• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تحلیل و تبیین جامعه شناختی تاثیر استفاده از فضای مجازی(تلگرام و اینستا گرام) بر گرایش به مدیریت بدن دختران شهرستان شهریار(مطالعه دربین دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهریار*
        منا قاسمی شال مجید کفاشی رضا علی محسنی
        ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ تحلیل وتبیین جامعه شناختی تاثیر استفاده ازفضای مجازی(تلگرام واینستاگرام)بر گرایش به مدیریت بدن انجام شده است. چهارچوب نظری این پژوهش با توجه به نظریات مک لوهان،هابرماس،گیدنز، بوردیو،مک کامبز وشاو،گافمن،فدرستون،وبلن مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش اعتبا چکیده کامل
        ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ تحلیل وتبیین جامعه شناختی تاثیر استفاده ازفضای مجازی(تلگرام واینستاگرام)بر گرایش به مدیریت بدن انجام شده است. چهارچوب نظری این پژوهش با توجه به نظریات مک لوهان،هابرماس،گیدنز، بوردیو،مک کامبز وشاو،گافمن،فدرستون،وبلن مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش اعتبار سوالات پرسشنامه از اعتبار صوری(توافق متخصصان) و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شدکه پایایی آن نیز با 80/0 مورد تایید قرار گرفت. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت و اطلاعات لازم از طریق مصاحبه با نمونه آماری مورد تحقیق بدست آمد. نمونۀ آماری شامل 360 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی بودند که درشهرشهریار مشغول تحصیلند. برای انتخاب نمونه ها نیز در این تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ایی دومرحله ایی وتصادفی ساده استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی وگرایش به مدیریت بدن وشاخص های آن رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه مطبوعیت اجتماعی و فرهنگی شهر با تمایل به جابجایی مکانی
        فاطمه حیدرجماعت منصور شریفی علی بقائی سرابی
        مطبوعیت ها بر حسب فرصت هایی که یک شهر می تواند برای شهروندان فراهم سازد تعریف می شود. مطبوعیت ها یکی از ویژگی های پویای بخش فضاهای شهری است که می‌ تواند بستر سلامت شهری را برای توسعه پایدار شهری فراهم سازد. بر همین اساس هدف این مقاله واکاوی نقش مطبوعیت شهری از حیث اجتم چکیده کامل
        مطبوعیت ها بر حسب فرصت هایی که یک شهر می تواند برای شهروندان فراهم سازد تعریف می شود. مطبوعیت ها یکی از ویژگی های پویای بخش فضاهای شهری است که می‌ تواند بستر سلامت شهری را برای توسعه پایدار شهری فراهم سازد. بر همین اساس هدف این مقاله واکاوی نقش مطبوعیت شهری از حیث اجتماعی و فرهنگی بر تمایل به جابجایی مکانی شهروندان در پنج منطقه منتخب شهر تهران است. به همین منظور تعداد 1103 مورد از شهروندان مناطق دو، هفت، ده، نوزده و بیست و یک شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی از نوع خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. به منظور تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS استفاده شده است. برای نشان دادن رابطه میان عوامل جمعیتی و مطبوعیت اجتماعی - فرهنگی از همبستگی پیرسون و برای تفاوت کیفی از روش تحلیل عاملی و برای میزان تمایل به جابجایی از رگرسیون لجستیک استفاده شده است. براساس یافته ها، مطبوعیت اجتماعی- فرهنگی شهر توأم با همبسته های جمعیت شناختی آن نظیر سن، جنس، تحصیلات، درآمد و طول مدت اقامت در مناطق مورد بررسی دارای همبستگی های معنی دار با سن، تحصیلات، درآمد و رابطه معکوس با طول مدت اقامت در محل سکونت پاسخگویان بوده است. بدین معنی که هرچه طول مدت اقامت بیشتر باشد تمایل به جابجایی کمتر خواهد بود. نتایج بدست آمده از بار عاملی نشان داد که با افزایش سن ارزش شاخص مطبوعیت افزایش می یابد و میزان اهمیت مطبوعیت در میان گروه های تحصیلی، زنان و مردان، درآمد، متفاوت می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد متغیرهای جمعیتی تأثیر معنی دار و مطبوعیت اجتماعی- فرهنگی رابطه معکوس با تمایل به جابجایی افراد در مناطق پنجگانه دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیل مولفه های اجتماعی دانشنامه نگاری در ایران و کاربست آن در دانشنامه جهان اسلام
        سیّداحمد حسین زاده فرشته سپهر زهره میرحسینی بهرام پروین گنابادی
        هدف از پژوهش حاضر، تحلیل و ارزش‌گذاری مولفه‌های اجتماعیِ دانشنامه‌نگاری در ایران و بررسی موردی آن در دانشنامه جهان اسلام است. نوع پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمّی) است؛ در بخش کیفی با تحلیل محتوای متون مرتبط مبادرت به گردآوری عوامل اجتماعی موثر در دانشنامه‌نگاری شد و در چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، تحلیل و ارزش‌گذاری مولفه‌های اجتماعیِ دانشنامه‌نگاری در ایران و بررسی موردی آن در دانشنامه جهان اسلام است. نوع پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمّی) است؛ در بخش کیفی با تحلیل محتوای متون مرتبط مبادرت به گردآوری عوامل اجتماعی موثر در دانشنامه‌نگاری شد و در بخش کمّی بوسیله پرسشنامه دلفی شده مولفه‌های مذکور براساس آرای 27 نفر از صاحب‌نظران در حوزه دانشنامه‌نگاری، ارزشگذاری و اولویت‌ندی شدند. ابزار تحلیل اطلاعات در بخش کیفی، نرم‌افزار مَکس‌کیو‌ دی‌ ای[1] و در بخش کمّی، نرم افزار اس پی اس اس[2] است. یافته‌های پژوهش منجر به ارایه 18 مولفه اجتماعی در تولید دانشنامه شد که براساس آرای صاحب‌نظران ارزش‌گذاری و اولویت‌بندی شدند. توجه به موضوع علوم‌اجتماعی (خاصه تاریخ اجتماعی مسلمانان) و کاربست آن در تولید دانشنامه جهان اسلام موجب تولید مقالات جدید در این موضوع شد بطوری تعداد 1506 مدخل معادل 6 درصد از مدخل‌های دانشنامه جهان اسلام متعلق به این موضوع است که جزو 8 نتایج جستجوی اول مخاطبان قرارگرفت. نتایج پژوهش حاکی از آنست که به طور کلی، ظهور دانشنامه ها مبیّن عرضه و تقاضای علمی در جامعه است که نهایتاً منجر به تحولات علمی- فرهنگی می شود. وجود نظام های پژوهشی در جامعه می تواند زمینه ساز تولید دانشنامه باشد. عوامل ایدئولوژیک، مواجهات انتقادی با مطالعات پیشین، تفاوت در دیدگاه و رویکرد در جامعه از عوامل اجتماعی موثر در تولید دانشنامه به شمار می آیند. در قرن اخیر نیز ظهور تخصص ها و افزایش کنجکاوی جامعه در باب پدیده های نو ظهور، ظهور دانشنامه ها را سبب شده است. [1] Max.Q.D.A [2] SPSS پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - پیش بینی خودتنظیمی هیجانی براساس سبک های تربیتی والدین و خلق و خوی نوجوانان
        علیرضا نوری زاده کیانوش هاشمیان
        مقاله حاضر برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان پیش بینی خود تنظیمی هیجانی، براساس سبک های تربیتی والدین و خلق و خوی نوجوانان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش ‌آموزان متوسطه دوره اول دختر و پسر شهر تهران تشکیل دادند. که چکیده کامل
        مقاله حاضر برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان پیش بینی خود تنظیمی هیجانی، براساس سبک های تربیتی والدین و خلق و خوی نوجوانان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش ‌آموزان متوسطه دوره اول دختر و پسر شهر تهران تشکیل دادند. که بر پایه آمار موجود در سایت آموزش وپرورش شهر تهران،در سال تحصیلی 98- 1397، شامل 494900 نفر بود. براساس جدول مورگان تعداد 384 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای هدفمند، بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی(2006)، سبکهای فرزندپروری بامریند (1973) و خلق و خوی باس و پلامین(1984)، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری، از آزمون رگرسیون چندگانه، استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد؛ تنظیم شناختی مثبت هیجان براساس ابعاد خلق و خو، قابل پیش بینی نبود. تنظیم شناختی منفی هیجان، ابعاد خلق و خو، و از میان ابعاد خلق و خو، تنها درماندگی و اضطراب بطور مثبت و معنی داری، آن را پیش بینی نمودند.در تنظیم شناختی مثبت هیجان براساس ابعاد روشهای تربیتی، روش تربیتی مقتدرانه بطور مثبت، و مستبدانه بطور منفی و معنی داری آن را پیش بینی کردند.در تنظیم شناختی منفی هیجان براساس ابعاد روشهای تربیتی، روش های تربیتی مقتدرانه و سهل گیر بطور منفی، مستبدانه بطور مثبت و معنی داری تنظیم شناختی منفی هیجان را پیش بینی کردند. تنظیم شناختی مثبت هیجان براساس ابعاد خلق و خو و روشهای تربیتی قابل پیش بینی بود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تبین تاثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت زنان در هوشمندسازی شهر تهران
        اکرم ناصری فر بهرام بیات منصوره نیکو گفتار
        امروزه هوشمندشدن ابعاد مختلف زندگی بشر از موضوعات مبتلا به اکثریت جوامع بشری است که مورد توجه فراوان قرار گرفته است در راستای هوشمندسازی شدن زنان به عنوان یکی از گروههای اجتماعی و تاثیر گذار در استفاده از تکنولوزی جدید مورد توجه هستند، در زندگی جمعی شهرها به دغدغه ای بر چکیده کامل
        امروزه هوشمندشدن ابعاد مختلف زندگی بشر از موضوعات مبتلا به اکثریت جوامع بشری است که مورد توجه فراوان قرار گرفته است در راستای هوشمندسازی شدن زنان به عنوان یکی از گروههای اجتماعی و تاثیر گذار در استفاده از تکنولوزی جدید مورد توجه هستند، در زندگی جمعی شهرها به دغدغه ای برای ساختارهای مدیریتی تبدیل شده است.در حوزه هوشمند سازی مشارکت مردمی در آن یکی از ضمانت های نیل به موفقیت ارزیابی می شود مشارکت زنان برای دستیابی به توسعه سیاسی و اقتصادی ضروری است. چون موقعیت زنان در جامعه عمیقاً تحت تأثیر شرایط و سطوح توسعه در کشورها است، هرچه کشورها توسعه یافته تر باشندمشارکت پذیر تر هستند .. هدف مقاله تبیین تاثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت زنان در هوشمند سازی شهر تهران است که با روش پیمایش و با جامعه آماری کلیه زنان 18 سال به بالای مناطق 7 و 8 تهران که در سرای محلات فعال هستند نیز می باشد لذا با روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 384 نفر انتخاب شده استبرای تبیین نظری موضوع و استخراج فرضیه ها از نظریه های مشارکت، سرمایه اجتماعی، نظریه شبکه ایی بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیرهای شبکه های اجتماعی و سودمند انگاری هم به طور مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم بر متغیر وابسته(هوشمندسازی) تأثیر گذار می باشند. متغیر اعتماد اجتماعی فقط به طور مستقیم بر متغیر وابسته(هوشمندسازی) تأثیر گذار می باشد. همچنین تأثیر کل متغیر اعتماد اجتماعی بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 571/0 می باشدو تأثیر کل متغیر شبکه اجتماعی بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 531/0 می باشد.و تأثیر کل متغیر سودمندانگاری بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 479/0 می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه گرایش به استفاده از داروهای نیروزا براساس خودکارآمدی و تصویر بدنی با میانجی گری انگیزش موفقیت در پدیده اجتماعی ورزش (ورزشکاران بدنساز)
        سعید شاکری حسین ابراهیمی مقدم خدیجه ابوالمعالی
        هدف: تبیین الگوی رابطه گرایش به داروهای نیروزا براساس خودکارآمدی و تصویر بدنی آن‌ها با میانجی گری انگیزش موفقیت در پدیده اجتماعی ورزش (در بین ورزشکاران بدنساز شهر تهران) می باشد. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش اجرا از نوع همبس چکیده کامل
        هدف: تبیین الگوی رابطه گرایش به داروهای نیروزا براساس خودکارآمدی و تصویر بدنی آن‌ها با میانجی گری انگیزش موفقیت در پدیده اجتماعی ورزش (در بین ورزشکاران بدنساز شهر تهران) می باشد. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش اجرا از نوع همبستگی از نوع الگویابی است. این پژوهش شامل کلیه ورزشکاران رشته بدنسازی باشگاه های شهر تهران در سال 97 بود که به شیوه تصادفی 600 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات عبارتند از پرسشنامه های تصویر بدنی (برون، کش و میولکا)، ادارک از موفقیت (رابرتز و ترشو، 1998)، پرسشنامه خودکارآمدی (شوارزر و جروسالم، 1981) و پرسشنامه گرایش به مواد نیروزا (حبیبی و همکاران، 1395) می باشد. روش تجزیه تحلیل داده های مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS بود و برای آزمون اثر میانجی از روش بارون و کنی استفاده شده است. یافته ها: یافته و نتایج پژوهش نشان دادند که خودکارآمدی و تصویر بدنی با گرایش به استفاده از مواد نیروزا رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بین تصویر بدنی با انگیزش موفقیت رابطه مثبت و معنی داری دیده شد و بین خودکارآمدی و انگیزش موفقیت رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین بین انگیزش موفقیت و گرایش به استفاده از مواد نیروزا رابطه منفی و معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که انگیزش موفقیت در رابطه بین خودکارآمدی و تصویر بدنی با گرایش به استفاده از مواد نیروزا نقش میانجی ندارد بلکه یک رابطه مستقیم بین خودکارآمدی و تصویر بدنی با گرایش ورزشکاران بدنساز به استفاده از داروهای نیروزا دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات شفاهی آنلاین و انتقال آن در بین کاربران
        شهلا سهرابی محبوبه قویدست کوهپایه
        هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات شفاهی آنلاین و انتقال آن در بین کاربران است. روش تحقیق ترکیبی(کیفی و کمی) است. همچنین از نظر هدف کاربردی، و از نظر شیوه جمع‌آوری داده ها، توصیفی پیمایشی و میدانی است. ابتدا جهت شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغا چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات شفاهی آنلاین و انتقال آن در بین کاربران است. روش تحقیق ترکیبی(کیفی و کمی) است. همچنین از نظر هدف کاربردی، و از نظر شیوه جمع‌آوری داده ها، توصیفی پیمایشی و میدانی است. ابتدا جهت شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات شفاهی با مرور مطالعات انجام شده و جمع آوری نظرات خبرگان از طریق توزیع سه دور پرسشنامه دلفی، عوامل موثر شناسایی شدند. در این مرحله از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده و 12 نفر از خبرگان، انتخاب شدند. جامعه آماری مربوط به بخش کمی نیز شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس می‌باشند که با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر به عنوان نمونه تعیین گردیده است. داده های بخش کمی از طریق پرسشنامه با طیف لیکرت جمع آوری شده است. پایایی پرسشنامه، از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و جهت سنجش برازش مدل و روایی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج بدست آمده از معادلات ساختاری حاکی از این است که رابطه مثبت و معنی داری بین 9 عامل شناسایی شده با پذیرش تبلیغات شفاهی آنلاین و انتقال آن در بین کاربران وجود دارد. همچنین، عامل سودمندی درک شده با 613/0 بیشترین تاثیر و عواطف مثبت با 12/0کمترین تاثیر را نشان داده است. این پژوهش با ارائه یک مدل ترکیبی جامع، براساس نظرات خبرگان، درک مناسبی از عوامل تحت تاثیر قرار دهنده پذیرش و انتقال تبلیغ شفاهی ارائه نموده که در مطالعات گذشته کمتر به آن پرداخته شده است. پرونده مقاله