود ندارد. اما، بین بازده غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله بلوغ ارتباط مستقیم وجود دارد. بین سرمایه گذاری غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله بلوغ ارتباط وجود ندارد. بین بازده غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله افول ارتباط مستقیم وجود دارد. بین سرمایه گذاری غیرعادی و عملکرد شرکت در مرحله افول ارتباط معکوس وجود دارد.
پرونده مقاله
امروزه توسعه کشور در گرو توسعه صنعت فن آوری اطلاعات است که تجارت الکترونیک و افزایش هزینههای تحقیق و توسعه ((R&D یکی از اجزای مهم و اصلی آن میباشد. با توجه به تأثیر تجارت الکترونیک و R&D در اقتصاد ملی، ارتباط بین صنعت تجارت الکترونیک و رشد اقتصادی بسیار مهم است. روشن چکیده کامل
امروزه توسعه کشور در گرو توسعه صنعت فن آوری اطلاعات است که تجارت الکترونیک و افزایش هزینههای تحقیق و توسعه ((R&D یکی از اجزای مهم و اصلی آن میباشد. با توجه به تأثیر تجارت الکترونیک و R&D در اقتصاد ملی، ارتباط بین صنعت تجارت الکترونیک و رشد اقتصادی بسیار مهم است. روشن است که تجزیه و تحلیل میزان تأثیر تجارت الکترونیک در اقتصاد به منظور یافتن مزایا و مشکلات توسعه تجارت الکترونیک نشان دهنده این است که استفاده از ساختار صنعت تجارت الکترونیک سهم بیشتر و مثبتتری در توسعه اقتصاد ملی دارد. از این رو در این مقاله تأثیر تجارت الکترونیک و هزینههای تحقیق و توسعه به همراه اندازه دولت و هزینههای بهداشتی بر توسعه اقتصادی در 9 کشور منتخب در حوزه خاورمیانه با استفاده از روش پنل دیتا مدل (GLS) در دوره زمانی 2005 تا 2015 بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که تجارت الکترونیک و تحقیق و توسعه تأثیر مثبت و معناداری بر GDP (تولید ناخالص داخلی) سرانه دارند. در بین متغیرهای مدل بیشترین میزان تأثیر مربوط به متغیر هزینههای تحقیق و توسعه است و کمترین اثر را متغیر اندازه دولت دارد. براساس نتایج مطالعه توصیه میشود که به دلیل اهمیت تجارت الکترونیک و تحقیقات در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی، دولتها سیاستهای مناسب و شرایط لازم را برای گسترش این موضوع اتخاذ کنند.
پرونده مقاله