• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تاثیر تماشای سریال های ماهواره ای بر سبک زندگی بانوان دانشجو
        سیدعلی رحمانزاده زهره طهماسبی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تماشای سریال های ماهواره ای بر سبک زندگی انجام گرفتهاست . تاکید آن بر بانوان دانشجوی ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران شرق می باشد .جامعه آماریپژوهش 102 نفراز بانوانی بودند که به ماهواره دسترسی داشتند ، و بعلت کوچک بودن جامعه آماریکل نمونه ب چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تماشای سریال های ماهواره ای بر سبک زندگی انجام گرفتهاست . تاکید آن بر بانوان دانشجوی ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران شرق می باشد .جامعه آماریپژوهش 102 نفراز بانوانی بودند که به ماهواره دسترسی داشتند ، و بعلت کوچک بودن جامعه آماریکل نمونه بعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. پرسشنامه محقق ساخته این پژوهش شامل بیست و0می باشد که از / سه سوال بسته و یک سوال باز می باشدو مقدار ضریب آلفا برای ابزار سنجش 87پایایی برخوردار است.تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت .با ارائه یافته هایتوصیفی و استنباطی به این نتیجه رسیده ایم که در سریالهای ماهواره مضامین مثبتی از قبیل مبارزهعلیه موانع و مشکلات و احترام به والدین و مضامین منفی همچون روابط نامشروع ، بی بندوباری وخیانت برجسته و مشهود بوده است .با توجه به آزمون فرضیه های موجود و تحلیل یافته ها می توان در این پژوهش این طور نتیجهگرفت که هر اندازه تماشای سریالهای ماهواره بیشتر می شود ، سبک زندگی بانوان دانشجویارتباطات دانشگاه آزاد تهران شرق هم مطابق با این سریال تغییر پیدا می کند . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش تلویزیون در توسعه جامعه مدنی
        لیلا طاعتی نسیم مجیدی قهرودی کبری گلستانی
        امروزه جهان در راه رشد و رسیدن به پیشرفت در تمام عرصههای علمی، تکنولوژی، فرهنگی،اقتصادی، اجتماعی و… در حرکت است. در دنیای کنونی هدایت جامعه به سوی جامعهای پیشرفتهامری مهم تلقی میشود. یکی از عواملی که کشورها را به سوی توسعه سوق میدهد توجه به مقولهجامعه مدنی است و چکیده کامل
        امروزه جهان در راه رشد و رسیدن به پیشرفت در تمام عرصههای علمی، تکنولوژی، فرهنگی،اقتصادی، اجتماعی و… در حرکت است. در دنیای کنونی هدایت جامعه به سوی جامعهای پیشرفتهامری مهم تلقی میشود. یکی از عواملی که کشورها را به سوی توسعه سوق میدهد توجه به مقولهجامعه مدنی است و رسانه ها ابزاری هستند که می توانند در تکوین آن در جامعه نقش داشته باشند.جامعه مدنی حوزهای از روابط اجتماعی، شامل نهادهایی است که از نظر فکر و هدف همسو میباشندو در قالب احزاب، اصناف و مانند آن فعالیت میکنند، به گونهای که دولت در آنها نفوذی ندارد، بلکهآنها در سیاست نفوذ دارند و در کلیه تصمیمگیریهای سیاسی و خط مشیها دخالت دارند.این مقاله، حاصل پژوهش در زمینه نقش تلویزیون در رسیدن به توسعه است. توسعه مؤلفه ایاست که از ابعاد مختلف قابل بررسی است، که این پژوهش بعد جامعه مدنی را مورد توجه قرار دادهاست. با امداد و همیاری رسانه ها می توان به شاخصه هایی برای توسعه جوامع دست یافت. در میانرسانه ها نقش تلویزیون به عنوان رسانه ای فراگیر و پرنفوذ مورد توجه است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - چگونگی گردش شایعات سیاسی در فضای اینترنت
        حوری دهقان شاد
        شایعه به عنوان یکی از قدیمی ترین رسانه ها در جهان همواره مورد توجه صاحبنظران ارتباطی،شهروندان و صاحبان قدرت بوده است. در این مقاله سعی شده به طور اجمالی به ظهور و پیدایششایعه و دلایل اشاعه آن توجهشود اما تمرکز اصلی این نوشتار بر آن است که شایعه سیاسی در فضایسایبری چگونه چکیده کامل
        شایعه به عنوان یکی از قدیمی ترین رسانه ها در جهان همواره مورد توجه صاحبنظران ارتباطی،شهروندان و صاحبان قدرت بوده است. در این مقاله سعی شده به طور اجمالی به ظهور و پیدایششایعه و دلایل اشاعه آن توجهشود اما تمرکز اصلی این نوشتار بر آن است که شایعه سیاسی در فضایسایبری چگونه رشد می کند، مخاطبان آن چه کسانی هستند، سرعت انتشار آن در این فضا چگونهاست و آیا شبکه های اجتماعی می توانند به رشد جامعه در فضای سایبری کمک کنند یا خیر؟ پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی نقش رسانه ها در امنیت ملی
        عبدالرضا شاه محمدی
        وسایل ارتباط جمعی ملی و یا فرا ملی میتوانند با برنامهها و پیام های خود همبستگی و یاگسستگی تازهای را برای مخاطبان خویش بوجود آورند که می تواند زمینه ساز بحرانهای اخلاقی،هویتی، فرهنگی و اجتماعی باشد. وسایل ارتباط جمعی در حفظ و تحکیم وفاق ملی چه به لحاظسخت افزاری و چه به ل چکیده کامل
        وسایل ارتباط جمعی ملی و یا فرا ملی میتوانند با برنامهها و پیام های خود همبستگی و یاگسستگی تازهای را برای مخاطبان خویش بوجود آورند که می تواند زمینه ساز بحرانهای اخلاقی،هویتی، فرهنگی و اجتماعی باشد. وسایل ارتباط جمعی در حفظ و تحکیم وفاق ملی چه به لحاظسخت افزاری و چه به لحاظ نرم افزاری، بالا بردن توان انتخاب جامعه، افزایش مشارکت، رقابت وپویایی شهروندان، درونی و نهادی کردن نظام ارزشی و باورهای اعتقادی و معرفی ساز و کارهای حل وفصل تعارض ها و چندگانگی های فرهنگی و اجتماعی است. این مقاله سعی دارد نقش وسایل ارتباطجمعی را در وفاق ملی و همبستگی که از جمله عوامل مهم و تاثیر گذار بر امنیت ملی می باشد رامورد کنکاش و بررسی قرار دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - فروش "محتوای آموزشی" جدیدترین شیوه درآمد زایی در اقتصاد رسانه ای
        مریم طاهریان عارف واحد ناوان سید محمد قره باغ
        اصلی ترین سوالی که مقاله دنبال کرده است این است که رسانه های پیشرفته و کارتل های رسانه ایعلاوه بر آگهی، فروش خبر و عکس از چه روش دیگری برای درآمد زایی استفاده می کنند که میتوانند اینگونه رسانه های خود را توسعه دهند؟از سوی دیگر برای محقق این سوال نیز اهمیت داشتکه چه عامل چکیده کامل
        اصلی ترین سوالی که مقاله دنبال کرده است این است که رسانه های پیشرفته و کارتل های رسانه ایعلاوه بر آگهی، فروش خبر و عکس از چه روش دیگری برای درآمد زایی استفاده می کنند که میتوانند اینگونه رسانه های خود را توسعه دهند؟از سوی دیگر برای محقق این سوال نیز اهمیت داشتکه چه عاملی سبب می شود که خبرنگاران رسانه هایی مانند بی بی سی، سی ان ان ، رویترز ،خبرگزاری فرانسه ، آسوشیتدپرس و مانند این ها از تخصص ها و ویژگی های برجسته ای نسبت بهدیگران برخوردار باشند؟در میان سوال های فرعی که هسته اصلی انجام تحقیق را شکل می دادند می توان به این سوالاشاره کرد:اساسا چه تفاوتی میان کلاس های آموزش ژورنالیسم، مدرسان و منابع آموزشی کشورمان بااروپا و آمریکا وجود دارد؟ همچنین شیوه های جدید کسب درآمد از طریق فروش محتوا، برون سپاریامر آموزش به هاب های بزرگ آموزشی و رسانه یی و تبدیل شدن آموزش رسانه یی به صنعتی نرمافزاری در اقتصاد رسانه یی موضوعاتی هستند که در این مقاله به آن پرداخته می شود و علاوه بر بیانتفاوت های شیوه های آموزش ژورنالیسم میان مراکز رسانه یی غربی و کشورما پیشنهاداتی هم کهبرآمده از نتایج تجربی این پژوهش است برای بهبود امر آموزش و درآمد زایی در رسانه های داخلیارایه می شود.آنچه که این مقاله به عنوان نتیجه به آن می پردازد نشان از آن دارد که رسانه های بزرگ واقتصادی جهان که در کار پژوهشی به عنوان کارتل های رسانه ای اقتصادی از آن ها یاد شدهاست شیوه های جدیدتری را برای کسب درآمد انتخاب کرده و شیوه هایی مانند آگهی های تجاری ورپورتاژهای خبری را در کنار این شیوه های جدید استفاده می کنند. " فروش محتوای آموزشی"همان شیوه ی جدید درآمدزایی رسانه هایی مانند رویترز، بی بی سی، تامسون،خبرگزاری فرانسه ومانند اینهاست،شیوه ای که در سال های اخیر که امر آموزش و ژورنالیسم حرفه ای اهمیتی دوچندانبرای رسانه ها پیدا کرده است درآمدهای هنگفت میلیون دلاری را نصیب رسانه ها کرده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی نقش اینتر نت در توسعه فرهنگی دانشگاه (مطالعه موردی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق)
        سیدمحمود هاشمی اسماعیل کاوسی
        در این مقاله در راستای تبیین نقش اینتر نت در توسعه فرهنگی دانشگاه ، نخست مفهوم توسعهفرهنگی و فرایند آن تشریح و سپس اهمیت توسعه فرهنگی در دوران معاصرمطرح و در ادامه ضمنتوصیف اینتر نت و ترسیم وضعیت کنونی آن در ایران وجهان، به نقش اینترنت در توسعه ی فرهنگیدانشگاه اشاره نمو چکیده کامل
        در این مقاله در راستای تبیین نقش اینتر نت در توسعه فرهنگی دانشگاه ، نخست مفهوم توسعهفرهنگی و فرایند آن تشریح و سپس اهمیت توسعه فرهنگی در دوران معاصرمطرح و در ادامه ضمنتوصیف اینتر نت و ترسیم وضعیت کنونی آن در ایران وجهان، به نقش اینترنت در توسعه ی فرهنگیدانشگاه اشاره نموده ودر خاتمه با توجه به نظرسنجی به عمل آمده از دانشجویان رشته ی ارتباطاتدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در خصوص موضوع، نتایج حاصله ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - نقش کاریکاتور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
        بهاره بخشی
        هنر طنزبه اشکال گوناگون در زمان های مختلف خود را به نمایش گذاشته است. گاهی در قالبمتن، گاه تصویر، گاهی در قالب پیامک و امروز در قالب کاریکاتور. طنز با زندگی بشر ممزوج وجزءجدانشدنی آن است. آدمی می خندد پس هست. این نگاه خنده با هویت عقلانی و هویت انسانی اوگره خورده است.در چکیده کامل
        هنر طنزبه اشکال گوناگون در زمان های مختلف خود را به نمایش گذاشته است. گاهی در قالبمتن، گاه تصویر، گاهی در قالب پیامک و امروز در قالب کاریکاتور. طنز با زندگی بشر ممزوج وجزءجدانشدنی آن است. آدمی می خندد پس هست. این نگاه خنده با هویت عقلانی و هویت انسانی اوگره خورده است.در این مقاله سعی شده است با تکیه بر مبانی نظری نشانه شناسی وتاکید بردیدگاه های پیرس ،موریس رابطه بین یک نشانه، و معنی آن در بافت اجتماعی توضیح داده شود.در این تحقیق کاریکاتورهای چهل و چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، که یکی ازمهمترین و جنجالیترین نوع انتخابات، هم از لحاظ حضور کاریکاتورها در وب سایتهای خبری و هماز لحاظ ابعاد سیاسی در دنیا است، بررسی میشود.کلیه کاریکاتورهایی که به نحوی ازباراک اوباما حمایت کرده اند در یک دوره شش ماهه قبل ازانتخابات از سایت گوگل، جمع آوری و دسته بندی شده و سپس توسط متخصصان عرصه هنر وسیاست و جامعه شناسی تحلیل محتوی شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی راهکارهای افزایشمشارکت سیاسی دانشجویان با تاکید بر شناسایی روابط میانفردی موثر در شبکه اجتماعی
        افشین محمدی احمد شهیدیان
        هدف مقاله حاضر مطالعه عوامل موثر بر مشارکت سیاسی افراد از طریق بررسی روابط میان فردی آنهابا رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی است. در این بررسی نظریاتی از جمله نظریه اثربخشی سیاسی،احساس تعهد مدنی، انتخاب عقلانی و ترجیحات سیاسی نیز مورد توجه قرار گرفت، به این منظورتعداد 260 چکیده کامل
        هدف مقاله حاضر مطالعه عوامل موثر بر مشارکت سیاسی افراد از طریق بررسی روابط میان فردی آنهابا رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی است. در این بررسی نظریاتی از جمله نظریه اثربخشی سیاسی،احساس تعهد مدنی، انتخاب عقلانی و ترجیحات سیاسی نیز مورد توجه قرار گرفت، به این منظورتعداد 260 پرسشنامه به روش پیمایش و تحلیل شبکه در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحددماوند اجرا گردید و علاوه بر اطلاعات مربوط به پاسخگویان، اطلاعات مربوط به اعضای شبکهاجتماعی نیز جمع آوری شد.نتایج بدست آمده حاکی از آن است که ویژگیهای کارکردی، تعاملی و ساختی شبکه و ویژگیهایاجتماعی مورد بررسی اعضای شبکه بر رفتار رأی دهی پاسخگویان ( که در واقع شاخص مشهودی ازمشارکت سیاسی افراد قلمداد میشود) تأثیرگذار است. همچنین رفتار رأی دهی اعضای شبکه نیز بهعنوان متغیر پیشبین رابطه معناداری با متغیر تابع دارد. در بین تمام شاخصهای مورد مطالعهبیشترین تأثیرگذاری مربوط به متغیر ترجیحات سیاسی است. تحلیل رگرسیون چند متغیری مبیناین مطلب است که حدود 37 درصد از تغییرات رفتار رأی دهی توسط متغیرهای مورد بررسی تبیینمیگردد. بنابراین در این پژوهش، جایگاه رویکرد شبکه را در تبیین رفتاررأیدهی به عنوان نوعی ازمشارکت سیاسی تعیین گردید که نتایج حاصله از پژوهش نیز، بر نقش شبکههای فردی در تشریح وتبیین رفتار رأی دهی بطور مستقیم و از طریق تأثیر بر ترجیحات سیاسی صحه می گذارد. در نهایتپژوهش حاضر، مدلی را بر اساس مدل مفهومی وستلی و مک ارائه می نمایید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - مقایسۀ بین وبلاگنویسی و روزنامهنگاری از دیدگاه روزنامهنگارانِ وبلاگنویس
        محمود سلطان آبادی احمد توکلی
        وبلاگها مدعی این نیستند که کار روزنامهنگاری انجام میدهند و یا به رسانههای رسمی وابستگیدارند. در حقیقت بسیاری از وبلاگها شخصی هستند و پستهای آنها در مورد احساسات و تجربیاتشخصی نویسندة خود است. اما هر وبلاگنویس در زمان گزارش یا تحلیل واقعهای که خود شاهد آنبوده است، قادر ب چکیده کامل
        وبلاگها مدعی این نیستند که کار روزنامهنگاری انجام میدهند و یا به رسانههای رسمی وابستگیدارند. در حقیقت بسیاری از وبلاگها شخصی هستند و پستهای آنها در مورد احساسات و تجربیاتشخصی نویسندة خود است. اما هر وبلاگنویس در زمان گزارش یا تحلیل واقعهای که خود شاهد آنبوده است، قادر به مشارکت در کار روزنامهنگاری است. البته اگرچه پستهای بلاگرها دربارةرویدادهای جاری در مقایسه با مطالب حرفهای روزنامهنگاری متفاوت است، اما این گروههای متفاوتوبلاگها که بعضی از آنها توسط افراد عادی، بعضی توسط روزنامهنگاران حرفهای و بعضی دیگر توسطمؤسسات رسانهای ایجاد شدهاند، از یک خصوصیت مشترک بهره میگیرند که به کارگیری عبارترا در مورد آنها به خوبی توجیه میکند. حتی ممکن است که اینگونه وبلاگهای روزنامهنگاری وبلاگها کاملاً از شیوههای مرسوم روزنامهنگاری پیروی نکنند، اما به طور جدی تلاش میکنندرویدادهای جاری را جمعآوری، تحلیل و تفسیر کنند یا دیدگاهشان دربارة این رویدادها را به مخاطبانخود انتقال دهند و بدینصورت، عملکرد اجتماعی مشابه با مؤسسات رسانهای داشته باشند. با توجه بهآنچه نتیجه این پژوهش نشان خواهد داد، میتوان گفت که وبلاگها در اکو سیستم روزنامهنگاری یکواقعیت انکارناپذیر هستند. بهتر است به جای آنکه به وبلاگنویسی و روزنامهنگاری به عنوان دو رقیبنگاه کنیم، در این مهم به تفاهم برسیم که در حال وارد شدن به عصری هستیم که در آن این دویکدیگر را کامل میکنند، مانع از اشتباه و انحراف هم میشوند.این پژوهش به روش پیمایشی و با کمک پرسشنامه انجام گرفته است. جامعۀ مورد پژوهش نیزروزنامهنگارانِ وبلاگنویس شاغل در تحریریۀ روزنامههای سراسری شهر تهران بوده است. با توجه بهدر دسترس نبودن آمار واقعی روزنامهنگارانِ وبلاگنویس، پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی سادهبین روزنامهنگاران شاغل در تحریریۀ روزنامههای مورد بررسی توزیع شده است. پرونده مقاله