بازتاب رئالیسم جادویی در هفتخان رستم
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنزهرا قدسی 1 , بتول فخراسلام 2 , مهدی نوروز 3 , اکبر شعبانی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
4 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور - ایران.
کلید واژه: رستم, فردوسی, تخیّل, رئالیسم جادویی, کلید واژهها: هفتخان,
چکیده مقاله :
چکیده رئالیسم جادویی اگرچه سبکی نو در داستاننویسی محسوب میشود، امّا در ایران سابقهای هزار ساله دارد و در آثار ادبی ما ریشه دوانده است. بدون تردید گنجینة وسیع اساطیر که در دنیای منطق گریز شاهنامه انعکاس یافته، میتواند سهم بزرگی در اثبات این موضوع باشد. فردوسی واقعگرایی است که با بهرهمندی از بن مایههای رئالیسم جادویی داستانهایی چون هفتخان را خلق کرده است، او واقعیّت روزگارش را در بستر حوادثی فرامنطقی طرح میکند تا دریچهای از معرفت را به سوی خوانندگان خود بگشاید. این پژوهش بر آن است که به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی بنمایههای رئالیسم جادویی بپردازد، با رسیدن به این هدف که جادو طیف گستردهای از اساطیر و باورهای باستانی را در داستان هفت خان انعکاس میدهد. در عین حال از واقعیّتی به نام شورش در برابر آزمونهای دشوار زندگی سخن میگوید. پس تلاش میشود با واکاوی بنمایههای رئالیسم جادویی در هفتخان به ارتباط این پیوند همّت گمارد. برآیند پژوهش، گواه آن است که هفت خان رستم با هفت آیین مهر گره خورده و با بهرهگیری از عنصر خیال، این اثر حماسی خیالانگیز مینماید و همین ویژگی بر رئالیسم جادویی تأکید میکند. سراسر هفت خان بازتاب اندیشههای یونگ است. نکتة آخر این که روند داستان بر خرد سیاسی ایران باستان که در آن پادشاه رکن اساسی است، پافشاری میکند.
Abstract Although the magic realism is considered a modern style in story-writing, it has one thousand years of background and has well-established in our literary works. There is no doubt that the extensive treasure of mythology that is reflected in magic-evasive content of the Shahnameh can have a great share in proving this matter. Ferdowsi is a realist who by taking advantage of this magic realistic themes has created the fables such as Haft Khan. He includes the reality of his present day in an ultra logic bed of the accidents to open a door of knowledge to his readers. We are to deal with the themes of magic realism in a descriptive-analytical method, and conclude that magic reflects a vast spectrum of ancient beliefs in the fables of the Haft Khan. At the same time it talks about the facts that is called insurgence in the hard trials of life. So, we try, by exploring the magic realistic themes, in the Haft Khan to find how this tie is taking place , what seems clear, is that the Haft khan has its roots in the seven ceremonies of Mehr. Therefore, utilizing the elements of fantasy, this epic work seems fabulous, and this specific quality focuses on its magical realism. The whole fables of the Haft Khan are the reflection of Jung's thoughts. The last point, in the process of the story, emphasizes on the political wisdom of ancient Iran in which the king is a basic column in people's lives.
فهرست منابع و مأخذ
الف: کتابنامه
1- آن بوورز، مگی، (1394)، کلید واژههای ادبیّات: رئالیسم جادویی، ترجمة مؤسّسة خطّ ممتد به اندیشه، زیر نظر عبّاس ارض پیما، تهران: نشانه.
2- اسکولز، رابرت، (1377)، عناصر داستان، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز.
3- جوانشیر، ف. م، (1380)، حماسه دادبخشی در محتوای سیاسی شاهنامه، تهران: جامی.
4- حسینی زاد، محمّد، (1386)، رئالیسم جادوئی، روزنامة اعتماد.
5- خالقی مطلق، جلال، (1390)، فردوسی و شاهنامه سرایی، تهران: فرهنگستان و زبان ادب فارسی.
6- داد، سیما، (1383)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: نشر مرکز.
7- دادور، ابوالقاسم و الهام منصوری، (1390)، درآمدی بر اسطورهها و نمادهای ایران و هنر در عهد باستان، تهران: کلهر.
8- رضی، هاشم، (1381)، دانشنامة ایران باستان، تهران: سخن.
9- سرامی، قدمعلی، (1383)، از رنگ گل تا رنج خار، تهران: علمی و فرهنگی.
10- شمیسا، سیروس، (1391)، مکتبهای ادبی، تهران: قطره.
11- فردوسی، ابوالقاسم، (1385)، شاهنامة فردوسی، به اهتمام حمیدیان، سعید، براساس چاپ مسکو، تهران: قطره، چاپ هفتم.
12- کریمیان، حسین، (1375)، پژوهشی در شاهنامه، به کوشش علی میرانصاری، تهران: سازمان اسناد ملّی ایران.
13- کزّازی، میرجلالالدّین، (1372)، رؤیا اسطورة حماسه، تهران: مرکز.
14-_____________ ، (1379)، نامة باستان، سازمان مطالعة و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، تهران: سمت.
15- مزداپور، کتایون، (1387)، انسان پری و هزار و یک شب، شناخت هویت زن ایرانی در گستره پیش از تاریخ، ج 4، تهران: روشنفکران.
16- مقدّم، محمّد، (1380)، جستار دربارة مهر و ناهید، تهران: هیرمند.
17- واحد دوست، مهوش، (1389)، نهادینههای اساطیری، تهران: سروش.
18- یونگ، کارل گوستا، (1389)، انسان و سمبولهایش، ترجمة محمود سلطانیّه، تهران: جامی.
ب: مقالات
19- اسحاقیان، جواد، (1385)، سویههای رئالیسم جادویی در مکانی به وسعت هیچ، مجلّة جهان کتاب، سال 11، شمارة 5 تا 7، صص: 25-22.
20- حسینزاده، آناهیتا، (1399)، شاهنامه، تلفیقی از اسطوره و تاریخ حماسی، ادبیّات پهلوانی (ادبیّات حماسی سابق)، سال چهارم، شمارة 6 ، بهار و تابستان.
21- شریفیان، مهری و بهزاد اتونیف، (1392)، «پدیدارشناسی زن جادو»، فصلنامة ادبیّات عرفانی و اسطوره شناختی، شمارة 32.
22- کوثری، عبدالله ؛ پژمان، عبّاس، (1380)، مصاحبهای در کتاب ماه در بارة رئالیسم، آبان ماه، شمارة 49.
23- وندی، فاریس، (1384)، «ضرورت وجود دیگری (نقد فرهنگی رئالیسم جادویی)»، مجلّة فارابی، ترجمة رخساره قائم مقامی، شمارة 58، صص: 48-39.
24 - Aldea, Eva, (2011), magical realism and delouse: he indiscernibility of difference in postcolonial literature, London: continuum.
_||_