طراحی الگوی رهبری عصب محور در سازمان آموزش و پرورش با رویکرد فراترکیب
محورهای موضوعی : مدیریت رفتار سازمانی
مهرداد خوشنام وند
1
,
وحید چناری
2
*
,
محمود دانیالی ده حوض
3
,
فواد مکوندی
4
,
عزت الله کیانی
5
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3 - گروه حسابداری ، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایذه ، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
5 - گروه مدیریت دولتی ، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی ، شوشتر ، ایران
کلید واژه: رهبری عصب محور , رهبری, علوم اعصاب, آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: امروزه استفاده از علوم اعصاب در رهبری از موضوعات جدیدی است که به منظور تحول و بهبود در فرآیندهای مدیریت و رهبری جایگاه ویژه ای در سازمان ها پیدا کرده است این تحقیق با هدف طراحی الگوی رهبری عصب محور در سازمان آموزش و پرورش انجام شده است.
روش شناسی: این پژوهش از حیث هدف کاربردی و اکتشافی و از لحاظ روش بهصورت کیفی میباشد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات این پژوهش از فراترکیب و تکنیک دلفی با پرسشنامه و دلفی فازی استفاده شده است. در مرحله اول کیفی ابتدا از منابع مکتوب و الکترونیکی با مراحل 8 گانه ژیائو و واتسون فراترکیب انجام گرفت و الگوی اولیه استخراج شد . و در مرحله دوم ، تعداد 15 نفر از جامعه هدف به صورت هدفمند برای تشکیل گروه دلفی انتخاب گردید؛ و با استفاده از فرآیند دلفی و دلفی فازی و اِعمال اصلاحات لازم ، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مهم به تأیید و اجماع نظری خبرگان رسید. یافته ها: برای الگوی رهبری عصب محور در سازمان آموزش و پرورش 5 بعد شامل بعد سازمانی 11 مؤلفه ، شایستگی های شناختی 13 مؤلفه ، بعد مدیریتی 16 مؤلفه ، بعد رهبری 19 مؤلفه و شایستگی های عصبی 6 مؤلفه در مجموع با 65 مؤلفه و 211 شاخص شناسایی و تأیید شد .
نتایج : ابعاد و مؤلفه های رهبری عصب محور می تواند معیار مناسبی جهت هدایت و رهبری منابع انسانی در اختیار مدیران سازمانی قرار دهد .
Introduction and purpose: Today, the use of neuroscience in leadership is a new topic that has found a special place in organizations to transform and improve management and leadership processes. This research was conducted to design a neuro-based leadership model in education organizations.
Methodology: The Research, It is applied and exploratory in terms of purpose and qualitative in terms of method. Meta-synthesis and Delphi technique with questionnaire and fuzzy Delphi were used to analyze the information in this research. In the first qualitative stage, written and electronic sources were meta-synthesized with the 8 steps of Xiao and Watson and the initial model was extracted. In the second stage, 15 people from the target population were purposefully selected to form the Delphi group; and by using the Delphi and fuzzy Delphi processes and applying the necessary amendments, the dimensions, components, and important indicators were approved and reached theoretical consensus among experts.
Findings: For the neural leadership model in the education organization, 5 dimensions were identified and confirmed, including 11 organizational dimensions, 13 cognitive competencies, 16 managerial dimensions, 19 leadership dimensions, and 6 neural competencies, with a total of 65 components and 211 indicators.
Results: The dimensions and components of Neuro-based leadership can provide organizational managers with a suitable criterion for guiding and leading human resources.