بررسی جلوههای زیباییشناسی در اشعار علی باباچاهی (مورد مطالعه: هفت مجموعه شعری)
محورهای موضوعی : ادبیات فارسی
1 - زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد یزد مرکزی
کلید واژه: علی باباچاهی, موسیقی شعر, زیباییشناسی, بدیع, بیان,
چکیده مقاله :
زیبایی پیوند عمیقی با شعر دارد، در زیبایی شناسی شعر، صور خیال، موسیقی و عناصر بدیعی از مهمترین عوامل زیبایی شعر محسوب میشوند. این عوامل زیبایی مختص به یک دوره و شاعر نیست بلکه در دوران معاصر هم نقش این عوامل پر رنگتر شده است. یکی از این شاعران معاصر علی باباچاهی است، او اهل بوشهر و از سرزمین موج و دریا و شاعری طبیعتگرا است؛ از این جهت میتوان جلوههای زیباییشناسی را در اشعار او بررسی کرد. در بررسیهای انجام شده به این نتیجه رسیدیم که بیشتر اشعار او متکی بر توصیف و تشبیه است و عناصر طبیعی در تشبیهات و استعارههای او بیشترین کاربرد را دارد. و بیشتر تشبیهات حسی به حسی هستند. از نظر موسیقی معنوی تضاد در شعر او بیشتر شامل تضاد بین دو اسم و صفت است که بیانکننده تقابل خوبیها و بدیها در زندگی اوست. تلمیحات ادبی جایگاه ویژهای دارد، او از طریق حسآمیزی بین شعر و حواس خودش پیوند عمیقی بر قرار کرده است. عناصر آوایی و صوتی از جمله واج آرایی و جناس نقش مهمی در انسجام درونی شعر او دارد به وسیلهی تناسب صامتها و مصوتها و تکرار جمله و واژهها، موسیقی درونی شعرش را مضاعف کرده است. تکرار پرکاربردترین روش در شعر اوست. در موسیقی بیرونی بیشتر وزنهای معهود شعر فارسی را به کار برده است و بیشتر وزنها ملایم و آرام هستند. قافیه و ردیف برای غنای شعر و کشش موسیقایی سخن او بسیار موثر بوده است ردیف در شعر او ساده و بیشتر از نوع ردیف فعلی است.
Beauty has a deep connection with poetry. In the aesthetics of poetry, imagination, music and novel elements are the most important factors in the beauty of poetry. These beauty factors are not specific to a period and the poet, but in the contemporary era, the role of these factors has become more colorful. One of these contemporary poets is Ali Babachahi, he is from Bushehr and is from the land of waves and sea and is a naturalist poet; For this reason, one can examine the aesthetic effects in his poems. In our studies, we have come to the conclusion that most of his poems are based on descriptions and similes, and that natural elements are most used in his similes and metaphors. Most metaphors are sensory to sensory. In terms of spiritual music, the contradiction in his poetry mostly includes the contradiction between two names and adjectives, which expresses the opposition of good and bad in his life. Literary allusions have a special place, he has established a deep connection between his poetry and his senses through sensuality. Phonetic and phonetic elements such as phonetics and puns play an important role in the inner coherence of his poetry. Repetition is the most widely used method in his poetry. In foreign music, he has used most of the usual weights of Persian poetry and most of the weights are gentle. Rhyme and line have been very effective for the richness of the poem and the musical appeal of his speech.
_||_