مقدمه: همراستایی عاملی کلیدی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی، خلق ارزش و تحقق اهداف سازمان و مساله همیشگی مدیران است. در حوزه نظام سلامت علاوه بر پویایی محیط، تعدد حوزههای کاری (آموزش، درمان، بهداشت و ...)، تحقق همراستایی را با چالش مضاعفی مواجه میکند. ارتقاء همراستایی چکیده کامل
مقدمه: همراستایی عاملی کلیدی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی، خلق ارزش و تحقق اهداف سازمان و مساله همیشگی مدیران است. در حوزه نظام سلامت علاوه بر پویایی محیط، تعدد حوزههای کاری (آموزش، درمان، بهداشت و ...)، تحقق همراستایی را با چالش مضاعفی مواجه میکند. ارتقاء همراستایی نیازمند نگرش استراتژیک و مشارکت تمام مدیران و نقطه آغاز این فرایند، درک موقعیت سازمان است. هدف این پژوهش ارزیابی بلوغ همراستایی در دانشگاه علوم پزشکی ایران و ارائه راهکاری برای ارتقاء آن بود. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، به روش توصیفی - پیمایشی و در تابستان 1396 انجام شد. جامعه پژوهش، مدیران ستاد دانشگاه ایران بود که به سه حوزه اجرایی، آموزشی و فناوری اطلاعات تفکیک شدند. روش نمونهگیری تصادفی - طبقهای و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 122 نفر بود. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه لوفتمن (2015) ترجمه و پس از تایید روایی و پایایی، استفاده شد. تحلیل دادهها با SPSS و آزمون فریدمن انجام شد. یافتهها: میانگین همراستایی، 2/55 بود. ابعاد زیرساخت، مشارکت، مهارتها، ارتباطات، شایستگی و حاکمیت با میانگین 2/78، 2/67، 2/64، 2/63، 2/49، 2/17 در رتبه اول تا ششم قرار گرفت. همچنین الگوهای امتیازی ابعاد همراستایی در کسب و کارهای مختلف سازمان متفاوت بود. نتیجهگیری: سازمان در سطح دوم بلوغ همراستایی قرار داشت و هدف باید رسیدن به سطح سوم باشد. در ابعاد زیرساخت و مشارکت وضعیت مناسب بود اما ابعاد حاکمیت و شایستگی و ارزش وضعیت مطلوبی نداشتند و سازمان نیازمند بازنگری و ارتقاء حاکمیت فناوریاطلاعات است. همچنین یکپارچگی نگرش مدیران حوزههای کاری مختلف (بر اساس الگوی امتیازی) در حوزه همراستایی ضروری است.
پرونده مقاله
مقدمه: با توجه به اهمیت بهداشت و درمان در سلامت جامعه و نرخ بالای تورم آن نسبت به تغییرات هزینه زندگی در ایران، این تحقیق به مطالعه آثار نرخ ارز بر شاخصهای قیمت بهداشت و درمان پرداخته است. روش پژوهش: در این مطالعه با استفاده از روش ARCH و دادههای فصلی طی دوره زمانی 1 چکیده کامل
مقدمه: با توجه به اهمیت بهداشت و درمان در سلامت جامعه و نرخ بالای تورم آن نسبت به تغییرات هزینه زندگی در ایران، این تحقیق به مطالعه آثار نرخ ارز بر شاخصهای قیمت بهداشت و درمان پرداخته است. روش پژوهش: در این مطالعه با استفاده از روش ARCH و دادههای فصلی طی دوره زمانی 1393-1383 به بررسی اثرات نوسانات نرخ ارز بر شاخصهای قیمت بهداشت و درمان پرداخته شده است. همچنین، برای بررسی رابطه بلندمدت بین متغیرها، روش هم انباشتگی ECM به کار گرفته شده است. یافتهها: براساس نتایج به دست آمده از مدلهای ARCH و ECMمتغیرهای نرخ ارز، نقدینگی و تولید داخلی در کوتاه مدت و بلندمدت بر شاخصهای قیمت مصرفکننده و تولیدکننده تاثیر مثبت و قابل ملاحظه میگذارند. اثر گذاری نرخ ارز در کوتاه مدت بر شاخص قیمت مصرفکننده و تولیدکننده به ترتیب به میزان0/23 و 0/14 است. همچنین نرخ ارز در بلندمدت شاخصهای قیمت مصرفکننده و تولیدکننده را به ترتیب به میزان 0/327 و 0/256 تحت تاثیر نوسانات خود قرار میدهد. نتیجهگیری: نرخ ارز در کوتاه مدت و بلندمدت شاخصهای قیمت مصرفکننده و تولیدکننده در بخش بهداشت و درمان را متاثر میسازد که تاثیر نوسانات نرخ ارز بر شاخص قیمت مصرفکننده نسبت به شاخص قیمت تولیدکننده بیشتر است.
پرونده مقاله
مقدمه: عنصر اصلی برای استقرار استانداردهای بیمارستانهای ارتقاءدهنده سلامت حمایت مدیریت جهت ایجاد سیاستها و برنامههای استراتژیک در زمینه ارتقای سلامت میباشد. هدف از این تحقیق تعیین آمادگی بیمارستانهای استان گلستان از نظر مدیریتی در استقرار استانداردهای بیمارستانها چکیده کامل
مقدمه: عنصر اصلی برای استقرار استانداردهای بیمارستانهای ارتقاءدهنده سلامت حمایت مدیریت جهت ایجاد سیاستها و برنامههای استراتژیک در زمینه ارتقای سلامت میباشد. هدف از این تحقیق تعیین آمادگی بیمارستانهای استان گلستان از نظر مدیریتی در استقرار استانداردهای بیمارستانهای ارتقاءدهنده سلامت میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر، توصیفی و مقطعی میباشد. محیط پژوهش بیمارستانهای استان گلستان میباشد. جامعه پژوهش مدیران و مسئولینی که مستقیما با استقرار استانداردهای بیمارستانهای ارتقاءدهنده سلامت در بیمارستانهای استان گلستان در ارتباط بودند انتخاب شدهاند.کل جامعه آماری پژوهش n=80 بررسی گردید. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته در بعد مدیریت میباشد که روایی و پایایی آن تایید شده است. دادهها با نرمافزار 18spss و آزمون t استیودنت تک نمونهای با سطح معناداری 0.01 تحلیل گردید. یافتهها: بیمارستانهای استان گلستان با Sig= 0/006 و مقدار آماره t=2/814 از نظر مدیریتی در استقرار استانداردهای بیمارستانهای ارتقاءدهنده سلامت در سطح متوسط آمادگی دارند و قدمهای اولیه را برداشته اند. بیشترین میانگین نمره مربوط به مولفه 36/67=3M بیان شدن مفهوم ارتقای سلامت در اهداف و بیانیه رسالت بیمارستان و کمترین میانگین نمره مربوط به مولفه 7/60=10M ایجاد واحد ارتقای سلامت میباشد. نتیجهگیری: بیمارستانها در استقرار استانداردها از نظر مدیریتی در سطح متوسط آمادگی دارند و برای آمادگی بیشتر، طیف وسیعی از ظرفیتهای سازمانی ازجمله، پیش نیازهای مدیریتی، سازمانی، هماهنگی بین بخشی جهت جلب حمایت مسئولین، سازمانهای بهداشتی، روسای دانشگاهها برای تخصیص بودجه، منابع لازم انسانی و تجهیزات برایتبدیل بیمارستانها به بیمارستانهای ارتقاءدهنده سلامت نیاز میباشد.
پرونده مقاله
مقدمه: ارتقاء کیفیت خدمات انتظار میرود که در بهبود بیماران، ایجاد رضایت در آنان و جلوگیری از مراجعات تکراری به مراکز درمانی و همچنین کاهش هزینهها به جامعه بسیار مؤثر است. کیفیت بنابراین میتواند برای سازمانهای خریدار خدمت مثل بیمهها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار چکیده کامل
مقدمه: ارتقاء کیفیت خدمات انتظار میرود که در بهبود بیماران، ایجاد رضایت در آنان و جلوگیری از مراجعات تکراری به مراکز درمانی و همچنین کاهش هزینهها به جامعه بسیار مؤثر است. کیفیت بنابراین میتواند برای سازمانهای خریدار خدمت مثل بیمهها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات پزشکان عمومی طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت از دیدگاه بیماران است. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی دیدگاههای 394 نفر از بیماران مراجعهکننده به مطبها در مورد کیفیت خدمات با پرسشنامه محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفت. روایی و پایایی ابزار بترتیب با استفاده از نظرات خبرگان و آلفای کرونباخ (88/0=α) ارزیابی و تایید گردید. از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی نرمافزار SPSS برای تحلیل و گزارش نتایج استفاده گردید. یافتهها: نمره کل مربوط به برداشت مراجعین از کیفیت خدمات مطبها حدود 78 درصد و نمره کل انتظارات آنها 81.8 درصد بود که نشاندهنده یک شکاف نسبی معنادار بین ادراک و انتظار آنها از کیفیت خدمات مطبها بود (0/001 <p). میزان این شکاف در ابعاد مختلف کیفیت خدمات پزشکان متفاوت بدست آمد. نتیجهگیری: بطور کلی وجود شکاف بین انتظار و ادراک افراد از یک خدمت نیاز به بهبود کیفیت را مطرح مینماید. هر چند شکاف محدود نیز میتواند برای تصمیمگیرندگان نگرانکننده باشد که باید همزمان با بهبود کیفیت به آموزش و توانمندسازی خدمت گیرندگان نیز توجه نمایند.
پرونده مقاله
مقدمه: اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش بارکاری بر روی همان تعداد پرستار، بیشک میتواند زمینهسازی برای نارضایتی و به دنبال آن فرسودگی شغلی و ترک شغل پرستاران را در پی داشته باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی مقایسهای تمایل به ترک خدمت، فرسودگی و رضایت شغلی پرستار چکیده کامل
مقدمه: اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش بارکاری بر روی همان تعداد پرستار، بیشک میتواند زمینهسازی برای نارضایتی و به دنبال آن فرسودگی شغلی و ترک شغل پرستاران را در پی داشته باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی مقایسهای تمایل به ترک خدمت، فرسودگی و رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده است . روش پژوهش: این مطالعه توصیفی - مقایسهای به روش نمونهگیری سهمیهای بر روی 362 پرستار شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1395، انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بودکه شامل مشخصات دموگرافیک، پرسشنامههای رضایت شغلی اسپکتور، فرسودگی شغلی ماسلاچ و تمایل به ترک خدمت نید بودند. یافتهها: رضایت شغلی پرستاران قبل و بعد از اجرای طرح (0/3917±3/12) و (0/3279±32/12)، فرسودگی شغلی (0/765+4/62) و (0/6374+4/61) و تمایل به ترک خدمت پرستاران (1/141+74/1) و (1/252+2/778) بود. نتایج آزمون تی زوجی تفاوت معناداری را در رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت پرستاران قبل و بعد از اجرای طرح نشان داده (p=0/000). آزمون تی زوجی تفاوت معناداری را در فرسودگی شغلی قبل و بعد از اجرای طرح نشان نداده است (p=0/848 ) . نتیجهگیری: نتایج بیانگر این میباشد، بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، رضایت شغلی پرستاران کاهش، تمایل به ترک خدمت پرستاران افزایش و فرسودگی شغلی پرستاران ثابت بوده است.
پرونده مقاله
مقدمه: تحقیقات متعددی نشان داده است که خطای انسانی عامل اصلی وقوع حوادث شغلی است. تنوع جنبههای مختلف کاری، ماهیت شغل و پیچیدگی آن میتواند بر عملکرد و رفتار شاغل اثر گذاشته و موجب بروز اعمال ناایمن حین انجام کار گردد. این امر سبب میشود که شاغل به صورت خواسته و یا ناخو چکیده کامل
مقدمه: تحقیقات متعددی نشان داده است که خطای انسانی عامل اصلی وقوع حوادث شغلی است. تنوع جنبههای مختلف کاری، ماهیت شغل و پیچیدگی آن میتواند بر عملکرد و رفتار شاغل اثر گذاشته و موجب بروز اعمال ناایمن حین انجام کار گردد. این امر سبب میشود که شاغل به صورت خواسته و یا ناخواسته دچار خطا شود که در نتیجه منجر به بروز مخاطرات شغلی و حوادث گردد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع تحلیلی - توصیفی است که در آن به منظور شناسایی و تجزیه و تحلیل اقدامات کنترلی خطاهای پرستاران در بخش مراقبتهای ویژه قلبی بیمارستان نفت تهران از روش تجزیه و تحلیل مانع (BA) استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از کار برگهای BA، تعداد 57 مانع را نشان داد که در 8 گروه موانع اجرایی14%، آئیننامهای 18%، اقدامات انسانی 10%، نظارت و همکاری 20%، آموزشی 10%، طبیعی 0%، فیزیکی 10%، طراحی محیطی 18% طبقهبندی شدند. همچنین 38 مانعشکن و 32 اقدام اصلاحی شناسایی شدند. نتیجهگیری: در نهایت میتوان این نتیجه را استنباط نمود که روش BA در صنعت بهداشت و درمان قابل اجرا بوده و در شناسایی لایههای حفاظتی خطاهای انسانی، بسیار مفید و موثر میباشد.
پرونده مقاله
مقدمه: جامعه متعهد است که حداقل خدمات درمانی با اولویت خدمات اورژانس را برای تمام افراد فراهم نماید که تحقق بخشیدن به این حق عمومیبستگی به مکانیزمهای تامین کننده خدمات برای تمام افراد دارد، بدون آنکه در این راستا به توانایی فرد در پرداخت هزینهها یا عدم پرداخت حق بیم چکیده کامل
مقدمه: جامعه متعهد است که حداقل خدمات درمانی با اولویت خدمات اورژانس را برای تمام افراد فراهم نماید که تحقق بخشیدن به این حق عمومیبستگی به مکانیزمهای تامین کننده خدمات برای تمام افراد دارد، بدون آنکه در این راستا به توانایی فرد در پرداخت هزینهها یا عدم پرداخت حق بیمهها از سوی آنان توجهی نماید. هدف از این پژوهش تعیین عوامل مرتبط با تامین مالی در اورژانسهای پیشبیمارستانی و بیمارستانی در ایران به منظور بهبود ارائه خدمات به افراد جامعه میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر براساس ماهیت، اکتشافی، توصیفی و تطبیقی و از دیدگاه طبقهبندی، برمبنای هدف، مروری، کاربردی و تحلیلی میباشد. کشورهای توسعه یافته در قسمتهای مختلف دنیا برمبنای دارا بودن الگوهای قابل قبول ارائه خدمت و در دسترس بودن اطلاعات، شباهتهای نظامهای بهداشتی و درمانی براساس منطقه جغرافیایی، میزان توسعه یافتگی شاخصهای بهداشتی و درمانی، نظام پرداخت و نحوه تأمین مالی و ارتباطات مالی سازمانهای درگیر در اورژانسهای پیشبیمارستانی و بیمارستانی، نوع اورژانسهای پیشبیمارستانی و بیمارستانی موجود و استراتژیهای بهداشت و درمان در این حوزه انتخاب شدند. یافتهها: یافتهها بیانگر آن است که در بسیاری از کشورها؛ کمبود منابع مالی در اورژانسهای پیشبیمارستانی و بیمارستانی یک مانع مهم برای ارائه خدمات در این حوزه است. تامین مالی اورژانس از وضعیت مطلوب تعریف شده، فاصله زیادی دارد (متوسط رو به پایین). در بین معیارها، معیار بودجه (32/69 درصد) و پوشش بیمهای (31/47 درصد) بیشترین فاصله را با وضعیت مطلوب دارد. فرایندهای کلیدی و پشتیبان در تامین مالی به طور مناسب طراحی نشدهاند. امتیاز کسب شده در معیار خط مشی و استراتژی (37/85 درصد) نشاندهنده آن است که خط مشی و استراتژی به طور دقیق بر مبنای مفاهیم تامین مالی در اورژانسهای پیشبیمارستانی و بیمارستانی تدوین نشده است. نتیجهگیری: به منظور تامین انتظارات بیماران نیازمند مراقبت اورژانس، نیاز به اصلاح خدمات اورژانس داریم و این اقدام نیازمند سازماندهی مجدد اورژانسهای پیشبیمارستانی و بیمارستانی و ارتقاء اورژانس با بکارگیری رویکرهایی موثر بر بهبود تامین منابع مالی در اورژانسهای پیشبیمارستانی و بیمارستانی در کشور ایران در قالب الگویی یکپارچه و در قالب تغییر نوع نگاه به برنامهریزی و مدیریت مالی در اورژانس با هدف زیستپذیر بودن خدمات است که با نمود بارز آن پای نهادن به الگوی مشارکتجویانه، اجتماعمحور، شهروندمدار، همگرا و همافزا در زمینه رویکردهای مختلف مدیریت مطلوب مالی اورژانس، سرمایه اجتماعی و پوشش بیمهای مناسب خدمات اورژانس است.
پرونده مقاله
مقدمه: اهمیت بهرهوری کارکنان در سازمانها بخش انکار ناپذیر در حوزه مدیریت سازمان میباشد. بهرهوری بالا، موجب بالا رفتن سطح زندگی و رفاه اجتماعی از راه درآمد واقعی، رقابت ملی و کیفیت زندگی میشود. از اینرو بررسی عواملی که میتوانند این بهرهوری را در سازمان پیشبینی کن چکیده کامل
مقدمه: اهمیت بهرهوری کارکنان در سازمانها بخش انکار ناپذیر در حوزه مدیریت سازمان میباشد. بهرهوری بالا، موجب بالا رفتن سطح زندگی و رفاه اجتماعی از راه درآمد واقعی، رقابت ملی و کیفیت زندگی میشود. از اینرو بررسی عواملی که میتوانند این بهرهوری را در سازمان پیشبینی کنند ضروری به نظر میرسد. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی و از شاخه همبستگی میباشد. جامعه آماری آن جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان قراردادی دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد میباشد. با استفاده از جدول مورگان 196 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده و این تعداد به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از جامعه آماری انتخاب شده اند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: ضریب همبستگی امنیت شغلی و بهرهوری کارکنان قراردادی برابر 0/25 =r میباشد که در سطح 0/001 معنادار میباشد. همچنین ضریب همبستگی ادراک حمایت سازمانی و بهرهوری کارکنان قراردادی برابر 38/0 =r میباشد که در سطح 001/0 معنادار میباشد. امنیت شغلی و ادراک حمایت سازمانی قدرت پیشبینی بهرهوری کارکنان قراردادی را دارند (19/95=F و 0/001>P) و متغیر پیش بین امنیت شغلی با بتای (0/16=b) و ادراک حمایت سازمانی با بتای (0/33=b) قدرت دارند که بهرهوری کارکنان قراردادی را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: امنیت شغلی از جمله عوامل بهداشتی است و تامین آن از سوی سازمان باعث ادامه خدمت میشود، لذا ارضای آن در روابط شغلی موجب خشنودی شغلی و در نتیجه عملکرد اثربخش همراه با کارایی و بهرهوری مناسب میشود. حمایت سازمانی ادراک شده زمینه مطلوب شغلی را فراهم میآورد و با درک حمایت سازمان روابط متقابل و محکمی بین سازمان و افراد ایجاد میشود. همچنین مشخص شد هر سازمانی برای افزایش بهرهوری نیازمند احساس امنیت در شغل و درک حمایت سازمانی میباشد تا بتواند از بهرهوری بالایی برخوردار باشد.
پرونده مقاله