هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای دولت و برنامههای توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران و مالزی است. شناخت ارکان قدرت و دولت و شاخصههای آن در جمهوری اسلامی ایران و مالزی، شناخت شباهتها و تفاوتهای عوامل پیشرفت و توسعه در ایران و مالزی، شناخت الگوی توسعه مالزی دوره ماهات چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای دولت و برنامههای توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران و مالزی است. شناخت ارکان قدرت و دولت و شاخصههای آن در جمهوری اسلامی ایران و مالزی، شناخت شباهتها و تفاوتهای عوامل پیشرفت و توسعه در ایران و مالزی، شناخت الگوی توسعه مالزی دوره ماهاتیر محمد و جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهبردهای مناسب جهت توسعه و پیشرفت بیشتر در جمهوری اسلامی ایران از جمله دیگر اهداف این پژوهش میباشد. روش پژوهش، تحلیلی- مقایسهای بوده و نتایج نشان داد جمهوری اسلامی ایران در دوران هاشمی رفسنجانی (۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶) با اجرای اولین برنامه ۵ ساله توسعه و با تأکید بر سیاست باز اقتصادی، بیشتر توسعه اقتصادی کشور با توجه اندک به مسائل اجتماعی- فرهنگی را مدنظر داشت و سید محمد خاتمی (۱۳۷۶-۱۳۸۴) ضمن گسترش روابط با کشورهای خارجی، بیشتر توسعه سیاسی و تقویت نهادهای مدنی را در داخل مورد توجه قرار داد. در هر دو دوره، برنامه به صورت دقیق اجرایی نشد و بخشهایی از آن متناسب با گفتمان دولتها اجرا گردید. اما مالزی در دوره زمامداری ماهاتیر محمد اولاً با الگو قرار دادن ژاپن و کره جنوبی و با تکیه بر سیاست نگرش به شرق، ثانیاً ایجاد یک قدرت بوروکراتیک مشروع و دولت کاملاً رشد یافته که معیار سنجش و اعتبار و شایستگی آن در متخصصان و دانشمندان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن بود، ثالثاً با برنامهریزی دقیق و تعهد به اجرای برنامه و رابعاً توسعه روابط با کشورهای همسایه و قدرتهای بزرگ مانند آمریکا با هدف جذب سرمایههای خارجی، موفق شد تا رشد و توسعه اقتصادی خود را به بهترین وجه ممکن دنبال کند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم آزادی در اندیشه آیتالله بهشتی، براساس مدل مک کالوم است. بنابراین، سوال اصلی پژوهش این است که با توجه به اینکه در اندیشه شهید بهشتی آزادی دارای دو بُعد درونی و بیرونی است، نگرش وی به آزادی، براساس مولفههای سه گانه مدل مک کالوم (فاعل، مانع و ه چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم آزادی در اندیشه آیتالله بهشتی، براساس مدل مک کالوم است. بنابراین، سوال اصلی پژوهش این است که با توجه به اینکه در اندیشه شهید بهشتی آزادی دارای دو بُعد درونی و بیرونی است، نگرش وی به آزادی، براساس مولفههای سه گانه مدل مک کالوم (فاعل، مانع و هدف) چگونه قابل تحلیل است؟ پژوهش بر این فرضیه استوار میباشد که شهید بهشتی با اینکه برآزادی درونی بیش از آزادی بیرونی اهمیت میدهد، ولی در عین حال سعی میکند آزادی درونی را بهمثابه مقدمهای برای آزادی بیرونی تحلیل کند و رابطه دوسویه آزادی درونی و اجتماعی را برقرار کند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که خاستگاه نگرش شهید بهشتی به عناصر مدل کالوم تحتالشعاع اولویتی است که ایشان به آزادی درونی میدهد. شهید بهشتی در سه مولفه مذکور، برخلاف تعریف اندیشمندان غربی از آزادی که اعتنایی به خاستگاه درونی آزادی ندارند، به بُعد درونی آزادی توجه ویژهای دارد و همین امر موجب میشود که نتوان مراد وی از آزادی را رهیافت مدرن از آزادی ترسیم کرد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش کلیدی ولی فقیه برای هدایت جامعه اسلامی مردمسالار میباشد. در این راستا، سوال اصلی پژوهش این است که آیا نظریه امّت و امامت شهید بهشتی توانسته جایگاه و موقعیت ولایت فقیه را با رعایت حق تعیین سرنوشت برای مردم تبیین نماید؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش کلیدی ولی فقیه برای هدایت جامعه اسلامی مردمسالار میباشد. در این راستا، سوال اصلی پژوهش این است که آیا نظریه امّت و امامت شهید بهشتی توانسته جایگاه و موقعیت ولایت فقیه را با رعایت حق تعیین سرنوشت برای مردم تبیین نماید؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که شهید بهشتی به عنوان مروج اندیشه دینی توانست آزادی الهی را تحت عنوان آرمان مهم انقلاب اسلامی ایران در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در قالب حقوق الهی ملّت مهندسی نموده و در سلک یک نرمافزار کارآمد در زندگی اجتماعی و محور اصلی اعمال قدرت اسلامی- ایرانی قرار دهد. از آنجایی که مکاتب مادی بویژه مکتب لیبرالیسم با شعار آزادی فردی و اجتماعی، مردم و خواص را به سوی خود میکشاند و طرفدارانی هم در بین اعضاء غربگرای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی داشت، شهید بهشتی با پشتیبانی مبانی اسلامی، آبشخور فکری مکتب لیبرالیسم را مورد انتقاد قرار داد و پرده از شعاری و ظاهری بودن آزادی در مکتب لیبرالیسم برداشته و آن را فاقد ریشه و منشاء الهی میدانست و این را یک ضعف و نقص برای این مکتب مادی تلقی میکرد. ایشان معتقد بود آزادی، منشاء الهی داشته و با آگاهی مطلق به منصه ظهور مینشیند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل قانونگذاری دین و شریعت اسلامی برای اداره جامعه، براساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که دین اسلام در بخش نیازهای متغیر انسان به جای وضع قانون ثابت، اصولی را مطرح کرده که اسلامشناسان می چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل قانونگذاری دین و شریعت اسلامی برای اداره جامعه، براساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که دین اسلام در بخش نیازهای متغیر انسان به جای وضع قانون ثابت، اصولی را مطرح کرده که اسلامشناسان میتوانند با آیندهپژوهی به آیندههای ممکن علم پیدا کرده، آینده مطلوب دینی را برای وصول انتخاب نمایند و در چارچوب آن اصول، متناسب با شرایط مکان و زمان برای ساخت آینده مطلوب، قوانین و ساختارهای مناسب، هدایتبخش و سعادتآفرین وضع کنند و این قوانین ممکن است از یک مکان به مکان دیگر و از زمانی به زمان دیگر تفاوت داشته باشند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش اصلی است که راهکارهای موثر برای تحقق اهداف تربیت سیاسی، منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کدامند؟ در این پژوهش از روش آمیخته (کیفی، کمّی) با هدف آیندهپژوهی از طریق تکنیک دلفی که دارای ساختار پیشبینی و زایش ایده است، استفاده گردید. چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش اصلی است که راهکارهای موثر برای تحقق اهداف تربیت سیاسی، منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کدامند؟ در این پژوهش از روش آمیخته (کیفی، کمّی) با هدف آیندهپژوهی از طریق تکنیک دلفی که دارای ساختار پیشبینی و زایش ایده است، استفاده گردید. نتایج نشان داد افزایش انگیزه و آگاهی فرهنگیان، برای خدمت مطلوب و مشارکت موثر در مسیر اجرای اهداف اجتماعی- سیاسی سند تحول و ارتقاء شایستگیهایی نظیر رعایت قانون، مسئولیتپذیری، مشارکت اجتماعی و سیاسی و پاسداشت ارزشهای اجتماعی در جهت شکلگیری جامعۀ صالح و پیشرفت مداوم آن براساس نظام معیار اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد. لذا، باید مدیریت آموزش سیاسی و مهارتآموزی در راستای تعامل شایسته با نهاد دولت و سایر نهادهای مدنی و سیاسی و مواجهۀ خردمندانه با تحولات اجتماعی و بهرهمندی از راهبردی تربیتی، هوشمندانه و فرصتآفرین به منظور ارائه مدل برنامه درسی و دانش سیاسی و پرورش بینش و افزایش قدرت تفکر سیاسی انتقادی و تحلیلگری و ارتقای انگیزش و تقویت توان مشارکت و همگرایی دانشآموزان در امور اجتماعی- سیاسی در یک روند تدریجی، مستمر و نظاممند حرکت کند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تبیین نوع نگاه افلاطون به جهان زندگی و حیات است، آنجا که این فیلسوف با اتکاء به اصولی ثابت، صحبت از غایت حیات میکند و به زبان استادش سقراط، سخن میگوید و سعادت را به عنوان غایتالغایات مطرح میکند. سوال اصلی پژوهش این است که آیا میان اندیشه سیاسی و ا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تبیین نوع نگاه افلاطون به جهان زندگی و حیات است، آنجا که این فیلسوف با اتکاء به اصولی ثابت، صحبت از غایت حیات میکند و به زبان استادش سقراط، سخن میگوید و سعادت را به عنوان غایتالغایات مطرح میکند. سوال اصلی پژوهش این است که آیا میان اندیشه سیاسی و اندیشه اخلاقی افلاطون ارتباطی وجود دارد؟ نقطهی اشتراک این ارتباط چیست؟ روش پژوهش تفسیری ـ انتقادی بوده و نتایج نشان داد همانطور که اخلاق و سیاست در فلسفه سیاسی کلاسیک، پیوندی عمیق دارند، مفهوم سعادت به خصوص در اخلاق غایتمحور کلاسیک، نیز حلقه وصل اخلاق و سیاست است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاههای آزاد اسلامی می‎باشد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران تربیت بدنی دانشگاههای آزاد اسلامی کشور هستند که تعداد آنها بالغ بر 95 نفر است. ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامه چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاههای آزاد اسلامی می‎باشد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران تربیت بدنی دانشگاههای آزاد اسلامی کشور هستند که تعداد آنها بالغ بر 95 نفر است. ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامه هوش سیاسی (ISIS) بود. روایی پرسشنامه مورد تایید تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای هوش سیاسی برابر 906/0 محاسبه گردید. نتایج آزمون معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که مولفههای بازیهای اجتماعی، شخصیت سیاسی، پویایی قدرت، صداقت آشکار و تسخیر احساسات، همگی بر عملکرد هوش سیاسی مدیران تربیت بدنی دانشگاههای آزاد اسلامی کشور تأثیر مثبت و معناداری دارند. با توجه به نتایج پژوهش به نظر میرسد بهکارگیری و استفاده از هوش سیاسی جهت مواجه درست با تغییرات و تصمیمگیری صحیح مدیران تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و استفاده مناسب از فرصتها اجتنابناپذیر است. از اینرو برخورداری مدیران تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی از هوش سیاسی جهت موفقیت آنها ضروری است.
پرونده مقاله