مطالعات اسلامی ایرانی خانواده ( علمی پژوهشی )
  • معرفي نشريه
    علمی

     

    قابل توجه پژوهشگران گرانقدر 

    احتراما باستحضار پژوهشگران محترم می رساند با توجه به تغییر سامانه نشریات دانشگاه و فعال شدن سامانه نشریات (سند) جهت ورود به سامانه نام کاربری پژوهشگران همان نام کاربری سامانه قبلی می باشد و جهت تنظیم دوباره رمز ورود ، رمز پیش فرض 123456 می باشد. لذا با نام کاربری پیشین و رمز ورود پیش فرض(123456) جهت انجام فعالیت های مورد نظر می توانید به سامانه جدید وارد شود. لطفا پس از اولین ورود نسبت به تغییر رمز پیش فرض اقدام نمایید.

    درصورت هرگونه ابهام می توانید از طریق ایمیل نشریه (iifsj.sanandaj@gmail.com) ویا شماره تماس 08733626458  تماس حاصل نمایید.

    پیشاپیش از صبوری و همراهی پژوهشگران گرانقدر سپاسگزاریم.

    نام کاربری:  نام کاربری پیشین

    رمز ورود جدید: رمز پیش فرض(123456) 

     

    قابل توجه پژوهشگران گرانقدر 

    احتراما باستحضار می رساند در راستای تلاش جهت ارتقاء نشریه و دریافت نمایه های معتبر ملی و بین المللی راهنمای نویسندگان نشریه تغییر یافته است. لذا مقالات دریافتی از شماره اول دوره سوم(بهار 1402) براساس راهنمای موجود در سامانه نشریه منتشر خواهد شد .خواهشمند است در ارسال اولیه مقالات و نسخه اصلاح شده مقالات موارد مندرج در راهنمای نویسندگان نشریه را به دقت اعمال نمایید.

     

    درباره فصلنامه علمی مطالعات اسلامی ایرانی خانواده

    • کشور محل چاپ: ایران
    • صاحب امتیازدانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    • ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    • شروع انتشار: پاییز 1400
    • نوع انتشار:  الکترونیکی
    • دوره انتشارفصلنامه
    • شاپای الکترونیکی:  4158-2783
    • قابل دسترسی از:  magiran.com,  ensani.ir,  
    • شبکه های اجتماعی   google scholarLinkedin
    • سیاست داوریداوری دو سو کور (بسته)
    • زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)
    • حوزه  تخصصی    خانواده و ازدواج
    • نوع مجلهعلمی پژوهشی
    • رتبه ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402رتبه A
    • مقالات قابل بررسی: پژوهشی و مروری
    • دسترسی رایگان و آزاد به مقالاتبلی
    • نمایه شدهبلی
    • شناسه دیجیتال:  DOI: 10.30495 /IIFS
    • Digital Object Recognizer (DOR)
    • زمان داوریحداقل 2 تا 4 هفته
    • هزینه های بررسی و انتشار مقالات:
    • هزینه پذیرش اولیه  و داوری1/500/000 ریال - لینک پرداخت ازطریق سایت دانشگاه
    • هزینه پذیرش نهایی و انتشار6/000/000 ریال -  لینک پرداخت ازطریق سایت دانشگاه

    و یا پرداخت از طریق شماره کارت بانک صادرات «6378-9045-6919-6037» به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج 

    راه های برقراری ارتباط با نشریه از طریق  ایمیل    iifsj.sanandaj @gmail.com  و آدرس سنندج، شهرک سعدی، خیابان امیرکبیر، دانشکده علوم انسانی، ساختمان شماره 1، طبقه 2 ، دفتر مجلات، تلفن: 08733626647  و 33626458

    کد پستی:6616935391

     

     

     "دسترسی به مقالات این سایت آزاد است"

    پیرو آیین‌نامه نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌ منظور پاسداری از حقوق و مالکیت فکری و معنوی پژوهشگران و پیشگیری از چاپ نوشتارهای تکراری، نشریه مطالعات اسلامی ایرانی خانواده  از نرم‌افزار همسان یاب استفاده می‌نماید. لذا ارسال گزارش سامانه همانند جو یا سمیم نور الزامی است.

    • ضروری است هنگام ارسال مقاله فرم  تعهد نامه و فرم تعارض منافع  بعد از تکمیل و امضا  توسط نویسنده مقاله اسکن شود و هنگام ارسال فایل اصلی مقاله در سایت بارگذاری گردد. 

     

     

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی
      افتخار عامری اعظم وزیری نسب
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی شهر کرمانبود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواد چکیده کامل
      چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی شهر کرمانبود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر کرمان در سه ماه نخست سال 1402 بودند. 30 نفر از آن‌ها به‌صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به‌طور تصادفی جایگزین شدند. مداخله آموزش تئوری انتخاب گلاسر در 8 جلسه به‌صورت هفتگی و به مدت 90 دقیقه انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و ثبات خانواده در زوجین دارای همسر نظامی تاثیر معناداری داشت (001/0P<). مجذور اتا نشان داد آموزش تئوری انتخاب گلاسر 49 درصد از تغییرات دلزدگی زناشویی و 58 درصد بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی را تبیین می‌کند. نتیجه-گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، استفاده از آموزش تئوری انتخاب گلاسر در کاهش دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی، پیشنهاد نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - طراحی الگوی اثربخش اقتصادی خانواده با رویکرد فرهنگی
      مجتبی فخاری علی رشیدپور سیامک کورنگ بهشتی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اثربخش اقتصادی خانواده با رویکرد فرهنگی انجام گرفت. این پژوهش بصورت کیفی از نوع داده بنیاد انجام گردیده است. جامعه آماری کلیه اساتید، خبرگان و کارشناسان حوزه اقتصاد خانواده در شهر اصفهان بود. برای نمونه‌گیری از روش گلوله برفی استفاده شد و ح چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اثربخش اقتصادی خانواده با رویکرد فرهنگی انجام گرفت. این پژوهش بصورت کیفی از نوع داده بنیاد انجام گردیده است. جامعه آماری کلیه اساتید، خبرگان و کارشناسان حوزه اقتصاد خانواده در شهر اصفهان بود. برای نمونه‌گیری از روش گلوله برفی استفاده شد و حجم نمونه با 13 خبره به اشباع رسید، در ضمن از چهار آزمون اصلیتاثیرپذیری، باور پذیری، انتقال پذیری، اعتماد پذیری برای بررسی کیفیت داده های پژوهش بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که عوامل علی شامل: (1. تورم و بی عدالتی اقتصادی در جامعه ناشی از تحولات سیاسی، 2. نیاز خانواده‌ها براساس الگوهای مصرفی)؛ عوامل مداخله گر شامل: (1. رسانه و شبکه های اجتماعی، 2. تکنولوژی، 3. تغییر در الگوهای مصرف جهانی از نظر فرهنگی و 4. تحریم ها و شرایط اقتصادی کنونی)؛ عوامل زمینه ساز شامل:(1.ارزش‌های معنوی ریشه در فرهنگ، 2. فرهنگ و ارزش‌های محوری جامعه و 3. عوامل محیطی و فرهنگی)، عوامل استراتژی شامل: (1.آموزش و فرهنگ سازی، 2. عوامل ساختاری / زیرساخت های فرهنگی جامعه، 3. حمایت و پشتیبانی از نیازهای فرهنگی خانواده‌ها، 4.ترسیم افق و چشم انداز واحد اقتصادی در جامعه) و پیامدها شامل(1. اثرات رفتاری و فرهنگی، 2.اعتماد، پشتیبانی و حمایت دولت، 3.اشتغال زایی و کارآفرینی و 4.آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی مولد) می باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - تجارب نوجوانان از خشونت خانگی در طول پاندمی کوید-19 (یک مطالعه ی کیفی پدیدارشناسانه)
      فریبا شیخ سوینی مریم غلامزاده جفره رزگار محمدی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه: نوجوانی از آسیب پذیرترین دوره های رشدی میباشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین ساختارکلی پدیده خشونت خانگی در دوران پاندمی به فهم، درک و تجربه زیسته نوجوانان در این دوران پرداخته است. روش: این پژوهش به روش کیفی پدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش را نوجوانان قربانی خش چکیده کامل
      مقدمه: نوجوانی از آسیب پذیرترین دوره های رشدی میباشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین ساختارکلی پدیده خشونت خانگی در دوران پاندمی به فهم، درک و تجربه زیسته نوجوانان در این دوران پرداخته است. روش: این پژوهش به روش کیفی پدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش را نوجوانان قربانی خشونت خانگی مراجع کننده به مرکز مشاوره واقع در شهر اهواز از سال 1399 تا 1400 تشکیل داده‌اند. داده ها با مصاحبه ی عمیق نیمه ساختار یافته انجام و با روش کلایزی تحلیل گردیدند. یافته ها: تحلیل داده ها منجر به تشکیل 4 مضمون اصلی و12 مضمون فرعی شدند. مضامین اصلی عبارت است از "عوامل تشدید کننده خشونت خانگی"، "اشکال تجربه شده خشونت"، "آسیب‌پذیری نوجوانان"و "واکنش نوجوانان در برابر خشونت ". نتیجه گیری : نتایج نشان داد که محدودیت های ناشی از حبس کرونا، غیر حضوری شدن آموزش، تضعیف بنیه مالی از عوامل تشدید کننده ی خشونت خانگی در این دوران بود. اشکال خشونت تجربه شده توسط نوجوانان به صورت کلامی و فیزیکی بود. دادو بیداد کردن، سرزنش شدن، متلک شنیدن، تحقیر شدن و تهدید شدن جزو پرتکرار ترین خشونت های کلامی تجربه شده توسط آنها بود. همه ی نوجوانان در این پژوهش خشونت کلامی و تقریبا 40 درصد آنها خشونت فیزیکی را تجربه کردند. خشونت در همه اشکال آن، منجر به آسیب‌پذیری جسمی و روحی و آ سیب پذیری روابط والد فرزندی نوجوانان شده است. مضمون چهارم واکنش متفاوت نوجوانان در برابر خشونت را نشان میدهد. در آخر کمکهای حمایتی دولت، آموزش خانواده‌ها و تربیت درمانگران حرفه‌ای میتواند کمک کننده باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و سلامت معنوی در پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت در دوره کرونا
      بهنوش حاجی حیدری ایلناز سجادیان
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و سلامت معنوی در پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت در دوره کرونا بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان قربانی خشونت بودند که به کلینیک های روانشناختی شهر اصفهان در سال 1401-1400 مر چکیده کامل
      مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و سلامت معنوی در پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت در دوره کرونا بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان قربانی خشونت بودند که به کلینیک های روانشناختی شهر اصفهان در سال 1401-1400 مراجعه کرده بودند و از میان آن‌ها 180 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های تاب آوری(کونور و دیویدسون،2003)، تنظیم هیجان( گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون،۲۰۰۱)، سلامت معنوی(پالوتزین و الیسون،1982) و پیش بینی افکار خودکشی(آرون بک،1961)پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه و از طریق بسته نرم افزار آماری SPSS-23 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که، افکار خودکشی توسط تاب آوری، سلامت معنوی و تنظیم هیجان قابل پیش بینی بود(05/0>p). تاب آوری بیشترین توان پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت را دارد و نزدیک به 32 درصد از افکار خودکشی زنان قربانی خشونت را پیش بینی می نماید و متغیرهای تاب آوری و سلامت معنوی به طور همزمان 5/39 درصد از متغیر افکار خودکشی زنان قربانی خشونت را پیش بینی می کنند. نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش برای کاهش افکارخودکشی درافراد قربانی خشونت خانگی در بسته های آموزشی توجه به تاب آوری و سلامت معنوی حائز اهمیت است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - اثربخشی درمان فرا تشخیص یکپارچه بر صمیمیت زناشویی، سرزندگی ذهنی و ابرازگری هیجانی در زنان دارای فرسودگی زناشویی
      پروانه زنگنه محسن رسولی مریم اکبری
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی درمان فرا تشخیص یکپارچه بر صمیمیت زناشویی، سرزندگی ذهنی و ابرازگری هیجانی در زنان دارای فرسودگی زناشویی بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژو چکیده کامل
      مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی درمان فرا تشخیص یکپارچه بر صمیمیت زناشویی، سرزندگی ذهنی و ابرازگری هیجانی در زنان دارای فرسودگی زناشویی بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان دارای فرسودگی زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روان شناختی خانواده رازی، امیدفردا، حیات شهرکرج در ۶ ماهه دوم سال 1402 بودند. جهت انتخاب حجم نمونه 24 نفر از زنان دارای فرسودگی زناشویی بالا بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس ملاک های ورود و ملاک های خروج انتخاب شدند. بدین صورت که ابتدا بر روی 150 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روان درمانی، پرسشنامه فرسودگی زناشویی اجرا و بعد به صورت هدفمند تعداد 24 نفر از زنانی که در این پرسشنامه بیشترین نمره را اخذ نموده‌اند انتخاب شد و در دو گروه به صورت گروه آزمایش فراتشخیصی یکپارچه (12 نفر) و گروه گواه (12 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. گروه‌های آزمایش ده جلسه 45 دقیقه‌ای درمان فراتشخیص یکپارچه را به‌صورت هفته‌ای یک‌بار دریافت کردند و برای گروه گواه مداخله‌ای ارائه نشد. یافته‌ها: داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. نتایج نشان داد درمان فرا تشخیص یکپارچه بر صمیمیت زناشویی، سرزندگی ذهنی و ابرازگری هیجانی در زنان دارای فرسودگی زناشویی تأثیر معناداری دارد. نتیجه‌گیری: بنابراین نتایج پژوهش حاضر می‌تواند مورد توجه مراکز مشاوره خانواده، روانشناسان و زوجین قرار گیرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - بررسی تطبیقی حقوق غیرمالی زوجین در نظام حقوق خانواده ایران و کانادا
      قاسم پورایمان سلمان ولی زاده مظفر باشکوه
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی حقوق و تکالیف غیرمالی زوجین در قوانین ایران و کانادا است. روش : پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. از مهمترین مواد غیرمالی بررسی شده در این پژوهش، حق ریاست و جایگاه مرد در خانواده است. این مهم باعث شده سایر چکیده کامل
      مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی حقوق و تکالیف غیرمالی زوجین در قوانین ایران و کانادا است. روش : پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. از مهمترین مواد غیرمالی بررسی شده در این پژوهش، حق ریاست و جایگاه مرد در خانواده است. این مهم باعث شده سایر موارد مطروحه همچون؛ حق حضانت، اشتغال، همزیستی و حسن معاشرت ذیل این عنوان بررسی شود. یافته ها: یافته‌های تحقیق حاصل از تطبیق حقوق غیرمالی زوجین در نظام حقوق خانواده ایران و کانادا نشان می‌دهد که در ایران، حقوق زنان و وظایف زوجین بیشتر تحت تأثیر اصول شرعی و فقهی قرار دارد، در حالی که در کانادا، حقوق زنان و وظایف زوجین بر اساس قوانین مدنی و حقوق بشر تعیین می‌شود. همچنین در کانادا تمرکز بر روی حقوق فردی و منافع بهترین فرزند است در حالی که در ایران تمرکز بر روی اصول شرعی و وظایف والدینی است. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های این مقاله و با بررسی قوانین داخلی ملاحضه شد که تبعیت زن از شوهر و دخالت شوهر در آزادی‌های فردی و اجتماعی او اعم از حضانت تا اشغال و حضور در جامعه، نشان‌دهنده این است که گرچه قانون‌گذار سعی کرده به فراخور تحولات جامعه تغییراتی را اعمال کند اما فاصله زیادی با استاندارد‌های موجود در نظام حقوق خانواده کانادا و میثاقین و کنوانسیون‌های بین‌المللی دارد. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - نقش تعدیل‌گر سبک‌های حل تعارض در رابطه تعارضات زناشویی و طلاق عاطفی
      مینا افخمی پوستچی فاطمه علی دوستی
      شماره 4 , دوره 2 , زمستان 1401
      هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل گر سبک‌های حل تعارض در رابطه تعارضات زناشویی و طلاق عاطفی صورت گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری، شامل زنان و مردان متأهل شهر مشهد در بازه زمانی اردیبهشت‌ماه تا تیرماه 99 بود که تعداد ۲۶۵ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انت چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل گر سبک‌های حل تعارض در رابطه تعارضات زناشویی و طلاق عاطفی صورت گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری، شامل زنان و مردان متأهل شهر مشهد در بازه زمانی اردیبهشت‌ماه تا تیرماه 99 بود که تعداد ۲۶۵ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (۲۰۱۰)، مقیاس تعارض زناشویی ثنایی و براتی (۱۳۷۵) و نسخه دوم پرسشنامه سبک‌های حل تعارض رحیم (۱۳۶۱) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که تمامی مؤلفه‌های تعارض زناشویی با طلاق عاطفی همبستگی مثبت و معنادار و با سبک حل تعارض سازنده رابطه منفی معناداری دارند. همچنین بین سبک حل تعارض سازنده با طلاق عاطفی نیز رابطه منفی معناداری برقرار است. علاوه بر این، بر اساس نتایج حاصل از رگرسیون سلسله مراتبی استفاده از سبک حل تعارض سازنده، میان تعارضات زناشویی و طلاق عاطفی، نقش تعدیل‌کنندگی دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تعارضات زناشویی می توانند با تعدیل گری استفاده افراد از سبک حل تعارض سازنده، کاهش طلاق عاطفی را پیش بینی کنند. لذا افراد با بهره گیری از سبک‌های حل تعارض سازنده، علی‌رغم تجربه تعارضات زناشویی سردی رابطه و طلاق عاطفی را به‌ احتمال کمتری تجربه می‌کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تبیین رابطه ترس از ازدواج بر اساس اضطراب وجودی با میانجی‌گری سرسختی روانشناختی
      سمیه عباسی امیر پناه علی علی نقی اقدسی مرضیه علیوندی وفا
      شماره 1 , دوره 3 , بهار 1402
      مقدمه: اگر چه ازدواج اولین قدم برای تشکیل خانواده است؛ اما امروزه در میان جوانان به‌ویژه افراد تحصیل کرده ترس از ازدواج وجود دارد. هدف این پژوهش تبیین مدل ترس از ازدواج جوانان بر اساس اضطراب وجودی با میانجی گری سرسختی روان‌شناختی است. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربرد چکیده کامل
      مقدمه: اگر چه ازدواج اولین قدم برای تشکیل خانواده است؛ اما امروزه در میان جوانان به‌ویژه افراد تحصیل کرده ترس از ازدواج وجود دارد. هدف این پژوهش تبیین مدل ترس از ازدواج جوانان بر اساس اضطراب وجودی با میانجی گری سرسختی روان‌شناختی است. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و در نحوه گردآوری داده ها همبستگی از نوع توصیفی استفاده شده‌است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر سردشت بود. نمونه پژوهش 358 نفر از دانشجویان بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس و روش اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش‌نامه ترس از ازدواج ریچارد (2007)، پرسش‌نامه اضطراب وجودی گود و گود(1974) و پرسش‌نامه سرسختی روان‌شناختی اهواز(1377) بود. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر از طریق نرم افزار Smart-pls3 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم اضطراب وجودی 609/0 و اثر غیرمستقیم آن به واسطه سرسختی روان‌شناختی 498/0 و اثر مستقیم اضطراب وجودی بر سرسختی روان‌شناحتی 309/0 و اثر مستقیم سرسختی روانشناختی بر ترس از ازدواج 320/0 معنادار بود(01/0˂ p). نتیجه گیری: براین اساس، سرسختی روان‌شناختی می تواند نقش میانجی میان اضطراب وجودی و ترس از ازدواج داشته باشد. در این زمینه، متخصصان حوزه ی مشاوره و روان‌شناسی می توانند این موضوع را در مشاوره های پیش از ازدواج در نظر بگیرند و حتی مداخلاتی را برای کاهش ترس از ازدواج تدوین کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و درمان فعال‌سازی رفتاری بر تنظیم شناختی هیجانی در زنان مبتلا به اختلال دیس‌تایمیک
      مجید جامه بزرگی سید علی آل یاسین حسن حیدری حسین داودی
      شماره 3 , دوره 2 , پاییز 1401
      هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و درمان فعال‌سازی رفتاری بر کاهش تنظیم هیجانی منفی و افزایش تنظیم هیجان مثبت در بیماران زن مبتلا به اختلال دیس‌تایمیک انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و درمان فعال‌سازی رفتاری بر کاهش تنظیم هیجانی منفی و افزایش تنظیم هیجان مثبت در بیماران زن مبتلا به اختلال دیس‌تایمیک انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون - پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران دارای اختلال دیس‌تایمی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روان‌شناسی مستقر در منطقه 8 شهر تهران بود که تعداد 45 نفر به شیوه غیرتصادفی و در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار این پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (2002) با اعتبار 73/0 تا 88/0 بود. برای گروه آزمایش اول درمان فراشناخت (ولز، 2009) در 8 جلسه 90 دقیقه ای و برای گروه آزمایش دوم درمان فعال‌سازی رفتاری (دیمیدجیان و همکاران، 2008) در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای برگزار شد، اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با بهره‌گیری از تحلیل واریانس آمیخته و بنفرونی در نرم‌افزار spss-26 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که درمان فراشناختی و درمان فعال‌سازی رفتاری باعث کاهش تنظیم شناختی هیجانی و مؤلفه‌های آن در پایان مداخلات و دوره پیگیری شده بودند (05/0p&gt;). همچنین درمان فعال‌سازی رفتاری در کاهش علائم تنظیم شناختی هیجانی، نسبت به درمان فراشناختی اثربخشی بیشتری را نشان می‌دهد (05/0p&gt;). نتیجه‌گیری: درمان فعال‌سازی رفتاری به دلیل تأثیری که بر افسردگی دارد می‌تواند به‌تنهایی و یا با درمان مکمل در کاهش تنظیم شناختی هیجانی و علائم افسردگی در بیماران مبتلا به اختلال دیس‌تایمیک مؤثر باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و سلامت معنوی در پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت در دوره کرونا
      بهنوش حاجی حیدری ایلناز سجادیان
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و سلامت معنوی در پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت در دوره کرونا بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان قربانی خشونت بودند که به کلینیک های روانشناختی شهر اصفهان در سال 1401-1400 مر چکیده کامل
      مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و سلامت معنوی در پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت در دوره کرونا بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان قربانی خشونت بودند که به کلینیک های روانشناختی شهر اصفهان در سال 1401-1400 مراجعه کرده بودند و از میان آن‌ها 180 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های تاب آوری(کونور و دیویدسون،2003)، تنظیم هیجان( گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون،۲۰۰۱)، سلامت معنوی(پالوتزین و الیسون،1982) و پیش بینی افکار خودکشی(آرون بک،1961)پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه و از طریق بسته نرم افزار آماری SPSS-23 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که، افکار خودکشی توسط تاب آوری، سلامت معنوی و تنظیم هیجان قابل پیش بینی بود(05/0&gt;p). تاب آوری بیشترین توان پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت را دارد و نزدیک به 32 درصد از افکار خودکشی زنان قربانی خشونت را پیش بینی می نماید و متغیرهای تاب آوری و سلامت معنوی به طور همزمان 5/39 درصد از متغیر افکار خودکشی زنان قربانی خشونت را پیش بینی می کنند. نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش برای کاهش افکارخودکشی درافراد قربانی خشونت خانگی در بسته های آموزشی توجه به تاب آوری و سلامت معنوی حائز اهمیت است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - مقایسه اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه پذیرش مبتنی بر تعهد با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، بر شفقت به خود و تاب‌آوری خانوادگی در مادران کودکان آموزش پذیر
      محمود فتاحی اسداله ویسی امید مرادی
      شماره 4 , دوره 2 , زمستان 1401
      هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه پذیرش مبتنی بر تعهد[1]و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی[2] برشفقت به خود، وتاب‌آوری خانوادگی مادران کودکان آموزش می باشد. روش: روش این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با انجام پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و یک دوره چکیده کامل
      هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه پذیرش مبتنی بر تعهد[1]و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی[2] برشفقت به خود، وتاب‌آوری خانوادگی مادران کودکان آموزش می باشد. روش: روش این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با انجام پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و یک دوره پیگیری 5 ماه اجرا شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود و از میان لیست جامعه آماری مادران دانش آموزان استثنایی آموزش پذیردو شهر ملارد و شهریار درسال(1401-1400)، 36 نفر با استفاده از اعداد تصادفی انتخاب شدند و دردوگروه آزمایشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان مبتنی برپذیرش وتعهدویک گروه گواه، قرارداده شدند. ازپرسشنامه‌های شفقت به خود[3] نف(2003) و تاب‌آوری خانوادگی[4]سیکسبی(2005) به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، تحلیل کو واریانس برای مقایسه میانگین‌ها بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار (SPSS 22)استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی به شیوه مشاوره گروهی برافزایش شفقت به خود و تاب‌آوری خانوادگی مادران کودکان آموزش پذیرتأثیر دارد. تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شفقت به خود (6/59 درصد)و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (9/27 درصد)در مقایسه با گروه کنترل بود(001/0 P&lt;و891/106 F=) و تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش تاب‌آوری (5/81 درصد)و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی (9/45 درصد) درمقایسه با گروه کنترل بود(001/0 P&lt;و891/106 F=). نتیجه گیری: مطابق یافته های پژوهش می توان از روش مشاوره گروهی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی برای افزایش شفقت به خود و تاب آوری خانوادگی استفاده نمود.1.Acceptance and Commitment Therapy2.Cognitive therapy based on mindfulness3.self-compassion Scale 4.family resilience Scale پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی بر تحمل ابهام زنان مطلقه مراجعه کننده به بهزیستی
      سجاد علمردانی صومعه معصومه آزموده رضا عبدی سید داود حسینی نسب
      شماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402
      مقدمه: طلاق یکی از تجارب تنش زای خانواده است که می تواند منجر به بروز تعارضات و ناسازگاری در بین زوجین شود. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی بر تحمل ابهام زنان مطلقه مراجعه کننده به بهزیستی بود. روش: روش این پژوهش نیمه تجربی با چکیده کامل
      مقدمه: طلاق یکی از تجارب تنش زای خانواده است که می تواند منجر به بروز تعارضات و ناسازگاری در بین زوجین شود. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی بر تحمل ابهام زنان مطلقه مراجعه کننده به بهزیستی بود. روش: روش این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه زنان مراجعه کننده به بهزیستی شهر تبریز در شش ماهه دوم سال 1402-1401 تشکیل می‌دهد که از این ‌بین تعداد 60 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (در هر گروه 20 نفر) گمارش تصادفی شد. پیش آزمون و پس آزمون بعد از مداخلات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی اجرا گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه‌‌ تحمل ابهام مکلین (1993) و برای تحلیل فرضیه ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که هر دو مداخله بر روی متغیر تحمل ابهام اثربخشی داشتند (05/0&gt;p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر بین میزان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی در متغیر وابسته تفاوت وجود داشت که میزان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بیشتر از طرحواره درمانی بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش تحمل ابهام و بهبود وضعیت زنان مطلقه تاثیر دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی
      افتخار عامری اعظم وزیری نسب
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی شهر کرمانبود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواد چکیده کامل
      چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی شهر کرمانبود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر کرمان در سه ماه نخست سال 1402 بودند. 30 نفر از آن‌ها به‌صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به‌طور تصادفی جایگزین شدند. مداخله آموزش تئوری انتخاب گلاسر در 8 جلسه به‌صورت هفتگی و به مدت 90 دقیقه انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و ثبات خانواده در زوجین دارای همسر نظامی تاثیر معناداری داشت (001/0P&lt;). مجذور اتا نشان داد آموزش تئوری انتخاب گلاسر 49 درصد از تغییرات دلزدگی زناشویی و 58 درصد بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی را تبیین می‌کند. نتیجه-گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، استفاده از آموزش تئوری انتخاب گلاسر در کاهش دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی، پیشنهاد نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه
      محمد رحمتی فرامرز ملکیان الهام کاویانی
      شماره 1 , دوره 2 , بهار 1401
      هدف این پژوهش نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می باشد روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته ( کمی-کیفی) و به لحاظ هدف کاربردی است جامعه آماری در بحض کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه روانشناسی و مدیریت بودند جامعه آماری چکیده کامل
      هدف این پژوهش نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می باشد روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته ( کمی-کیفی) و به لحاظ هدف کاربردی است جامعه آماری در بحض کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه روانشناسی و مدیریت بودند جامعه آماری در بخش کمی شامل خانواده های تمامی کارکنان زندان های استان کرمانشاه درسال 1399 بود. که با استفاده از صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای کسب داده های کیفی از روش دلفی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از نرم افزار MAXQDA و فرایند کدگذاری استفاده گردید، و در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و SMART PLSاستفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که که در شناسایی نیاز‌های آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه، تعداد 103 شاخص اولیه بدست آمد که این شاخص ‌ها در 12 عامل کلی و 2 دسته سلامت روانی و سلامت اجتماعی دسته‌بندی شدند. براساس نتایج مصاحبه و روش دلفی، پذیرش خویشتن خودکنترلی، رشد و توسعه فردی، بهزیستی روانی،بهزیستی هیجانی، کیفیت زندگی، عدالت درک شده، مشارکت اجتماعی، تعلق گروهی، سازگاری اجتماعی، اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی مهمترین نیاز‌های آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می‌باشند. برازش مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه نیز براساس معدالات ساختاری مطلوب گزارش شد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی خانواده محور بر میزان تاب‌آوری و نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
      معصومه فعله گری افشین صلاحیان حسن غریبی سمیه ساعدی شایسته چارداولی
      شماره 3 , دوره 2 , پاییز 1401
      هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی خانواده محور بر میزان تاب‌آوری و نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش‌: این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع نیمه تجربی بود که بر روی نمونه‌ای از مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص شهرستان قروه انجام شد چکیده کامل
      هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی خانواده محور بر میزان تاب‌آوری و نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش‌: این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع نیمه تجربی بود که بر روی نمونه‌ای از مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص شهرستان قروه انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت دو گروه 15 نفری به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند وگروه آزمون تحت آموزش تمرینات ذهن‌آگاهی قرار گرفت. در این پژوهش داده‌ها توسط پرسشنامه‌های نشخوار فکری (1991) و تاب‌آوری (2003) در قبل از شروع آموزش (پیش‌آزمون) و بعد از آموزش (پس‌آزمون) گردآوری شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش تمرینات ذهن‌آگاهی تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در افزایش میزان تاب‌آوری وکاهش میزان نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص دارد. نتیجه‌گیری: با آموزش تمرینات ذهن‌آگاهی به مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص، میزان تاب‌آوری آنها را افزایش و میزان نشخوار فکری را درآنها کاهش داد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - مقایسه اثربخشی طرح‌واره درمانی فردی و خانواده محور، با و بدون درمان حمایتی، در کاهش نشانگان بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی
      کیانوش عزیزی مختار عارفی امید مرادی
      شماره 3 , دوره 2 , پاییز 1401
      هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرح‌واره درمانی فردی و خانواده محور با درمان حمایتی بر نشانگان بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی انجام شد .روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون است . جامعه آماری بیماران با چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرح‌واره درمانی فردی و خانواده محور با درمان حمایتی بر نشانگان بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی انجام شد .روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون است . جامعه آماری بیماران با تشخیص قطعی اختلال شخصیت مرزی بودند که به بیمارستان قدس شهر سنندج در سالهای 1399 و1400 مراجعه کرده بودند. روش نمونه گیری هدفمند بود که در نهایت 60 نفر مرد به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند و به‌صورت تصادفی در گروه های درمانی مورد نظر تقسیم شدند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین نشانگان اختلال شخصیت مرزی در گروه های مورد نظر در پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 &gt; P). همچنین نتایج کوواریانس چند متغییره نشان می دهد که طرحواره درمانی فردی، خانواده محور با درمان حمایتی باعث بهبود در مؤلفه‌های اختلال شخصیت مرزی شده است (05/0&gt;p ) .بر اساس ضریب اتا بیشترین تأثیر بر روی تهی بودن با 41 درصد و کمترین تأثیر را بر روی خشم انفجاری با 22 درصد وجود داشته است.نتیجه گیری: در مجموع نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که طرحواره درمانی های استفاده شده در کاهش مؤلفه های اختلال شخصیت مرزی از کارایی لازم برخوردار است بنابراین می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر در بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی به کار گرفته شود. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    مدير مسئول
    دکتر محمود گودرزی (دانشیار مشاوره خانواده، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران)
    سردبیر
    دکتر خدابخش احمدی (استاد پژوهشی روانشناسی مرکز تحقیقات علوم رفتاری پژوهشکده سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج))
    مدیر داخلی
    دکترجمال ادهمی (استادیار گروه علوم اجتماعی. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج)
    هیئت تحریریه
    دکتر شکوه نوابی نژاد (استاد مشاوره خانواده دانشگاه خوارزمی تهران) دکتر باقرثنایی ذاکر (استاد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی تهران) دکتر خدابخش احمدی نوده (استاد پژوهشی روانشناسی مرکز تحقیقات علوم رفتاری پژوهشکده سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)) دکتر محمد احمدپناه (استاد روانشناسی بالینی،گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، پژوهشکده سلامت روان و اعتیاد،دانشگاه علوم پزشکی همدان) دکتر مهرداد نوابخش (استاد، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران.) فرح نادری (استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز) دکتر مژگان سپاه منصور (استاد گروه روانشاسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران) خدامراد مومنی (استاد گروه روانشناسی ،دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران.) دکتر کیوان کاکابرایی (استاد گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه، ایران) فایق یوسفی (استاد گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کردستان) دکتر محمود گودرزی (دانشیار مشاوره خانواده، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران) دکتر فریده دوکانه ای فرد (دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره(مدیریت و حسابداری)، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران) دکتر حسن حیدری (دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسالمی، خمین، ایران.) دکتر خالد اصلانی (دانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران.) دکتر محمد قمری (دانشیار، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسالمی، ابهر، ایران.) سهراب عبدی زرین (دانشیار گروه مشاوره ،دانشگاه قم، قم،ایران.) دکتر امید عیسی نژاد (دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایران) دکتر سیف الله سیف اللهی (دانشیارجامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات تهران،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.) دکتر مجید رادفر (دانشیار گروه جامعه شناسی،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران) دکتر مسعود گلچین (دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
    ویراستار انگلیسی
    دکتر محسن معصومی (استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران)
    شاپای الکترونیکی:2783-4158

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    iifsj.sanandaj@gmail.com
    نشانی
    سنندج، شهرک سعدی، خیابان امیرکبیر، دانشکده علوم انسانی، ساختمان شماره 1، طبقه 2 ، دفتر مجلات، تلفن: 08733626647  و 33626458کد پستی:6616935391تماس با نشریه برای پیگیری مقالات  صرفاً از طریق سامانه مجله و صفحه شخصی  فرد انجام گیرد. درصورت ضرورت از ایمیل مجله  به آدرس زیر نیز می توانید استفاده نماییدiifsj.sanandaj@gmail.com
    تلفن
    08733626458
    کد پستی
    6616935391

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 3
    تعداد شماره ها 10
    مقالات چاپ شده 55
    تعداد نویسندگان 313
    تعداد مشاهده مقاله 5043
    تعداد دانلود مقاله 1857
    تعداد مقالات ارسال شده 148
    تعداد مقالات رد شده 56
    تعداد مقالات پذیرفته شده 68
    درصد پذیرش 35 %
    زمان پذیرش(روز) 79
    تعداد داوران 36
    آخرین به روزرسانی 28/02/1403