مضامین مشترک «حملۀ حیدری» راجی کرمانی و«دیوان» حافظ شیرازی با تکیه بر ساقینامهها
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخن
1 - دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکدة زبان و ادبیّات فارسی، تبریز،ایران.
کلید واژه: مضامین مشترک, ساقینامه, راجی کرمانی, کلید واژهها: حافظ, مغنّی نامه,
چکیده مقاله :
چکیده ساقینامهسرایی، یکی از دلنشینترین نوع شعر غنایی است که در ادبیّات عرب به خمریّهسرایی معروف است. این گونة ادبی از ادبیّات عرب به عرصۀ شعر فارسی وارد شده و در بستر هنرنمایی شاعران ایرانی قرار گرفته است. در ادب فارسی، ابتدا در عیش و سرمستی ناشی از تأثیر بادة انگوری سروده میشد، ولی از قرن ششم هجری به بعد، با بهرهگیری از تجربیّات عرفانی، معنا و مفهومی عرفانی به خود گرفت. این جریان، در ادبیّات فارسی، از رودکی شروع شد و با حافظ، به کمال رسید. از آن پس، بویژه در دورۀ صفوی ساقینامهسرایی و مغنینامهسرایی بر منوال حافظ معمول شد؛ طوریکه علاوه بر توصیف ساقی، مطرب، می و میخانه، تجلّیگاه اهداف سیاسی- اجتماعی و فلسفی شاعران گشت. ملاّ بمانعلی راجی کرمانی، شاعرحماسهسرای مذهبی قرن دوازدهم هجری، در منظومة، حملة حیدری، ساقینامهها و مغنّی نامههای بسیاری دارد که در سرودن آنها به شیوه و سبک شاعرانة حافظ نظر داشته است. ساقینامههای او نیز همچون ساقینامههای حافظ، اغلب متضمّن درونمایههای اجتماعی، مواعظ، نکتههای اخلاقی و حکمی است. هر دو شاعر در ضمن سرودن ساقینامهها، علاوه بر نکوهش زاهدان ریاکار، به اعتنام فرصت و شکایت از روزگار، مدح ممدوح، خواصّ و تأثیر باده و آلات و دستگاههای موسیقی توجّه کردهاند.
Abstract Saghi Nameh ( Cup bearer poetry ) is one of the most delightful lyrical poems that are known as known as khomriyeh Sorayi in Arabic literature and has a long history among the nations. This literary genre has entered the Persian poetry and has been combined in the texts of Iranian poems. Initially, Persian literature theme was pleasure and intoxication of grape wine, but from 6th century A. H. onwards, thanks to the mystical experiences, it obtained mystical meaning. In the classical literature of Iran, this flow started from Rudaki and continued by Manuchehri, As'ad Gorgani, Nezami and other poets and completed by Hafiz. Afterwards, especially in the Safawid period, Saghi Nameh and Moghanni Nameh were manifested in Hafez's records which, apart from providing a description of Saghi ( cup bearer ), Motreb ( musician ), wine, and tavern, was the manifestation of sociopolitical and philosophical aims of the poets. Paying attention to Hafez Shirazi's poetical method and style, in the collected poems entitled Hamleyeh Heydari, Mulla Bemanali Raji Kermani, the religious epic poet of the second half of the 12th century A. H. has included many Saghi Namehs and Moghanni Namehs, ( or Songsters' Epistle ). The results obtained from a survey and analysis of these Saghi Namehs often contain social themes, admonitions, and moral and philosophical notions. Both poets have dealt with a criticism of hypocritical stoics, and have highlighted the concept of " carpe diem " , offered complaints against time, written eulogies of the praiseworthy, and delineated the characteristics and influence of wine and the musical tools and instruments.
فهرست منابع و مآخذ
مقالات
_||_