بررسی آزمایشگاهی اثر شکل شکاف بر کنترل آبشستگی موضعی پایه با مقطع مستطیلی (مقایسه ی شکاف های لوزی و مربع)
محورهای موضوعی : برگرفته از پایان نامهمرتضی بختیاری 1 , اعظم اردلانی 2 , مجتبی صانعی 3 , سید محمود کاشفی پور 4
1 - دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
2 - دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
3 - پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری
4 - دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: آبشستگی موضعی, شکاف, لنگر دوم سطح, پایهی پل,
چکیده مقاله :
یکی از روشهای مهارکردن آبشستگی اطراف پایه ی پل استفاده از شکاف در آنهاست. در تحقیق حاضر اثر شکل شکاف بر آبشستگی موضعی اطراف پایه با مقطع مستطیلی، بررسی شده است. برای این منظور دو شکاف لوزی و مربع شکل با مساحت سطح برابر، در سه تراز قرارگیری نزدیک سطح آب، همتراز بستر و زیر بستر و در چهار عدد فرود 3/0 و 27/ 0 و 24/0 و 19/0 آزمایش شدند. در ادامه دانهبندی بستر تغییر داده شد و پایههای شکافدار در دو تراز نزدیک سطح آب و همتراز بستر در جریان با عدد فرود ۲۴/۰ آزمایش گردید. نتایج نشان دادند که در تمام حالت ها حضور شکاف موجب کاهش عمق آبشستگی حداکثر و حجم چالهی آبشستگی گشته و عمق آبشستگی حداکثر و حجم چالهی آبشستگی با تراز قرارگیری شکاف نسبت به بستر و عدد فرود جریان، رابطهی مستقیم، و با اندازهی متوسط دانههای بستر، رابطهای عکس دارد. با مقایسهی داده های به دست آمده مشخص شد که با افزایش لنگر دوم سطح شکاف، عمق آبشستگی و حجم و ابعاد چالهی آبشستگی افزایش مییابد.
One of the scour-control methods around the bridge's pier is use a slot. In the present study the effect of the shape of slot, on local scour around bridge piers have been studied. In order to achieve the study objectives, two sizes, diamond and square with an equal surface area slot, on three levels near the water surface, bed level and under bed level at four Froude number (0.19, 0.24, 0.27, 0.3) tested and then the bed grading were changed and four shape of slot at two level near the water level and on bed level at Froude number 0.24 are tested. The result show that the maximum scouring and The volume of the scour hole with slot level relative to bed Froude number has direct relationship and with area of slot and The average grain size bed has inverse relationship. With compare of data, increasing in second moment of area, depth of scour, volume and dimension of scour hole is increased.
1) پوراحمدی، م.، و حکیمزاده، ح. ۱۳۹۰. بررسی تجربی آبشستگی موضعی در اطراف پایههای مخروطی شکل تحت اثر جریان ماندگار. ششمین کنگره ملی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان. 1- 7.
2) پیرمحمدی، ر.، حیدرپور، م.،و افضلی مهر، ح. ۱۳۸۴. مشاهدات نحوهی توسعهی آبشستگی موضعی در گروه پایههای پل در هنگام استفاده از طوق. پنجمین کنفرانس هیدرولیک ایران، ۱۷ تا ۱۹ آبان، دانشگاه شهید باهنر کرمان. 15-23.
3) ثانی خانی، ه.، حسینزاده دلیر،ع.، و فرسادی زاده، د. ۱۳۸۷. عملکرد طوقهای مربعی شکل کاهش آبشستگی در اطراف پایههای پل. چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه تهران. 1-8.
4) شفاعی بجستان، م. ۱۳۸۷. هیدرولیک رسوب. انتشارات دانشگاه شهید چمران.
5) عقلی، م. و زمردیان، م. ع. ۱۳۹۱. تأثیر توأم طوق و کابل بر روی عمق آبشستگی اطراف پایه پل در قوس رودخانهها. علوم و مهندسی آبیاری (مجلهی علمی کشاورزی)، جلد ۳۶، شمارهی ۳، پاییز ۹۲. 31-40.
6) کاردان، ن. حکیم زاده، ح.، و حسن زاده ، ی. ۱۳۹۳ . بررسی آزمایشگاهی مدلهای ترکیبی سکو، شیب جانبی و شکاف در کاهش فرسایش بستر پیرامون پایههای پل رودخانهای. مجله علمی- پژوهشی عمران مدرس، دورهی پانزدهم، شماره ۲، تابستان ۹۴. 103-116.
7) مسجدی ،ع.، و غلامزاده محمودی، م. ۱۳۸۹. بررسی آزمایشگاهی اثر طوقه در کنترل آبشستگی اطراف پایه پل استوانهای در قوس ۱۸۰ درجه رودخانه. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، علوم آبوخاک، شماره ۵۹، بهار۱۳۹۰. 27-38.
8) مولایی، ح. ۱۳۹۳. تعیین اثر هندسهی شکاف روی کاهش عمق آبشستگی در پایههای استوانهای. پایاننامهی کارشناسی ارشد، مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
9) نظریها ، م. ۱۳۸۰. تغییرات زمانی آبشستگی موضعی اطراف پایههای پل. سومین کنفرانس هیدرولیک ایران، ۱۵ تا ۱۷ آبان، دانشکدهی فنی تهران. 12-20.
10) Breusers , H. N .C, and Rudkivi, A .J.1991. Scouring-hydraulic structures design manual. IAHR, A.A. Balkema, Rotterdam, Netherland.
11) Chiew, Y. M. 1992. Scour protection at bridge piers. Journal of Hydraulic Engineering. ASCE. 118(11): 1260-1269.
12) El-Ghorab, E. 2013. Reduction of scour around bridge piers using a modified method for vortex reduction. Alexandria Engineering Journal (2013) 52: 467–478.
13) El-Razck, M. A., El-Motaleb, M. A, and Bayoumy, M. 2003.Scour reduction around bridge piers using internal openings through the pier. J. Alexandria Engineering. 42(2):241-248.
14) Ghani, A, and Mohammadpour ,R. 2015. Temporal variation of clear-water scour at compound Abutments. Ain Shams Engineering Journal7(4):1045-1052.
15) Johnson, P. A and dock, D .A .1998. Probabilistic bridge scour estimates. J.Hydr. Eng. ASCE. 124(7):750-754.
16) Kumar ,V., Ranga, Raju. K. G ,and Vittal N. 1999.Reduction of local scour around bridge piers using slots and collars. J. Hyd. Eng., ASCE 125(12): 1302-1305.
17) Lee ,S. O., and Sturm, T .W. 2009. Effect of sediment size scaling on physical modeling of bridge pier scour. J. Hyd . Engrg. ASCE 135(10): 793-802.
18) Mashahir, M. B.,and Zarrati, A. R. 2002. Effect of Collar on Time Development of Scouring around Rectangular Bridge Piers. International Journal of Engineering, Transactions B: Applications 25(1(C)):11-17.
19) Mehville, B .W .,and Chiew, Y. M. 1999.Time scale for local scour depth at bridge piers” Journal of Hydraulic Engineering ASCE 125(1):59-65.
20) Mellvil , B .W. 1997. Pier and abutment scour. Integrated approach. J Hyd Engrg ASCE 132(2): 125-136.
21) Moncada, A.T., Aguirre, P.E.J., Bolivar, J.C., and Flores, E.J., 2009, Scour protection of circular bridge piers with collar and slots. J Hyd Res 47(1): 119-126.
22) Raudkivi, A. J., and Ettema, R. 1983. Clear-water scour at cylindrical piers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 109(3): 339-350.
23) Richardson, E. V., and Davis, S. R.1995. Evaluating scour at bridges. 3rd edition Hydraudlic Engineering circular No.18, publication No FHWA IP-90-017 U.S. Department of Transportion, Federal Highway Administration, Washington.
24) Zarrati, A. R, Nazariah, M., and Mashahir, M. B. 2006. Reduction of local scour in the vicinity of bridge piergroups using collars and riprap. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 132(2): 154-162.
_||_