هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تمایل به مشارکت اجتماعی بود. از آن جا که این پرسشنامه توسط پژوهشگران بومی و محلی طراحی و اعتباریابی نشده بود، طراحی چنین پرسشنامه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. به این ترتیب، با استفاده از پژوهش پیمایشی تعداد 303 نفر از شه چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تمایل به مشارکت اجتماعی بود. از آن جا که این پرسشنامه توسط پژوهشگران بومی و محلی طراحی و اعتباریابی نشده بود، طراحی چنین پرسشنامه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. به این ترتیب، با استفاده از پژوهش پیمایشی تعداد 303 نفر از شهروندان تهرانی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند تا با تکیه بر آن بتوان، آزمون مورد نظر را تست و اعتباریابی کرد. ابتدا 23 گویه طراحی شده و 8 نفر از متخصصان حوزه علوم اجتماعی با تکیه بر روایی محتوایی مبتنی بر پانل متخصصان به ارزیابی و اصلاح گویه ها و همچنین روایی سنجی پرسشنامه پرداختند. پرسشنامه مورد نظر هم از روایی و هم از پایایی قابل قبولی برخوردار بود. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، اعتباریابی دقیقتری بر روی پرسشنامه انجام شد. یافته های این تحلیل نشان داد که تمایل به مشارکت اجتماعی را می توان در دو بعد تمایل به مشارکت اجتماعی ناشی از جو سازمانی و تمایل به مشارکت اجتماعی ناشی از برانگیختگی فردی مورد بررسی قرار داد
پرونده مقاله
این پژوهش به منظور هنجاریابی و بررسی کفایت شاخصهای پرسشنامه عزتنفس جنسی (SSC) انجام گرفته است. این مقیاس دارای 24 سؤال است و توسط بازول و داسچ در سالهای 1996 و 2012 هنجار شده است و شامل 4 زیر مقیاس رفتار جنسی، جذابیت جنسی، کنترل جنسی و ادراک بدنی میباشد. این پژوه چکیده کامل
این پژوهش به منظور هنجاریابی و بررسی کفایت شاخصهای پرسشنامه عزتنفس جنسی (SSC) انجام گرفته است. این مقیاس دارای 24 سؤال است و توسط بازول و داسچ در سالهای 1996 و 2012 هنجار شده است و شامل 4 زیر مقیاس رفتار جنسی، جذابیت جنسی، کنترل جنسی و ادراک بدنی میباشد. این پژوهش از نوع زمینه یابی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان متأهل ایرانی ساکن شهر اصفهان تشکیل می دهد. حجم نمونه موردمطالعه 160 نفر میباشد که از 5 منطقه شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی کلانشهر اصفهان انتخاب گردیدهاند. برای انجام تحلیل از نرمافزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج این مطالعه ساختار چهار عاملی مفروض بر نظریه عزتنفس جنسی را تأیید کرد. نرم مقیاسها برای زنان متأهل ایرانی نیز به دست آمد. پایاییهای بهدستآمده و اعتبار سازه از ضریب بالا و مطلوبی برخوردار است که نشان دهنده کاربردی و قابلاعتماد بودن پرسشنامه بهصورت کلینیکال و میدانی است.
پرونده مقاله
سرسختی ذهنی، شاخصی از تاب آوری فردی و اعتماد به نفس است که پیش بین موفقیت درحیطه های مختلف زندگی نظیر تحصیلات می باشد. اگرچه مرور پیشینۀ پژوهشی نشان دهندۀ این است که در جامعۀ مختص دانش آموزان ایرانی تاکنون ابزاری در این رابطه مورد هنجاریابی قرار نگرفته است. هدف اصلی پژ چکیده کامل
سرسختی ذهنی، شاخصی از تاب آوری فردی و اعتماد به نفس است که پیش بین موفقیت درحیطه های مختلف زندگی نظیر تحصیلات می باشد. اگرچه مرور پیشینۀ پژوهشی نشان دهندۀ این است که در جامعۀ مختص دانش آموزان ایرانی تاکنون ابزاری در این رابطه مورد هنجاریابی قرار نگرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و بررسی روایی و پایایی مقیاس سرسختی ذهنی مک گئون، کلیر و پوتوین می باشد. روش پژوهش، از نوع همبستگی است و جامعۀ مد نظر این پژوهش شامل کلیۀ دانش آموزان دبیرستان های منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 می باشد که 370 نفر از ایشان به عنوان نمونه و به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عامل اکتشافی منجر به کشف پنج مؤلفه گردید که تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول بعد از انجام اصلاحاتی آن ها را تایید کرد و تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این پنج مؤلفه در ذیل یک مفهوم (سرسختی ذهنی) قرار می گیرند. در مجموع می توان گفت که پرسش نامۀ سرسختی ذهنی از روایی و پایایی مطلوبی در بین دانش آموزان ایرانی برخوردار است و از آن می توان به منظور اهداف آموزشی، تشخیصی، پژوهشی و درمانی استفاده کرد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش خلاقیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی با میانجی گری انگیزش تحصیلی دانش آموزان (دختر و پسر) دوره دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم بود. در این پژوهش، 542 نفر از دانش آموزان (دختر=268،پسر=274) مقطع دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش خلاقیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی با میانجی گری انگیزش تحصیلی دانش آموزان (دختر و پسر) دوره دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم بود. در این پژوهش، 542 نفر از دانش آموزان (دختر=268،پسر=274) مقطع دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم با دامنه سنی 20-15 سال به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و به ابزار پژوهش که شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ (1997) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) بود، پاسخ دادند. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی نیز از معدل سالانه (پایان ترم نوبت دوم) استفاده شد. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و جهت تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج حاصل از داده ها حاکی از برازش مدل در رابطه خلاقیت و سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی و با میانجی گری انگیزش بود. همچنین رابطه سبک های تفکر (قانونگذار، قضایی، اجرایی) و خلاقیت در اثر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار بود. رابطه انگیزش تحصیلی درونی با پیشرفت تحصیلی معنادار، و رابطه بی انگیزگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی معنادار ولی منفی بود. همچنین رابطه انگیزش تحصیلی بیرونی با پیشرفت تحصیلی غیر معنادار بود و در اثر غیر مستقیم با واسطه گری انگیزش تحصیلی خلاقیت و سبک تفکر اجرایی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت، ولی رابطه سبک های تفکر (قانونی، قضایی) با پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار گزارش شد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه هوش موفق آورورا بر روی کودکان (فرم خود گزارشی و والد) به منظور ارزیابی هوش موفق در کودکان 10-12 سال براساس تئوری هوش موفق رابرت استرنبرگ است. 300 کودک 10-12 ساله در شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه هوش موفق آورورا بر روی کودکان (فرم خود گزارشی و والد) به منظور ارزیابی هوش موفق در کودکان 10-12 سال براساس تئوری هوش موفق رابرت استرنبرگ است. 300 کودک 10-12 ساله در شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و 300 نفر از والدین آن ها انتخاب شده و با پرسش نامه های آورورا مورد آزمون قرار گرفتند (کودکان فرم خود گزارشی و والدین فرم والد این پرسش نامه را تکمیل کردند). تحلیل عاملی داده ها با نرم افزار Amos انجام گرفت. شاخص های کلی برازش نشان داد که در فرم خود گزارشی داده ها تا حدی و در فرم والد کاملاً با مدل انطباق دارد. هم چنین ضریب هم بستگی درونی بین نمره کل آزمون و خرده مقیاس های حافظه، تحلیلی، عملی و خلاقانه در فرم خودگزارشی به ترتیب 0/88، 0/91 ، 92/0 و 0/89 ودر فرم والد به ترتیب 0/90، 0/94 ، 0/91و 0/93 به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل پرسش نامه خود گزارشی آوروا 0/92 و برای فرم والد 95/0 برآورد شد. پرسش نامه های خود گزارشی و والدین آورورا می تواند ابزارهای جدید و مناسبی به منظور سنجش هوش موفق کودکان 10-12 سال برطبق تئوری هوش استرنبرگ باشد
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس تصویری ادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی کودکان دختر پیش دبستان، با روش پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی، اعتبار و روایی این دو متغیر را به کمک روش تحلیلعامل اکتشافی با چرخش واریماکس مورد بررسی قرار داده است و به بررسی نرم و هنج چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس تصویری ادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی کودکان دختر پیش دبستان، با روش پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی، اعتبار و روایی این دو متغیر را به کمک روش تحلیلعامل اکتشافی با چرخش واریماکس مورد بررسی قرار داده است و به بررسی نرم و هنجار این مقیاس تصویری پرداخته است. حجم نمونه پژوهش 450 کودک دختر پیش دبستانی و 250 معلم پیش دبستانی ساکن مناطق 1، 4، 14، 19 بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پژوهش بر اساس عقاید سوزان هارتر شکل گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که اعتبار مقیاس تصویری ادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی کودک دختر پیش دبستانی برابر با 0/77 بوده که نشان دهنده میزان بالای از اعتبار بین سوالات مقیاس است و همچنین روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفته است و با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی با چرخش واریماکس 5 عامل از مقیاس استخراج شده است که عبارتند از عامل مادری، اجتماعی، فیزیکی، شناختی و مستقل بودن، که نشاندهنده این است که مقیاس از نرم و هنجار مناسبی در جامعه ایرانی برخوردار است. همچنین ضریب همبستگی بین ادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی فرم کودک و فرم معلم برابر با 0/46 بوده است که نشان دهنده این است که بین ادراک شایستگی وپذیرش اجتماعی در سطح 95% اطمینان رابطه معنی داری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف تحقیق مشخص شدن این موضوع بود که آیا با استفاده از ویژگیهای جمعیتشناختی، پرسشنامۀ شخصیتی نئو و فهرست عوارض SCL-90-R، که برای تشخیص سمپتومهای روانی است، میتوان تمایل افراد به استفاده از ماده توهمزا را پیشبینی کرد. این پژوهش یک فرضیۀ کلی و سه فرضیۀ جزئی داشت. فرض چکیده کامل
هدف تحقیق مشخص شدن این موضوع بود که آیا با استفاده از ویژگیهای جمعیتشناختی، پرسشنامۀ شخصیتی نئو و فهرست عوارض SCL-90-R، که برای تشخیص سمپتومهای روانی است، میتوان تمایل افراد به استفاده از ماده توهمزا را پیشبینی کرد. این پژوهش یک فرضیۀ کلی و سه فرضیۀ جزئی داشت. فرضیۀ کلی این بود که بین ویژگیهای جمعیتشناختی، پنج عامل شخصیتی نئو و مقیاسهای تشکیل دهندۀ SCL-90-R همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. در فراخوان اینترنتی و در دو نوبت، از داوطلبان خواسته شده به صورت آنلاین به دو پرسشنامه فوق و یک پرسشنامۀ جمعیت شناختیِ محقق-ساخته پاسخ دهند. در فراخوان اول از کسانی که حداقل یک بار مواد توهمزا مصرف کرده بودند و در فراخوان دوم از کسانی که اصلاً مصرف نکرده نبودند دعوت به پر کردن پرسشنامه شد. با رسیدنِ تعداد پاسخدهندگان به 100 نفر در هر گروه (در مجموع 200 نفر)، درخواست متوقف شد. تحلیل رگرسیون لجیستیک نشان داد که از پنج عامل شخصیتی پرسشنامه نئو، تنها دو عامل باز بودن به روی تجربههای جدید و مداراجویی با تمایل به استفاده از مواد توهمزا همسبتگی مثبت معنادار دارند. سه عامل دیگر (روان رنجور خویی، برونگرایی، وظیفهشناسی) همبستگی معنادار نشان ندادند. از بین پنج عامل شخصیتی، تنها دو عامل، باز بودن به روی تجربههای جدید و مداراجویی، در پیشبینی تمایل به استفاده از مواد توهمزا روایی نشان دادند. در مورد سمپتومهای مورد ارزیابی با SCL-90-R، تنها دو ویژگی پرخاشگری و حساسیت بینفردی توانستند عضویت در گروه مصرف کنندگان را پیشبینی کنند.
پرونده مقاله
در این مطالعه بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه دین داری و معنویت کودکان مورد بررسی قرار داده شده است.نسخه اصلی این پرسشنامه شامل 37 سؤال است که دو عامل مؤثر بر معنویت کودکان (مقابله مبتنی بر ایمان و فعالیت ها/حمایت اجتماعیِ مذهبی) را اندازه می گیرد. جامعه آماری پژوهش، چکیده کامل
در این مطالعه بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه دین داری و معنویت کودکان مورد بررسی قرار داده شده است.نسخه اصلی این پرسشنامه شامل 37 سؤال است که دو عامل مؤثر بر معنویت کودکان (مقابله مبتنی بر ایمان و فعالیت ها/حمایت اجتماعیِ مذهبی) را اندازه می گیرد. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان پسر ابتدایی در سال تحصیلی 1394-1395 بودند که تعداد آن ها 2200 نفر بود. آزمودنی های پژوهش 325 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفه های اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. یافته های بخش تحلیل عاملی نشان داد که با تحلیل عاملی سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس دو مؤلفه آشکار می شود که تعداد این مؤلفه های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفه ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافته های مؤلفین پرسشنامه همخوان است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند
پرونده مقاله