• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - چکیده انگلیسی مقالات این شماره
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تاثیر برنامه غربالگری بیماری فاویسم بر بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌های شهرستان‌های آمل و نور
        نصرالله رضایی بهرام دلگشایی لیلا ریاحی
        مقدمه: فاویسم (کمبود آنزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز) شایع‌ترین نقص آنزیمی در انسان است. این بیماری در همه جوامع دیده می‌شود. اگر چه در کشور ما به ویژه در شمال شیوع بالایی دارد، ولی به دلیل عدم وجود نظام ثبت بیماری‌ها در کشور، شیوع و بار بیماری‌ها بطور دقیق مشخص نیست. ای چکیده کامل
        مقدمه: فاویسم (کمبود آنزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز) شایع‌ترین نقص آنزیمی در انسان است. این بیماری در همه جوامع دیده می‌شود. اگر چه در کشور ما به ویژه در شمال شیوع بالایی دارد، ولی به دلیل عدم وجود نظام ثبت بیماری‌ها در کشور، شیوع و بار بیماری‌ها بطور دقیق مشخص نیست. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه غربالگری بر بار مراجعه بیماران فاویسمی به بیمارستان‌های شهرستان‌‌های آمل و نور مورد مطالعه انجام شد. روش‌پژوهش: این مطالعه مقطعی، با بررسی پرونده کودکان بستری شده فاویسمی از سال 84 تا سال 1389 (3 سال قبل و 3 سال بعد از برنامه غربالگری) در بخش اطفال بیمارستان‌های دو شهرستان آمل و نور، صورت گرفت. اطلاعات استخراج شده مربوط به فرد بستری شده، مدت زمان بستری و میانگین حجم خون دریافتی پس از استخراج و ثبت در نرم افزار SPSS با آزمون‌های توزیع دو جمله‌ای و مقایسه میانگین در دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از مجموع 28506 کودک بستری شده در طول این شش سال در بخش اطفال 386 کودک با علت فاویسم بستری شدند که از این تعداد 238 کودک پسر و 148 کودک دختر بودند همچنین 223 کودک قبل از اجرای برنامه غربالگری و 163 کودک بعد از اجرای برنامه غربالگری بستری شدند. بار مراجعه از 74/1% به 04/1% کاهش یافت(P<0/05). نتیجه‌گیری: اجرای برنامه غربالگری بیماری فاویسم سبب کاهش بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌های مورد مطالعه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی نیازهای اطلاعاتی پرونده الکترونیک سلامت بیماران دیابتی از دیدگاه متخصصان غدد
        فهیمه باب الحوائجی زهرا امامی راضیه شاهرخی فرید
        مقدمه: ایجاد پرونده الکترونیک سلامت بیماران دیابتی مبتنی بر نیازهای ذینفعان آن از جمله مراکز دیابت، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، لذا ضروری است تدابیر لازم اتخاذ گردد. در این پژوهش انواع نیازهای اطلاعاتی پرونده الکترونیک سلامت بیمارا چکیده کامل
        مقدمه: ایجاد پرونده الکترونیک سلامت بیماران دیابتی مبتنی بر نیازهای ذینفعان آن از جمله مراکز دیابت، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، لذا ضروری است تدابیر لازم اتخاذ گردد. در این پژوهش انواع نیازهای اطلاعاتی پرونده الکترونیک سلامت بیماران دیابتی از دیدگاه متخصصان غدد بررسی شده است. روش‌پژوهش: در این مطالعه توصیفی -مقطعی، 50 نفر از متخصصین غدد شاغل در مراکز دیابت شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه محقق ساخته‌ای است که شامل هفت دسته اطلاعات جمعیت‌شناختی، تن‌سنجی، اطلاعات عمومی بیمار، سابقه درمان در ماه‌های اخیر، درمان بیمار، تست‌های آزمایشگاهی و ارجاع بیماران به کلینیک‌های تخصصی و سایر اطلاعات مربوط به پرونده الکترونیک بیماران بود که متخصصین موارد ضروری را از یک تا ده ارزش‌گذاری کردند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS صورت گرفت. یافته‌ها: در اولویت‌بندی، بیشترین میانگین، در بخش اطلاعات جمعیت‌شناختی سن (6/9%)، در بخش تن‌سنجی شاخص توده بدنی (9.5%)، در بخش اطلاعات عمومی بیمار دیابتی سابقه سیگار (5/9%)، در بخش سابقه درمان در ماههای اخیر (7/9%)، در بخش درمان بیمار دیابتی درمان با انسولین (9%)، در بخش تست‌های آزمایشگاهی (6/9%) و در بخش ارجاع بیماران به کلینیک‌های تخصصی بیشترین میانگین مربوط به کلینیک پای دیابتی (8/9%) گزارش شد. نتیجه‌گیری: در طراحی پرونده الکترونیک، اطلاعاتی نظیر سن، نام و نام‌خانوادگی، شاخص توده بدنی، اولین فشارخون، سابقه سیگار، چربی‌خون، فشارخون، درمان با Corticosteroids،Antihypertensive Drug ، انسولین،Glucose Profile و کلینیک پای دیابتی باید در درجه اول اهمیت قرار گیرند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی وضعیت نگهداری مدارک پزشکی در بیمارستان‌های ایران: یک بررسی ملی
        محمداسماعیل کاملی مهران کامکارحقیقی مهرنوش پروان جواد زارعی
        مقدمه: در سازمان‌های مراقبت بهداشتی و درمانی، منبع اصلی اطلاعات مراقبت بهداشتی و درمانی، مدارک پزشکی بیماران است. این مدارک زمانی می‌توانند برای ادامه درمان بیمار، تحقیقات، جنبه‌های قانونی و غیره استفاده شوند که به درستی نگهداری گردند. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی چکیده کامل
        مقدمه: در سازمان‌های مراقبت بهداشتی و درمانی، منبع اصلی اطلاعات مراقبت بهداشتی و درمانی، مدارک پزشکی بیماران است. این مدارک زمانی می‌توانند برای ادامه درمان بیمار، تحقیقات، جنبه‌های قانونی و غیره استفاده شوند که به درستی نگهداری گردند. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی وضعیت نگهداری مدارک پزشکی در بیمارستان‌های ایران بود. روش‌پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در سال 1391 انجام شده است. جامعه پژوهش را تمامی بیمارستان‌های ایران (890 بیمارستان) تشکیل می‌دادند. برای گردآوری داده‌ها چک لیستی از طریق وزارت بهداشت برای تمامی بیمارستان‌های کشور فرستاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و درصد فراوانی) در نرم‌افزار SPSS16 تحلیل گردیدند. یافته‌ها: 7/73 درصد از فضای بخش مدارک پزشکی به نگهداری پرونده‌ها اختصاص داده شده بود. بیشتر بیمارستان‌ها (8/41 درصد) از روش شماره‌دهی واحد استفاده می‌کردند. روش بایگانی در بیشتر بیمارستان‌ها (7/43 درصد) شماره‌ای مستقیم بود. 9/14 درصد از بیمارستان برای نگهداری پرونده‌ها در کنار روش بایگانی سنتی (کاغذی) از روش اسکن و ذخیره‌سازی الکترونیکی نیز استفاده می‌کردند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت نگهداری مدارک پزشکی در برخی از بیمارستان‌های ایران با استانداردها مطابقت ندارد. لذا تصویب استانداردهای ملی برای نگهداری مدارک پزشکی از طرف وزارت بهداشت توصیه می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در کارکنان مرکز بهداشت شهرستان یزد
        مسعود محمدی مسعود میرزایی محمد امین بهرامی مرتضی محمدزاده
        مقدمه: موضوع عدالت از دیر شمار جزء مهم‌ترین مباحث و دغدغه‌های بشر بوده است، اما عدالتی که توسط کارکنان درک شود بسیار مهم بوده لذا در این مطالعه هدف بررسی رابطه‌ی عدالت ‌سازمانی و تعهد ‌سازمانی در کارکنان مراکز بهداشتی می‌باشد که همواره خط اول پیشگیری از بیماری‌ها را بر‌ چکیده کامل
        مقدمه: موضوع عدالت از دیر شمار جزء مهم‌ترین مباحث و دغدغه‌های بشر بوده است، اما عدالتی که توسط کارکنان درک شود بسیار مهم بوده لذا در این مطالعه هدف بررسی رابطه‌ی عدالت ‌سازمانی و تعهد ‌سازمانی در کارکنان مراکز بهداشتی می‌باشد که همواره خط اول پیشگیری از بیماری‌ها را بر‌عهده‌ دارند و تعهد در کار از لزومات این شغل بوده چرا که این شغل غفلت را نمی‌پذیرد. روش‌پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی می‌باشد، در این مطالعه کارکنان مرکز بهداشت شهرستان یزد به عنوان جامعه آماری و با استفاده از جدول مورگان تعداد 105 نفر از کارکنان به عنوان نمونه انتخاب و از طریق دو پرسشنامه‌ی استاندارد عدالت ‌سازمانی (نیهوف و مورمن 1993) و تعهد سازمانی (می‌یر،آلن واسمیت 1993) رابطه این دو مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی و به منظور تحلیل همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: در این مطالعه بر اساس نظرات کارکنان مرکز بهداشت شهرستان یزد میانگین نمره عدالت سازمانی 4/134/52 و ابعاد آن به ترتیب عدالت ‌توزیعی 9/3 6/12 و عدالت ‌رویه‌ای 7/4 61/15 و عدالت ‌تعاملی 06/7 1/24 بدست آمد که نمایان‌گر اهمیت بیشتر عدالت ‌تعاملی نزد کارمندان می‌باشد و میانگین نمره تعهد ‌سازمانی 2/1535/95 و ابعاد آن به ترتیب تعهد‌ عاطفی 2/64/30 و تعهد ‌مستمر 3/69/32 و تعهد‌ هنجاری 4/632 بدست آمدکه در این اندازه‌گیری نیز تعهد ‌مستمر اهمیت بیشتر‌ی از دیدگاه کارکنان به خود اختصاص داد. همبستگی بدست آمده بین عدالت و مؤلفه‌های تعهد به ترتیب با تعهد‌ عاطفی 36/0، با تعهد‌ مستمر 2/0 و تعهد‌ هنجاری 24/0 بدست آمد و بیان شد که عدالت‌ سازمانی کلی با تعهد ‌مستمر و هنجاری رابطه و همبستگی معناداری دارد (P<0.05) اما این معناداری در رابطه با تعهد‌ عاطفی یافت نشد. نتیجه‌گیری: عدالت ‌سازمانی کلی با تعهد ‌مستمر و هنجاری رابطه و همبستگی معناداری دارد اما بین عدالت و دیگر جنبه تعهد یعنی تعهد‌ عاطفی رابطه‌ای یافت نشد که این جنبه عدالت بیان می‌دارد که کارمندان هویت خود را با سازمان بیابند که در این حالت یکنواخت شدن فعالیت‌های کارکنان در سازمان می‌تواند از طریق فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی در سازمان بهبود یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اولویت‌بندی استراتژی‌های ‌بیمارستان و مرکز قلب سینای اصفهان به روش تحلیل سلسله مراتبی
        محمد صادق حری فاطمه نصر اصفهانی مسعود فردوسی
        مقدمه:از میان روش‌های برنامه‌ریزی استراتژیک، تحلیل راهبردی متداول‌ترین است، لیکن با توجه به محدودیت‌های موجود آن، ادغام با سایر روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره صورت می‌گیرد. مقاله حاضر با به کار‌گیری روش ترکیبی تحلیل راهبردی و سلسله مراتبی به اولویت‌بندی استراتژی‌ها پرداخ چکیده کامل
        مقدمه:از میان روش‌های برنامه‌ریزی استراتژیک، تحلیل راهبردی متداول‌ترین است، لیکن با توجه به محدودیت‌های موجود آن، ادغام با سایر روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره صورت می‌گیرد. مقاله حاضر با به کار‌گیری روش ترکیبی تحلیل راهبردی و سلسله مراتبی به اولویت‌بندی استراتژی‌ها پرداخت. روش‌پژوهش: نوع مطالعه توصیفی - پیمایشی و در سال 1391 انجام شد. جامعه مورد مطالعه مدیران ارشد و میانی بیمارستان بودند که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از جلسات بارش افکار در ماتریس SWOT وارد و استراتژی‌های بیمارستان تدوین شد. سپس پرسشنامه‌های مقایسات زوجی در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. روائی با استفاده از نظر افراد خبره و پایایی با ضریب آلفا 87/0 تایید شد. میانگین رتبه‌ای ماتریس مقایسات زوجی، محاسبه و در نرم‌افزارExpert choice وارد و وزن نسبی استراتژی‌ها محاسبه شد. یافته‌ها: نقاط ضعف با وزن نسبی 262/0 مهم‌ترین معیار تآثیر‌گذار بر برنامه استراتژیک بود. ضعف مدیریت منابع انسانی در رتبه اول نقاط ضعف (063/0)، مقبولیت مدیر عامل سازمان در رتبه اول نقاط قوت (094/0)، شناخته شدن بیمارستان توسط مردم استان در رتبه اول معیار فرصت (17/0) و نبود ثبات در سیاست اقتصادی کشور در رتبه اول تهدیدات (15/0) قرار گرفت. نتیجه‌گیری: باتوجه به اولویت‌بندی استراتژی‌ها، ضروری است که تمرکز سازمان‌هایی از این دست بر استراتژی‌های بهبود مدیریت منابع انسانی، توسعه فیزیکی، ارتقاء اعتبار و مقبولیت و همکاری با سازمان‌های بیمه‌گر سوق یابد تا مبتنی بر نتایج تحلیل فرایند سلسله مراتبی قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارتقای شاخص رضایت‌مندی بیماران در مرکز خدمات درمانی با بهره‌گیری از رویکرد شش سیگما
        مهدیه مستدام صدیق رئیسی فرزاد حقیقی راد
        مقدمه: شش سیگما به عنوان رویکردی سیستماتیک در دستیابی به بهبود کیفیت خدمات درمانی که موجبات رضایت بیمار را فراهم می‌آورد، مورد توجه است. در پژوهش حاضر، از شش سیگما به منظور کاهش فرآیند درمان پروتز در مرکز تخصصی دندانپزشکی امام خمینی(ره)، جهت بهبود کارآیی مرکز و ارتقاء م چکیده کامل
        مقدمه: شش سیگما به عنوان رویکردی سیستماتیک در دستیابی به بهبود کیفیت خدمات درمانی که موجبات رضایت بیمار را فراهم می‌آورد، مورد توجه است. در پژوهش حاضر، از شش سیگما به منظور کاهش فرآیند درمان پروتز در مرکز تخصصی دندانپزشکی امام خمینی(ره)، جهت بهبود کارآیی مرکز و ارتقاء میزان رضایتمندی بیماران استفاده شده است. روش‌ پژوهش: در این مطالعه، مراحل بحرانی درمان پروتز دندان از طریق شناسائی متغیرهای تاثیرگذار مورد مطالعه قرار گرفت، تا با حفظ کیفیت، فرآیند زمان درمان کاهش یابد. برای این منظور، از طیف وسیعی از ابزارهای آماری نظیر تحلیل تلورانس، رگرسیون لجستیک، رگرسیون با داده‌های طبقه‌بندی شده، نمودارهای کنترلی به کمک نرم‌افزارهای آماری استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه بیماران مربوط به بخش پروتز مرکز تخصصی مذکور در سال 1391 است. یافته‌ها: سهم پزشک متخصص در سطح معنی داری 5% اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در فرآیند درمان بیماران می‌باشد. پیشنهاد ارائه شده سبب کاهش 76 درصدی در میانگین و 72 درصدی در واریانس کل مدت درمان می‌شود. به کارگیری پیشنهاد سبب می‌شود سطح سیگمای فرآیند از 0.6 به 1.63 ارتقا یابد. نتیجه‌گیری: با بکارگیری رویکرد شش سیگما با در نظر گرفتن استاندارسازی عملکرد پزشک متخصص پروتز دندان، می‌توان طول زمان فرآیند درمان بیماران را کاهش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - نگرش پرستاران در مورد عوامل انسانی و سازمانی تاثیر‌گذار بر حاکمیت بالینی در بیمارستان فامیلی شهر رشت
        فاطمه عظمیان مقدم سیدعلی حزنی محمد رضا یگانه رقیه قربانی
        مقدمه: حاکمیت بالینی رویکرد غالب در بهبود مستمر در کیفیت در سیستم‌های بهداشتی دنیا است. این تحقیق با هدف مقایسه عوامل انسانی و سازمانی تاثیر‌گذار بر حاکمیت بالینی در بیمارستان فامیلی شهر رشت در سال 1393انجام شد. روش‌پژوهش: این تحقیق از نوع کاربردی - پیمایشی بود. جامعه ت چکیده کامل
        مقدمه: حاکمیت بالینی رویکرد غالب در بهبود مستمر در کیفیت در سیستم‌های بهداشتی دنیا است. این تحقیق با هدف مقایسه عوامل انسانی و سازمانی تاثیر‌گذار بر حاکمیت بالینی در بیمارستان فامیلی شهر رشت در سال 1393انجام شد. روش‌پژوهش: این تحقیق از نوع کاربردی - پیمایشی بود. جامعه تحقیق شامل پرستاران و سرپرستاران، بیمارستان فامیلی رشت در سال 1393 بوده است. حجم نمونه شامل112 نفر که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته‌ای در میان آنها توزیع گردید. پایایی آن حدود 83 بدست آمد و روایی آن به تایید خبرگان ذیربط رسید. علاوه بر آمار توصیفی از آزمون‌های تی و (آنوا) و پیرسون با استفاده از نرم‌افزار Spss نسخه 21 استفاده گردید. یافته‌ها: مهم‌ترین عوامل انسانی استرس (46/4)، نوع‌دوستی (42/4) و آموزش (40/4) بودند و تجهیزات (57/4)، ساختار (51/4) و پاداش (48/4) از مهم‌ترین عوامل سازمانی بودند. با توجه به نمرات نظر‌سنجی اهمیت عوامل در حد زیاد بوده است. نتیجه‌گیری: توجه به عوامل مدیریتی فارغ از دیدگاه تخصصی پزشکی از جمله عوامل مهم اجرای بهینه حاکمیت بالینی می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - مقایسه دقت موتورهای جستجوی عمومی و پایگاه‌های تخصصی در بازیابی تصاویر رادیولوژی
        ام البنین اسدی قادیکلائی سعید اسدی عبدالرضا نوروزی روح الله احسانی
        مقدمه: نقش رشته رادیولوژی در حوزه علوم پزشکی در تشخیص و درمان ناهنجاری‌ها و آسیب‌های پیکری، بیماری‌های نادر، سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها این رشته از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش مقایسه موتورهای جستجوی عمومی و پایگاه‌های تخصصی رادیولوژی در بازیابی تصاوی چکیده کامل
        مقدمه: نقش رشته رادیولوژی در حوزه علوم پزشکی در تشخیص و درمان ناهنجاری‌ها و آسیب‌های پیکری، بیماری‌های نادر، سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها این رشته از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش مقایسه موتورهای جستجوی عمومی و پایگاه‌های تخصصی رادیولوژی در بازیابی تصاویر رادیولوژی و رتبه‌بندی آنها از نظر میزان دقت بوده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع پیمایشی - تحلیلی بود که در سال 1393 به انجام رسید. جامعه پژوهش را تصاویر رادیولوژی موجود در موتورهای جستجوی عمومی و تخصصی تشکیل داده اند. روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس و موتورهای جستجوی عمومی Google ،Yahoo و Bing و موتورهای تخصصی رادیولوژی Goldminer ،LearningRadiology، Searching Radiology و Yottalook و نرم‌افزار محقق ساخته ابزار گردآوری داده‌ها بوده‌اند. برای انجام این پژوهش 5 گروه از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های حول تولد و دستگاه تنفس انتخاب و بر این اساس، 8 کلیدواژه با استاندارد سر عنوان موضوعی مش و ام تری انتخاب شدند. پس از آن کلیدواژه‌های مورد نظر در پایگاه‌ها و موتورهای جستجوی عمومی و تخصصی منتخب وارد و 10 تصویر اول بازیابی شده از هر پایگاه بوسیله ابزار محقق ساخته به 30 پزشک متخصص نشان داده شد. ارتباط یا عدم ارتباط تصاویر به کلیدواژه ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS، و آزمون فرض‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای دو و کرامر وی انجام و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: موتور جستجوی Googleبا دقت میانگین 95%، دارای بیشترین میزان دقت میانگین و موتور جستجوی تخصصی Searching Radiology در موتورهای جستجوی تخصص با کسب دقت میانگین 8/87% دارای بیشترین میزان دقت میانگین در میان موتورهای کاوش تخصصی بود. بین میزان دقت موتورهای کاوش عمومی و موتورهای کاوش تخصصی رادیولوژی تفاوت معنی دار بود و موتورهای کاوش عمومی عملکر بهتری داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به عملکرد بهتر موتورهای کاوش عمومی در بازیابی تصاویر رادیولوژی پیشنهاد می‌شود جهت کسب نتایج بهتر در پژوهش‌ها به موتورهای کاوش عمومی مراجعه شود. پرونده مقاله