پیشنهادی بر دسته بندی انواع سمبل
محورهای موضوعی : ادبیات فارسی
شکیب داودی
1
,
جهانگیر صفری
2
*
,
مسعود فروزنده
3
1 - دانشگاه شهرکرد
2 - استاد دانشگاه شهرکرد و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی
3 - دانشگاه شهرکرد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
با نظر به ایجاد مکتب سمبولیسم توسط شاعران فرانسوی، و همچنین رواج سمبل و نمادگرایی در شعر معاصر فارسی، تحت عنوان حریان سمبولیسم اجتماعی و اغلب در قالب شعر نو، یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین صنایع ادبی شعر معاصر را باید سمبل دانست. تاکنون تقسیمات گوناگونی از سمبلها صورت گرفته است که تقریبا همگی تنها براساس معیار و کاربرد، به دستهبندی سمبلها به عمومی و خصوصی، و یا مبتذل و ابداعی، اکتفا کردهاند. در این پژوهش سعی شده که با استفاده از روش کتابخانهای_تحلیلی و توصیفی، ابتدا چهر معیار: پیشینه، کاربرد، منشا و مبنا را برای انواع مختلف سمبل درنظر گرفته، و سمبلها را بر اساس هرکدام از این معیارها به تفکیک دستهبندی نماییم. اگرچه معیار پیشینه و کاربرد شاید به دلیل تنگاتنگی ارتباطشان، قابل تفکیک نبوده، و در روش اول تقسیمبندی، ابتدا همزمان براساس هردو معیار فوق، سمبلهارا به ۶ دسته تقسیم نمودیم. در این روش سمبلهای دگرگون که نه جزو ابداعات شاعرانند و نه سمبل ذاتی و مبتذل محسوب میشوند، از یافتههای جدید نگارندهی این پژوهش بوده است. در روش دوم سمبلها براساس منشا و خاستگاهشان تقسیم بندی شدند، و درروش سوم، سمبلهارا بر اساس مبنای نمادین مورد بررسی و دستهبندی قرار دادیم. در این بخش نیز برخلاف پژوهشهای سابق که سمبل را صرفا شبیه به استعاره، و مبنی بر تشبیه فرض کردهاند، دستهبندی ۴ گانهای از سمبلها به عنوان: سمبل تشییهی، سمبل تلمیحی، سمبل کنایی، و سمبل مجازی، ارائه گردید.
Considering the creation of the school of symbolism by French poets, as well as the prevalence of symbols and symbolism in contemporary Persian poetry, under the title of Harian social symbolism and often in the form of new poetry, one of the most important and widely used literary industries of contemporary poetry should be considered symbols. Until now, there have been various divisions of symbols, almost all of them have limited themselves to classifying symbols into public and private, or vulgar and innovative, based on criteria and application. In this research, we have tried to use the library-analytical and descriptive method, first of all, we have considered four criteria: background, application, origin, and basis for different types of symbols, and we have categorized the symbols separately based on each of these criteria. Although the criteria of background and application may not be separable due to their close relationship, and in the first method of division, we divided the symbols into 6 categories at the same time based on both of the above criteria. In this way, transformed symbols, which are not among the inventions of poets, and are not considered intrinsic and vulgar symbols, are among the new findings of the author of this research. In the second method, the symbols were divided based on their origin, and in the third method, we examined and categorized the symbols based on their symbolic basis.