تاثیر تصویر سازمان، بازاریابی رابطهای بر تصمیم گیری خرید مشتریان با توجه به نقش واسطهای تبلیغات شفاهی ( مورد مطالعه شعب بانک شهر، شهر خرم آباد)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریاحسان الماسی 1 , فرشته شجاعی 2 , محمد طاهری روزبهانی 3 *
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت کسب و کار (گرایش بازاریابی)، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت کسب و کار (گرایش بازاریابی)، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران.
3 - استادیارگروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران (نویسنده مسئول، taheriiroozbahani@gmail.com)
کلید واژه: تصویرسازمان, بازاریابی رابطه ای, تصمیم گیری خرید مشتریان, تبلیغات شفاهی. بانک شهر, شهر خرم آباد.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویرسازمان و بازاریابی رابطه ای بر تصمیم گیری خرید مشتریان با توجه به نقش واسطه ای تبلیغات شفاهی انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی/ پیمایشی و از شاخه میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش را مشتریان شعب بانک شهر، شهر خرم آباد تشکیل می دهند که با استفاده از جدول مورگان برای جامعه نامحدود تعداد 384 n= نفر به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استاندارد سنجش تصویر سازمان والترز و پاول (1970)، پرسشنامه استاندارد سنجش بازاریابی رابطه ای اِندوبیسی (۲۰۱۳)، پرسشنامه استاندارد سنجش تبلیغات شفاهی تبلیغات شفاهی آنلاین پرسشنامه عابد (۲۰۱۸) و پرسشنامه استاندارد سنجش تصمیم گیری خرید مشتریان پرسشنامه تصمیم گیری خرید - دی کانری و همکاران (2009)استفاده شده است. داده های جمع آوری شده از طریق آزمون های آماری K-S، رگرسیون خطی و تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSSو AMOSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی نشان داد می دهد که تصویرسازمان و بازاریابی رابطه ای به واسطه ای تبلیغات شفاهی بر تصمیم گیری خرید مشتریان بانک شهر شهر خرم آباد تاثیر دارد. واژگان کلیدی: تصویرسازمان، بازاریابی رابطه ای، تصمیم گیری خرید مشتریان، تبلیغات شفاهی. بانک شهر، شهر خرم آباد.
The current research was conducted with the aim of investigating the effect of image organization and relational marketing on the purchase decision of customers with regard to the mediating role of word of mouth. The research method is an applied research in terms of its purpose and descriptive/survey in terms of its nature and method and from the field branch. The statistical population of the research consists of the customers of Shahr Bank branches in Khorramabad city, who were selected as a sample using Morgan's table for an unlimited population of n=384 people using non-probability sampling method. To collect data, Walters and Powell's (1970) standard organizational image assessment questionnaire, Endobisi's standard relationship marketing assessment questionnaire (2013), Abed's (2018) standard online word of mouth advertising assessment questionnaire, and customer purchase decision assessment standard questionnaire The purchase decision questionnaire - De Connery et al. (2009) was used. The collected data were analyzed through K-S statistical tests, linear regression and structural equation modeling techniques with the help of SPSS and AMOS software. Research findings show that image creation and relationship marketing through word of mouth advertising have an effect on the purchase decision of Shahr Bank customers in Khorram Abad city. Keywords: Image creation, relationship marketing, customer purchase decision, word of mouth advertising. Shahr Bank, Khorramabad city.