مشهورترین سوگسرودة آیینی فارسی ترکیببند عاشورایی محتشم کاشانیست که پیوسته مورد اقبال بوده است. اثر فرهنگی و زبانی این مرثیۀ هنری بیش از یک شعرست، به شکلی که صاحبنظران فراوانی زبان به تحسینش گشودهاند و بارها مورد تقلید قرار گرفته. محتشم، مخلصانه از میراث پیشینیانان خ چکیده کامل
مشهورترین سوگسرودة آیینی فارسی ترکیببند عاشورایی محتشم کاشانیست که پیوسته مورد اقبال بوده است. اثر فرهنگی و زبانی این مرثیۀ هنری بیش از یک شعرست، به شکلی که صاحبنظران فراوانی زبان به تحسینش گشودهاند و بارها مورد تقلید قرار گرفته. محتشم، مخلصانه از میراث پیشینیانان خود بهره برده، با هوشمندی اثری جاودان آفریده است. در این نوشتار، اجمالاً با روش تحلیلی – توصیفی، محاسن این شعر و دیدگاه بزرگان در موردش بیان گردیده، نشان داده شده که وی چگونه از سخنسرایان قبلی چون خاقانی، محمّد راوندی، حسن کاشی، خواجو، آذری طوسی، ابنحسام خوسفی، بابافغانی و ... بهرهمند گشتهاست. در این ترکیببند شاعر سعی داشته با سادگی و ظرافت، به دور از تعقیدات لفظی و معنوی، آمیزهای از محاسن اشعار گذشتگان را در قالبی متناسب به شعرش بیفزاید؛ البته از عنایات ربّانی و توجّه ذوات پاک معصومین (ع) و تشویق شاه صفوی در مقبولیّت این شاهکار نباید چشم پوشید. دقّت به ساختار این سروده نشان میدهد هیچ اثر ارجمندی به ویژه در عرصة ادبیات بدون بهرهجویی از آثار شاخص پیشینیان آفریده نمیشود و هر نوع ادبی در حیاتِ سبکی خود زمانی به اوج رسیده، الگوی دیگران قرار میگیرد امّا به ندرت مقبولیتِ نخستینش تکرار میگردد.
پرونده مقاله
دسترسی به تحقق مدیریت هدفمند، نیاز به مدیریتی موفق ومتعهد ویا به تعبیر دیگر رهبری خدمتگزار به عنوان یک ضرورت، محسوس میباشد. پژوهش پیش رو، با استفاده از دستاوردها و تجربههای دانش مدیریتی دنیا به بیان تطبیق شاخصهای رهبری خدمتگزار در مدارس ازمنظر عالمان این رویکرد، با چکیده کامل
دسترسی به تحقق مدیریت هدفمند، نیاز به مدیریتی موفق ومتعهد ویا به تعبیر دیگر رهبری خدمتگزار به عنوان یک ضرورت، محسوس میباشد. پژوهش پیش رو، با استفاده از دستاوردها و تجربههای دانش مدیریتی دنیا به بیان تطبیق شاخصهای رهبری خدمتگزار در مدارس ازمنظر عالمان این رویکرد، با سیره مدیریت قرآنی پیامبراکرم (ص) پرداخته است وشاخصهای رهبری خدمتگزار در مدارس را مشخص می نماید. روش بررسی در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی بوده و با تفحص درمنابع دانش مدیریتی دنیا و اسلامی به شاخصهای اصلی و مشترک پرداخته است. ضمن اینکه الگوی مدیریتی یک جامعه ایده آل اسلامی را با یکی از نظریههای مدیریتی دنیا مقایسه نموده است. هدف این پژوهش، مقایسه نوع نگاه وتجربه های مدیریتی دنیای معاصر در بیان شاخص های رهبری خدمتگزار در بستر مدارس با شاخصه های رهبری خدمتگزار با سیره مدیریت قرآنی آن حضرت است. یافتهها حاکی از آن است که ویژگیها واشتراکات ده گانه رهبری خدمتگزار، درسیره مدیریت قرآنی پیامبر (ص) دیده شده است. مضاف بر این اسوه های مدیریت قرآنی پیامبر(ص) با زیباترین شکل، درکلام الهی بیان شده تا اینکه رهبری و مدیریت، به گونه ای مطلق، اسیر افکارِ انحصارگرایی، شخصی، گروهی و منفعتطلبیِ جوامع نگردد
پرونده مقاله
این تحقیق در راستای شناخت اصول و مبانی مدیریت در سوره حجرات بر اساس روش و تحلیل محتوا به انجام رسیده است. قرآن کریم در طول تاریخ اسلام همواره منبع مهم تحقیق و پژوهش برای اندیشمندان اسلامی بوده است.وظیفه مسلمانی اقتضا می کند که در برابر فرمان الهی مطیع باشیم. پس با توجه چکیده کامل
این تحقیق در راستای شناخت اصول و مبانی مدیریت در سوره حجرات بر اساس روش و تحلیل محتوا به انجام رسیده است. قرآن کریم در طول تاریخ اسلام همواره منبع مهم تحقیق و پژوهش برای اندیشمندان اسلامی بوده است.وظیفه مسلمانی اقتضا می کند که در برابر فرمان الهی مطیع باشیم. پس با توجه به دستورالعمل مدیریتی که از سوی مدیران معصوم جامعه اسلامی صادر شده، ضرورت دارد تا با عمل به آن دستورها و الگوها قراردادن معصومان، مدیریتی را به کار گیریم که مورد رضایت و خشنودی پرودگار باشد. نگارنده در این مقاله در صدد است به تفسیر نکات اصول و مبانی مدیریتی از سوره حجرات با رویکرد مدیریت در اسلام بپردازد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در سوره حجرات به چهار مقوله رهبری، سازماندهی، برنامه ریزی، و کنترل اشاره شده است. در این میان به دو مقوله رهبری(صفات و ویژگی های مدیر) و سازماندهی (اصول اخلاقی و ارتباطات بین فردی) بیشتر پرداخته شده است.
پرونده مقاله
مسئلهی معنای زندگی اگر چه مسئلهی جدید بشر نیست، اما در عصر حاضر در محافل علمی از آن رونمایی شده و به موضوع پرجاذبهای برای کتابها و مقالات تبدیل شده است؛ موضوعی که هرچند منحصر به نحلهی خاصی نیست و همه اندیشمندان بدان بذل توجه دارند، اما در این بین، فیلسوفان دین و مت چکیده کامل
مسئلهی معنای زندگی اگر چه مسئلهی جدید بشر نیست، اما در عصر حاضر در محافل علمی از آن رونمایی شده و به موضوع پرجاذبهای برای کتابها و مقالات تبدیل شده است؛ موضوعی که هرچند منحصر به نحلهی خاصی نیست و همه اندیشمندان بدان بذل توجه دارند، اما در این بین، فیلسوفان دین و متلکمان جدید به نحو پیگیرانه و مجدانهای آن را می-کاوند. علاوه بر دو رویکرد مذکور، روانشناسان، متألهین، شعرا، عرفا، قرآنپژوهان، محدثین و ... نیز بر اساس تخصص خود و به جهت وجود سلایق و علایق مختلف پاسخهای متنوعی را برای مسئله حاضر تدارک دیدهاند. در پژوهش حاضر رویکرد دینی لحاظ شده و پژوهشگر از زاویه روایات پیامبر اسلام(ص) به عنوان اسوهی حسنه و مورد تأکید قرآن، به این مسئله ورود کردهاست. اینکه در بیانات رسول گرامی اسلام(ص)چه عناصری زندگی را معنادار ساخته و از سویی عنصر معادباوری چه ارتباطی با معناداری زندگی دارد دو سوال مهم این پژوهش است. در همین راستا به شیوه کتابخانهای عناصر معنابخش به زندگی جمعآوری و بررسی شده و در ادامه به نحو خاص نقش معادباوری در معنادار ساختن زندگی انسان مورد تحلیل قرار میگیرد. بررسی و تحلیل روایات مرتبط نشان میدهد، اساسا زندگی دنیا مستقل از حیات اخروی معنا و ارزش ذاتی ندارد، بلکه زندگیای معنادار است که ایمان حقیقی و وفادارانه به معاد بر آن سایه انداختهاست و به تعبیری، جهتگیری اخروی است که حیات دنیا را واجد ارزش زیستن نموده و سعادتمندی جاودانه را نوید میدهد.
پرونده مقاله
باور به اصل مهدویت با ایجاد روحیه نشاط و امید در انسانها، باعث تقویت نیروی مقاومت ایشان در مقابل ظلم و زور میگردد و لذا مسئلهای با ارزش برای جوامع انسانی است. از آنجا که چنین روحیهای به زیان دشمنان اسلام است، همواره تلاش میکنند با روشهای مختلف ازجمله تحریف و تخریب چکیده کامل
باور به اصل مهدویت با ایجاد روحیه نشاط و امید در انسانها، باعث تقویت نیروی مقاومت ایشان در مقابل ظلم و زور میگردد و لذا مسئلهای با ارزش برای جوامع انسانی است. از آنجا که چنین روحیهای به زیان دشمنان اسلام است، همواره تلاش میکنند با روشهای مختلف ازجمله تحریف و تخریب و انکار مهدویت، به مبارزه با آن بپردازند. برای انکار مهدویت با طرح شبهات و القاء آن در فکر و اندیشه مردم تلاش میکنند که اعتقاد به اصل مهدویت را از ذهن مردم بزدایند و در نتیجه باعث ایجاد آثار و عوارض منفی مثل؛ رکود و رخوت و فساد و تباهی در جامعه اسلامی شوند، در این راستا اساس تفکر مهدویت را جعلی دانستهاند و آن را منکر شده و به کل رد کردهاند. انکار مهدویت با طرح این شبهه بدون بررسی دقیق مسئله و فقط با استناد به سخنان ابن خلدون و افزودن شبهاتی بر سخنان وی صورت گرفته است. این مقاله ضمن بیان این شبهه و موارد مربوط به آن، تلاش نموده است با پاسخ دادن به آن و از بین بردن ابهامات مربوطه، در جهت از بین بردن افکار نادرستی که باعث تضعیف عقاید مهدوی میشود، گام مؤثری بردارد و مانع نفوذ این افکار در اذهان اندیشمندان شود.
پرونده مقاله
از دیرباز، مناقشاتی پیرامون هویت تاریخی و شخصیت سلیم بن قیس و نیز اعتبار کتاب سلیم در منابع شیعی وجود داشته است. جدای از بررسی محتوایی کتاب کنونی سلیم، بررسی اسناد نسخههای خطی این کتاب نیز، میتواند برای اعتبارسنجی اثر حائز اهمیت باشد. بیشتر نسخههای خطی کتاب کنونی سلی چکیده کامل
از دیرباز، مناقشاتی پیرامون هویت تاریخی و شخصیت سلیم بن قیس و نیز اعتبار کتاب سلیم در منابع شیعی وجود داشته است. جدای از بررسی محتوایی کتاب کنونی سلیم، بررسی اسناد نسخههای خطی این کتاب نیز، میتواند برای اعتبارسنجی اثر حائز اهمیت باشد. بیشتر نسخههای خطی کتاب کنونی سلیم، بدون سند هستند و اغلب نسخههایی که دارای سند میباشند، سندشان به ابان عن معمر بن راشد ختم میشود. اما در این میان، چند نسخه خطی محدود، اسناد شیخ طوسی و ابنشهرآشوب بر ابتدای خود دارند، که سندشان به ابان عن عمر بن اذینه ختم میگردد. با توجه به وجود ابهاماتی در اصالت کتاب سلیم و تفاوت نسخه های خطی کنونی آن، این سوال مطرح میشود که آیا اسناد منسوب به ابنشهرآشوب برای این نسخهها، اصیل و غیرمخدوش هستند یا خیر؟ در این نوشتار، با ارائه دلایل و قرائنی که از آثار ابنشهرآشوب و منابع پیشینیان او وجود دارد، توضیح داده خواهد شد که اسناد موجود در یک مدل نسخۀ خطی کتاب سلیم منسوب به ابنشهرآشوب، نونویس و غیراصیل است؛ یعنی برخی افراد، آن را به صورت جعلی در نسخهبرداریهای خود به کتاب منسوب به سلیم، افزودهاند
پرونده مقاله