• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تبیین آثار سرمایه گذاری‌های بهداشتی دولت بر بهره‌وری عوامل تولید:رویکرد منطقه‌ای
        جمشید پژویان علی رئیس‌پور
        این مقاله به بررسی تاثیر مخارج ملی سلامت و تغییرات سطوح جزیی آن بر رشد اقتصادی در ایران می‌پردازد.برای این کار از یک مدل سولو؛ مدلی که در آن سلامت یک نهاده ی ملی جهت توضیح نوسانات بهره‌وری است، استفاده می‌شود.این مقاله ضمن بررسی ادبیات موضوعی و چارچوب علمی اثر گذاری و ا چکیده کامل
        این مقاله به بررسی تاثیر مخارج ملی سلامت و تغییرات سطوح جزیی آن بر رشد اقتصادی در ایران می‌پردازد.برای این کار از یک مدل سولو؛ مدلی که در آن سلامت یک نهاده ی ملی جهت توضیح نوسانات بهره‌وری است، استفاده می‌شود.این مقاله ضمن بررسی ادبیات موضوعی و چارچوب علمی اثر گذاری و اثر پذیری مخارج ملی سلامت بر بهره‌وری نیروی کار، نتایج تجربی حاصل از بررسی مدل داده‌های تابلویی 28 استان کشور در دوره سال‌های 89-1379 را به قضاوت و بررسی می‌گذارد. نتایج حاکی از آنست که مخارج هزینه‌ای دولت در حوزه ی سلامت دارای آثار پایدار مثبت بر بهره‌وری نیروی کار می‌باشد، این در حالی است که سرمایه گذاری‌های دوات در زیرساخت‌های سلامت تاثیری بر بهره‌وری عوامل نداشته است.سرمایه گذاری‌های بهداشتی دولت مجموعاً 6.3 درصد از کل رشد اقتصادی ناشی شده از بهبود بهره‌وری عوامل در این دوره را تبیین می‌نماید.نکته حایز اهمیت اینکه مخارج جاری بهداشتی دولت 20 برابر اثر گذاری بیشتر در مقایسه با مخارج عمرانی بهداشتی دولت در این دوره داشته است. در سطح منطقه‌ای نیز الگوهای متفاوتی از رشد ناشی شده از بهبود سلامت دیده شده است که این مطلب با توجه به ویژگی‌های هر استان قابل توجیه و تفسیر است.از آنجا که رشد و تغییر بهره‌وری عوامل تولید بخصوص نیروی کار در سطح استانی دارای اثرات سرریز و متقابل بر هم می‌باشد عدم توجه به رشد متوازن باعث حداقل و کوچکتر شدن اثر سرمایه گذاری‌های بهداشتی دولت می‌شود، لذا تخصیص آتی بودجه‌های حوزه سلامت با توجه به ویژگی‌های منطقه‌ای اکیداً توصیه می‌شود. طبقه بندی JEL: پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل رفتار مصرفی خانوارهای شهری با استفاده از مکانیزم تصحیح خطای سیستم تقاضای تقریباً ایده‌آل
        علیرضا مرادی فرهنگ مستشاری
        مقاله حاضر به بررسی رفتار مصرفی خانوارهای شهری کشور ایران، با استفاده از الگوی تصحیح خطای تقریب خطی سیستم تقاضای تقریباً ایده آل[1] (ECM-LA-AIDS) بر مبنای رویکرد همجمعی در دوره زمانی 1389-1359، برای 5 گروه کالایی منتخب در بودجه خانوار می پردازد. یافته های پژوهش نشان می چکیده کامل
        مقاله حاضر به بررسی رفتار مصرفی خانوارهای شهری کشور ایران، با استفاده از الگوی تصحیح خطای تقریب خطی سیستم تقاضای تقریباً ایده آل[1] (ECM-LA-AIDS) بر مبنای رویکرد همجمعی در دوره زمانی 1389-1359، برای 5 گروه کالایی منتخب در بودجه خانوار می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد تعدیل به سمت تعادل بلندمدت به ترتیب در دو گروه کالایی لوازم، اثاثه و مسکن و سوخت به سرعت انجام می پذیرد. همچنین خانوارهای شهری در رفتار مصرفی خود دچار توهم پولی هستند. پس از محاسبه کشش های کوتاه مدت و بلندمدت مارشالی و هیکسی مشخص گردید آثار اعمال سیاست های قیمتی در کوتاه مدت با سرعت بیشتری نسبت به بلندمدت ظاهر می گردد و کشش های مخارجی برای کلیه گروه های کالایی بجز پوشاک و کفش و گروه سایر در بلندمدت بیشتر از کوتاه مدت است. طبقه بندی JEL: C30, C12, R20 [1] Error Correction Model Linear Approximate of Almost Ideal Demand System پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - عوامل مؤثر بر تأمین مالی بهینه مخارج دولت در اقتصاد ایران
        فاطمه احمدی صنایع مهرنوش کلانی شهرزاد انوشه
        طبقه بندی JEL: مالیات و حق الضرب پول به عنوان دو منبع درآمدی عمده برای تأمین مالی مخارج دولت می‌باشند. بهره‌گیری همزمان دولت از این دو منبع درآمدی سبب می‌شود تا دولت‌ها بتوانند به طور بهینه مخارج خود را تأمین مالی سازند. از طرفی انتخاب دولت بین مالیات و حق الضرب پول بر چکیده کامل
        طبقه بندی JEL: مالیات و حق الضرب پول به عنوان دو منبع درآمدی عمده برای تأمین مالی مخارج دولت می‌باشند. بهره‌گیری همزمان دولت از این دو منبع درآمدی سبب می‌شود تا دولت‌ها بتوانند به طور بهینه مخارج خود را تأمین مالی سازند. از طرفی انتخاب دولت بین مالیات و حق الضرب پول برای تأمین مالی مخارج خود تحت تأثیر دو عامل بنیادی به نام‌های استقلال بانک مرکزی و جهت گیری سیاسی دولت‌ها قرار می‌گیرد. در این تحقیق اثر استقلال بانک مرکزی بر الگوی تأمین مالی بهینه مخارج دولت در فصل سوم 1368 الی فصل دوم 1387 برای سه دولت سازندگی، اصلاحات و عدالت محور به طور مجزا مورد تحلیل قرار گرفته است، همچنین در این تحقیق با مقایسه سه دولت مذکور، اثر جهت گیری سیاسی دولت‌ها در جهت کاهش یا افزایش نرخ تورم مورد بررسی قرار می‌گیرد. الگو به روش خود توضیح با وقفه‌های گسترده (ARDL) برآورد شده است. نتایج حاصل از برآورد الگو حاکی از اثر مثبت و معنادار میان مالیات و حق الضرب پول در سه دولت سازندگی، اصلاحات و عدالت محور می‌باشد. به گونه ای که در سه دولت، دولت‌ها با به کارگیری همزمان مالیات و حق الضرب پول توانسته اند مخارج خود را به طور بهینه تأمین مالی سازند. بر اساس نتایج به دست آمده نیز انتخاب سه دولت سازندگی، اصلاحات و عدالت محور بین مالیات و حق الضرب پول جهت تأمین مالی مخارج خود به ترتیب در جهت افزایش، کاهش و افزایش اتکاء بر حق الضرب پول بوده است. بعلاوهبر اساس نتایج حاصل شده جهت گیری سیاسیدولت سازندگی، اصلاحات و عدالت محور به ترتیب در جهت افزایش، کاهش و افزایش نرخ تورم پیش برده شده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تأثیر شاخص درک فساد بر درآمدهای مالیاتی به تفکیک پایه‌های مالیاتی در ایران
        مسعود محمدی امیر حسین غفّاری نژاد سعیده احمدی
        هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر فساد اداری بر درآمدهای مالیاتی به تفکیک پایه های مالیاتی ایران طی سالهای 1389-1359بوده تا از این طریق بتوان دریافت که کدامیک از مالیات های کشور بیشتر در معرض فساد هستند. این مقاله با استفاده از شش مدل، به بررسی شاخص درک فساد بر درآمدهای م چکیده کامل
        هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر فساد اداری بر درآمدهای مالیاتی به تفکیک پایه های مالیاتی ایران طی سالهای 1389-1359بوده تا از این طریق بتوان دریافت که کدامیک از مالیات های کشور بیشتر در معرض فساد هستند. این مقاله با استفاده از شش مدل، به بررسی شاخص درک فساد بر درآمدهای مالیاتی و اجزا آن می پردازد. این مدلها با استفاده از تکنیک GMM داده های سری زمانی برای 31 سال برآورد شده است. نتایج نشان می دهد که شاخص های درک فساد بر انواع مالیات ها به جز مالیات بر مصرف و فروش دارای تأثیری منفی بوده و متغیّرهای درجه باز بودن اقتصاد و درآمد سرانه نیز تأثیر مثبت و معنی داری بر انواع درآمدهای مالیاتی دارند. همچنین ارزش افزوه بخش کشاورزی و تورم دارای تأثیر منفی و معنی دار بر تمامی مالیات ها می‌باشند. از این رو مهم ترین توصیه سیاستی این مطالعه آن است که اگردولت به منظور بالابردن سطح رفاه در پی افزایش درآمدهای مالیاتی است، بایستی با بهره‌گیری از سیاست های مناسب و با پیاده سازی اصلاحات از میزان فساد مالی و اداری بکاهد و این امر مستلزم افزایش درآمد از پایه های مالیاتی است که کمتر در معرض فساد هستند. طبقه بندی JEL: H26,H21,H2 �اد هستند. این مقاله با استفاده از شش مدل، به بررسی شاخص درک فساد بر درآمدهای مالیاتی و اجزا آن می پردازد. این مدلها با استفاده از تکنیک GMM داده های سری زمانی برای 31 سال برآورد شده است. نتایج نشان می دهد که شاخص های درک فساد بر انواع مالیات ها به جز مالیات بر مصرف و فروش دارای تأثیری منفی بوده و متغیّرهای درجه باز بودن اقتصاد و درآمد سرانه نیز تأثیر مثبت و معنی داری بر انواع درآمدهای مالیاتی دارند. همچنین ارزش افزوه بخش کشاورزی و تورم دارای تأثیر منفی و معنی دار بر تمامی مالیات ها می‌باشند. از این رو مهم ترین توصیه سیاستی این مطالعه آن است که اگردولت به منظور بالابردن سطح رفاه در پی افزایش درآمدهای مالیاتی است، بایستی با بهره‌گیری از سیاست های مناسب و با پیاده سازی اصلاحات از میزان فساد مالی و اداری بکاهد و این امر مستلزم افزایش درآمد از پایه های مالیاتی است که کمتر در معرض فساد هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اثر تجارت الکترونیکی بر بهره‌وری نیروی کار (مطالعه در صنایع کارخانه ای استان آذربایجان شرقی)
        نیلوفر مرادحاصل فاطمه حسین زاده تیرآبادی
        امروزه با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و از مصادیق آن تجارت الکترونیک و مکانیزه شدن تولید، قدرت فیزیکی و جسمانی در بسیاری از کارها دیگر عامل تعیین‌کننده نمی‌باشد. در این مطالعه به بررسی عواملی همچون اثر خرید و فروش الکترونیکی و سرمایه انسانی بر بهره وری نیروی کار پرد چکیده کامل
        امروزه با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و از مصادیق آن تجارت الکترونیک و مکانیزه شدن تولید، قدرت فیزیکی و جسمانی در بسیاری از کارها دیگر عامل تعیین‌کننده نمی‌باشد. در این مطالعه به بررسی عواملی همچون اثر خرید و فروش الکترونیکی و سرمایه انسانی بر بهره وری نیروی کار پرداخته شده است.جامعة بررسی شده صنایع استان آذربایجان شرقی (39صنعت با کدهای ISIC چهار رقمی) و واحدهای نمونه ای، کارگاههای صنعتی با 10 نفر کارکن و بیشتر است.تابع بهره وری نیروی کار با لحاظ خرید و فروش الکترونیکی و سرمایه انسانی با استفاده از داده های تلفیقی کارگاه های صنعتی استانآذربایجان شرقی طی سال های 1389-1385 برآورد شده است.بهره وری نیروی کار درصنایع کارخانه ایاستان آذربایجان شرقیبا استفاده از تابع تولید کاب داگلاسوموجودی سرمایه در صنایع این استان با استفاده از اصل شتاب محاسبه شده است. نتایج حاکی از این است که خرید الکترونیکی در صنایع استان اثری منفی ومعنادار بر بهره‌وری نیروی کار دارد، اما فروش الکترونیکی اثر معناداری بر بهره‌وری نیروی کار ندارد و سرمایه انسانی بر بهره‌وری نیروی کار اثری مثبت و معنادار دارد. طبقه بندی JEL: F16,L81,J24 TL> چهار رقمی) و واحدهای نمونه ای، کارگاههای صنعتی با 10 نفر کارکن و بیشتر است.تابع بهره وری نیروی کار با لحاظ خرید و فروش الکترونیکی و سرمایه انسانی با استفاده از داده های تلفیقی کارگاه های صنعتی استانآذربایجان شرقی طی سال های 1389-1385 برآورد شده است.بهره وری نیروی کار درصنایع کارخانه ایاستان آذربایجان شرقیبا استفاده از تابع تولید کاب داگلاسوموجودی سرمایه در صنایع این استان با استفاده از اصل شتاب محاسبه شده است. نتایج حاکی از این است که خرید الکترونیکی در صنایع استان اثری منفی ومعنادار بر بهره‌وری نیروی کار دارد، اما فروش الکترونیکی اثر معناداری بر بهره‌وری نیروی کار ندارد و سرمایه انسانی بر بهره‌وری نیروی کار اثری مثبت و معنادار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی عملکرد ایران در دستیابی به شاخص توسعه‌ی انسانی (مطالعه موردی: کشورهای منطقه منا)
        تقی ترابی سمانه طریقی محمدرضا پاکروان حسین سلطانی‌نژاد
        شاخص‌ توسعه انسانی، شاخصی چند بعدی است که سطج توسعه ی انسانی موجود در یک کشور را نمایه می سازد. استفاده بهینه از امکانات موجود برای دستیابی به بالاترین مقدار این شاخص، می تواند موجبات پیشرفت یک کشور را با هزینه های کمتر فراهم سازد. لذا بررسی عملکرد یک کشور در دستیابی به چکیده کامل
        شاخص‌ توسعه انسانی، شاخصی چند بعدی است که سطج توسعه ی انسانی موجود در یک کشور را نمایه می سازد. استفاده بهینه از امکانات موجود برای دستیابی به بالاترین مقدار این شاخص، می تواند موجبات پیشرفت یک کشور را با هزینه های کمتر فراهم سازد. لذا بررسی عملکرد یک کشور در دستیابی به این شاخص، می تواند مسیر لازم برای ارائه‌ی سیاست‌های موثر بر روند تغییرات آن را میسر سازد. در مطالعه حاضر، عملکرد کشور ایران در بین کشورهای منطقه ی منا در دستیابی به شاخص توسعه انسانی، با استفاده از رهیافت تحلیل پوششی داده ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان می‌دهدکه با توجه به ورودی‌ها و خروجی های منتخب، ایران در دستیابی به شاخص توسعه ی انسانی دارای 88 درصد کارایی و 12 درصد ناکارایی می باشد. طبق این نتیجه، اگر کشور ایران در استفاده از منابع و ظرفیت های موجود، حداکثر کارشناسی و دقت لازم را داشته باشد، می تواند شاخص HDI را از مقدار 702/0 به 837/0 ارتقاء دهد. لذا، پیشنهاد می شود که سیاست گذاران، مدیران اجرائی و نهادها، در جهت استفاده بهینه از موجودی منابع برای افزایش سطح توسعه یافتگی افراد جامعه، گام های اساسی بردارند.طبقه بندی JEL: پرونده مقاله