هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگی روایی و اعتبار مقیاس اعتماد بیمار نسبت به پرستار در شهر قزوین بود.در این مطالعه با استفاده از روش در دسترس، 90 نفر از بیماران شهر قزوین انتخاب شدند و به مقیاس اعتماد بیمار نسبت به پرستار رادوین و کابرال (2010) پاسخ دادند.آلفای کرونباخ محاس چکیده کامل
هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگی روایی و اعتبار مقیاس اعتماد بیمار نسبت به پرستار در شهر قزوین بود.در این مطالعه با استفاده از روش در دسترس، 90 نفر از بیماران شهر قزوین انتخاب شدند و به مقیاس اعتماد بیمار نسبت به پرستار رادوین و کابرال (2010) پاسخ دادند.آلفای کرونباخ محاسبهشده کل 84/0، با تحلیل عاملی ابزار مذکور که شامل پنج گویه است، محاسبه شد.بر اساس یافتههای پژوهش، مقیاس اعتماد بیمار نسبت به پرستار دارای روایی و اعتبار قابل قبول است و می تواند در جمعیت ایرانی بهکار گرفته شود. انجام مطالعات بعدی با نمونه های بیشتر توصیه می شود. شناسایی و بهبود اعتماد بین پرستار و بیمار میتواند نتایج بسیار مثبتی برای کادر درمانی و کیفیت مراقبتهای آنان داشته باشد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و هنجاریابی آزمون فرهنگ کار برای کارکنان آموزش و پرورش تهران بوده است. در این هنجاریابی 250 نفر از کارکنان واقع در مناطق نوزدگانه آموزش و پرورش و بر اساس نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. برای ساخت آزمون مراحل زیر طی شد: بررسی مبانی نظری و پیشین چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و هنجاریابی آزمون فرهنگ کار برای کارکنان آموزش و پرورش تهران بوده است. در این هنجاریابی 250 نفر از کارکنان واقع در مناطق نوزدگانه آموزش و پرورش و بر اساس نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. برای ساخت آزمون مراحل زیر طی شد: بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیقات، مطالعه پرسشنامههای مرتبط در این زمینه، تهیه و اجرای آزمون مقدماتی و حذف و تغییر جملات نامناسب، ساخت یک مقیاس 30 سؤالی و اجرای نهایی و تعیین ویژگی های آماری آزمون اعتبار محتوایی آزمون به تأیید متخصصان در این زمینه رسید. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده (0.86) بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه از چهار عامل همکاری و همدلی گروهی، علاقه و همبستگی به کار، تعهدکاری و وظیفهشناسی تشکیل شده است. همچنین نتایج تحلیل تأییدی نشاندهنده این است که الگوی چهار عاملی، برازش قابل قبولی با دادهها دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آزمون فرهنگ کار و خرده مؤلفههای آن دارای روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بوده و از طرفی نتایج حاصل از بررسی توزیع نمر ههای کارکنان در آزمون نشان داد که بین میزان خرده مؤلفههای فرهنگ کار ( به استثناء همکاری و همدلی گروهی) در زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد.
پرونده مقاله
این تحقیق، ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب شناسی شخصیت (DAPP-BQ) در زنان متقاضی مهریه را بررسی کرده است. و سؤال اصلی تحقیق این است که آیا پرسشنامه ابعاد آسیب شناسی شخصیت در زنان متقاضی مهریه، از ویژگی های روان سنجی مطلوب برخوردار است؟ روش تحقیق حاضر در حیطه چکیده کامل
این تحقیق، ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب شناسی شخصیت (DAPP-BQ) در زنان متقاضی مهریه را بررسی کرده است. و سؤال اصلی تحقیق این است که آیا پرسشنامه ابعاد آسیب شناسی شخصیت در زنان متقاضی مهریه، از ویژگی های روان سنجی مطلوب برخوردار است؟ روش تحقیق حاضر در حیطه تحقیقات روش شناختی با تأکید بر روان سنجی قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق، تمامی زنان متقاضی مهریه هستند که به دادگاههای خانواده مراجعه کردهاند که تعداد 100 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب شناسی شخصیت (DAPP-BQ) استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی است. به منظور تعیین ضریب اعتبار پرسشنامه با تأکید بر تجانس درونی سؤالها از دو روش آلفای کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با استفاده از مدل آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. همچنین به منظور بررسی روایی ملاکی (از نوع همزمان) از فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) و همبستگی دو پرسشنامه مذکور استفاده شد. برای بررسی روایی سازه یا عاملی نیز از روش تحلیل عامل از نوع سلسله مراتبی استفاده شد و یافته ها نشان داد که کمترین ضرایب اعتبار حاصله از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون، ضریب اعتبار (75/0)، مربوط به مقیاس های بی عاطفه گی، مشکلات صمیمیت و طردشدگی است و دیگر ضرایب بالاتر از 80/0 بوده و می توان مطرح نمود که مقیاس های پرسشنامه مذکور، در حد مطلوب و بالاتر از مطلوب است. همچنین، در بررسی روایی ملاکی (از نوع همزمان) مشخص شد که پرسشنامه ابعاد آسیب شناسی شخصیت با MMPI-2RF در زنان متقاضی مهریه دارای روایی همزمان است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه ای مشکلات بین فردی در رابطه بین کمال گرایی منفی و مثبت و نشانه های افسردگی بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمام دانشجویان استان البرز در نیمسال تحصیلی دوم 95-1394 بود. حجم نمونه شامل 220 نفر بود که به روش نمونه ب چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه ای مشکلات بین فردی در رابطه بین کمال گرایی منفی و مثبت و نشانه های افسردگی بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمام دانشجویان استان البرز در نیمسال تحصیلی دوم 95-1394 بود. حجم نمونه شامل 220 نفر بود که به روش نمونه برداری چندمرحله ای از دو دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و دانشگاه پیام نور البرز انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های کمال گرایی مثبت و منفی تری شورت، اوونس، اسلاید و دیوئی (1995)، مشکلات بین فردی-47 پیلکونیس و همکاران (1996) و افسردگی بک بود. داده های گردآوری شده با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با داده های گردآوری شده به خوبی برازش دارد و مشکلات بین فردی رابطه بین کمال گرایی منفی و نشانه های افسردگی را واسطه گری می کند. کمال گرایی منفی با مشکلات بین فردی مانند حساسیت بین فردی، دوسوگرایی بین فردی، پرخاشگری، به تأیید اجتماعی و عدم جامعه پذیری؛ حمایت اجتماعی را کاهش و افسردگی را افزایش می دهد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة رضایت شغلی مینهسوتا (MSQ) در کارکنان بخش ستادی شرکتهای تولیدکنندة شهر تهران و حومة آن که در سالهای 1392 و 1393 مشغول به فعالیت در آن شرکتها بودند، صورت گرفت. به همین منظور تعداد 403 نفر از کارکنان زن و مرد به چکیده کامل
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة رضایت شغلی مینهسوتا (MSQ) در کارکنان بخش ستادی شرکتهای تولیدکنندة شهر تهران و حومة آن که در سالهای 1392 و 1393 مشغول به فعالیت در آن شرکتها بودند، صورت گرفت. به همین منظور تعداد 403 نفر از کارکنان زن و مرد به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و با استفاده از فرم بلند پرسشنامة 100 سؤالی رضایت شغلی مینهسوتا مورد آزمون و سنجش قرار گرفتند. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از شاخة همبستگی است که براساس روشهای کلاسیک روانسنجی بررسی شد. اعتبار همسانی درونی عاملهای درونی و بیرونی پرسشنامة رضایت شغلی از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 970/0 برای 61 سؤال و 971/0 برای 37 سؤال بهدست آمد. ضرایب اعتبار برای کل پرسشنامة رضایت شغلی مینهسوتا با حذف دو سؤال در تحلیل عاملی (98 سؤال) برابر 983/0 محاسبه شد. روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی بررسی شد و شاخص KMO برابر با 935/0 و معناداربودن کرویت بارتلت حاکی از وجود شرایط لازم جهت اجرای تحلیل عاملی است. نتایج تحلیل عاملی با چرخش واریماکس منجر به استخراج 2 عامل شد که نزدیک به 43 درصد از واریانس کل را تبیین میکند. 889/22 درصد بهوسیلة عامل اول (عوامل درونی) و 842/19 درصد توسط عامل دوم (عوامل بیرونی) تبیین میشود. برای تهیة نرم پرسشنامة رضایت شغلی رتبة درصدی محاسبه و بدین ترتیب، برای هر 2 عامل و کل پرسشنامه جدول نرم تهیه شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد، پرسشنامة رضایت شغلی مینهسوتا را میتوان بهعنوان ابزار نسبتاً معتبر و روا برای سنجش میزان رضایت شغلی در واحدهای صنعتی بهکار برد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی یابی مقیاس توانمندی روانشناختی انجام شد. روش: طرح پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش شامل نوجوانان پسر از شهرستانهای استان تهران بود. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تقلیلگرایی روزمن و مارشال و در بخش کمی برای اعتبا چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی یابی مقیاس توانمندی روانشناختی انجام شد. روش: طرح پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش شامل نوجوانان پسر از شهرستانهای استان تهران بود. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تقلیلگرایی روزمن و مارشال و در بخش کمی برای اعتباریابی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافتهها: در مرحله نخست 13 مصاحبه شونده به شش بُعد مختلف توانمندی روانشناختی اشاره کردند: احساس تعلق، خود پنداره، احساس شایستگی، احساس اعتماد، حس معناداری. در مرحله دوم پاسخ 507 نفر در مطالعهای پیمایشی تحلیل شد و روایی شش مقیاس فوق مورد تأیید قرار گرفت. روایی شاخص توانمندی روانشناختی بررسی شد و با استفاده از یک مقیاس دیگر همین نتیجه حاصل شد. توانمندی روانشناختی با سخترویی کوباسا (1979) رابطه مثبت داشت. بحث: با وجودی که پژوهشهایی در مورد این فرایندها انجام گرفته، برای توانمندی روانشناختی نوجوانان معیار اندازه گیری وجود ندارد. چنین معیاری میتواند اطلاعاتی پیرامون کمبودها و کاستیهای نهفته در توانمندی روانشناختی در اختیار درمانگران قرار دهد و آنان را متوجه فقدان جوانبی از فرایند توانمندی روانشناختی کند.
پرونده مقاله