تدوین الگوی اتخاذ استراتژی مناسب در سازمان های ورزشی با تمرکز بر فناوری های نوین در ناپایداری اقتصادی
محورهای موضوعی : علوم ورزش
آمنه حسین زاده
1
,
جعفر برقی مقدم
2
*
,
محمد رحیم نجف زاده
3
,
حمید جنانی
4
1 - دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران
3 - دانشیار ،گروه تربیت بدنی،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: استراتژی, سازمان ورزشی, فناوریهای نوین, ناپایداری اقتصادی,
چکیده مقاله :
سازمانها باید با اتخاذ رویکردهای استراتژیک متناسب با شرایط و محیط خود، به تقویت ظرفیتهای داخلی و بهرهبرداری از فرصتهای تکنولوژیک بپردازند تا بتوانند در برابر ناپایداریهای اقتصادی مقاومت کنند و به رشد و توسعه پایدار برسند. هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی استراتژی مناسب در سازمانهای ورزشی با تمرکز بر فناوریهای جدید در ناپایداری اقتصادی بود. این پژوهش، از نظر ماهیت از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف کاربردی است. با رویکرد کیفی و از مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری جهت شناسایی مؤلفه های الگو استفاده شد. 15 نفر از اساتید و خبرگان آگاه به موضوع تحقیق با ملاک های همچون تحصیلات عالی، با سابقه کار مدیریت اجرایی و عضویت در شورای راهبردی، بهطور هدفمند از سه استان واقع در شمال غربی کشور (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان)، در سال 1400-1401 انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل داده بنیاد (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) و نرمافزار مکس کیودا استفاده شد. یافتهها نشان دادند که در فرآیند کدگذاری، از 104 کد مستقل اولیه؛ 80 کد باز، 14 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی استخراج شد، که ارتباط بین آنها در قالب الگوی نهایی ارائه گردید. برمبنای یافته ها، راهبرد مناسب شامل استراتژی محتاطانه مقابله ای و بازخورد لحظه ای چابک و مکرر است. بنابراین پیشنهاد می شود سازمان ها با اتخاذ این راهبرد میتوانند به بهبود استراتژیهای مالی، توانمندی بازاریابی و توسعه نوآوری دست یابند. در استراتژی مالی، جذب حمایتهای دولتی و مدیریت هزینه حائز اهمیت است. در توانمندسازی بازاریابی، بر آموزش و طراحی برنامههای اقتصادی و کارآفرینی تأکید می شود و در زمینه توسعه نوآوری، ارائه ایدههای خلاقانه و برندسازی باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر می رسد، این اقدامات در نهایت به توانمندسازی سازمانهای ورزشی و بهبود عملکرد آنها در شرایط مختلف اقتصادی منجر شود.
Organizations must adopt strategic approaches that are appropriate to their circumstances and environment, strengthen internal capacities and exploit technological opportunities so that they can resist economic instability and achieve sustainable growth and development.The aim of the present study was to design an appropriate strategy model in sports organizations focusing on new technologies in economic instability. This research is exploratory in nature and practical in purpose. A qualitative approach and semi-structured interviews were used to reach theoretical saturation to identify the components of the model. 15 professors and news outlets knowledgeable about the research topic with criteria such as high education, with experience in executive management work and membership in the strategic council were purposefully selected from three relevant provinces in the northwest of the country (East Azerbaijan, West Azerbaijan and Kurdistan) in 1400-1401. The data were analyzed using the foundational data analysis method (open, axial and selective coding) and Maxqda software. The findings showed that in the coding process, 80 open codes, 14 subcategories and finally 6 main categories were extracted from 104 initial independent codes, the relationship between which was presented in the form of a final model. Based on the findings, the appropriate strategy iشncludes a cautious coping strategy and agile and frequent real-time feedback. Therefore, it is suggested that organizations can achieve improved financial strategies, marketing capabilities, and innovation development by adopting this strategy. In financial strategy, attracting government support and cost management are important. In marketing capabilities, emphasis is placed on training and designing economic programs, and in the field of innovation development, creative ideas and branding should be considered. It seems that these measures will ultimately lead to the empowerment of sports organizations and improving their performance in different economic conditions
علیزاده محمود، اکبری یزدی حسین، الهی علیرضا. (1398). تدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزشی تنیس روی میز ایران با رویکرد A'WOT. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان . 45 (18)، 303-328.
امامی ابوالفضل، امامی فرشاد، افشاری مصطفی. (1398). اثرات توسعه سرمایه گذاری بر توانمندسازی اقتصادی صنعت ورزش ایران. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 21(56)، 229-254. Doi 10.22034/SSYS.2022.1522.2113
گل محمدی عماد، کفچه پرویز، سلطان پناه هیرش. (1398). سبک های رهبری و تفکر استراتژیک در سطح سازمانی. مجله مطالعات مدیریت استراتژیک، 4(15)، 93-114.
مرادی محمد، مستحفظیان مینا، قاسمی حمید، زاهدی حمید. (1402). الگوی پویایی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی جوانان و ورزش، 22(60)، 33-46.
میرزا راه کوشکی محمدحسین، زارعی علی، خدایاری عباس. (1399). تدوین راهبردهای توسعه سلامت با رویکرد فعالیت های بدنی و ورزشی. مجله مدیریت ورزشی، 11(4)، 787-807.
نادری نسب مهدی. (1396). تدوین برنامه راهبردی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران برای المپیک (2020). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 35(16)، 131-154.
سلیمی مهدی، علوی سیدفرشید، سلیمانی محبوبه. (1397). ارائه معیارهای انتخاب مدیران عالی سازمان های ورزشی. مدیریت منابع انسانی در ورزش 6 (1). 35-49
شربت زاده رضا، نادری نسب مهدی، علیدوست ابراهیم. (1391). طراحی برنامه راهبردی ورزش جمهوری اسلامی ایران برای المپیک 2024. فصلنامه مرکز مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان. 21 (57)، 123-148.
ایروانجم عزیزاله، امیرحسینی سید احسان، حمیدی مهرزاد. (1392). طراحی نقشه و نقشه راهبردی فدراسیون موتورسیکلت و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد ISM. مطالعات راهبردی جوانان و ورزش، 22(60)، 203-222doi: 10.22034/ssys.2022.1451.2001
زرگر طیبه، زارعیان حسین، بلوری زاده پدیده. (1400). کووید-19 و چالش های اقتصادی پیش روی معلمان زن. مدیریت ورزشی. ص 1419-1443. شماره 4، دوره 13، نوع مقاله: علمی-پژوهشی.
موحد علی، امانپور سعید، نادری کاوه. (1391). بازاریابی گردشگری شهری بر اساس برندیابی با مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، مطالعه موردی؛ شهر کرمانشاه. برنامه ریزی فضایی
.1(3), 17-36 . جاوید مجید، اسدی حسن، گودرزی محمود، محمدی ترکمانی احسان (1391) .نقش اینترنت و رسانه های نوین در بازاریابی گردشگری ورزشی. فصلنامه علمی پژوهش¬های کاربردی در مدیریت ورزشی 1(3), 43-49 ..
عاقلی میثم، کریمی اوژن، رشیدی حسن. (1398). بررسی عوامل موثر بر خلق ارزش مشترک و تاثیر آن بر وفاداری گردشگران (مورد مطالعه: گردشگران خارجی شهر دامغان). گردشگری و توسعه
, 8(2), 23-47. doi: 10.22034/jtd.2019.166709.1628 نیکرفتار طیبه، حسینی الهه، عاقلی میثم، مسلمی کویری مینا. (2020). بررسی نقش تعدیلگر تعصب مذهبی در قصد رفتار اخلاقی مصرفکنندگان؛ موردپژوهی: مصرفکنندگان مواد غذایی در شهر اصفهان. پژوهش در دین و سلامت 6 (3). Tehran, Iran:18-30. https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i3.24966.
رشیدی، حسن.، عقیلی، میثم.، و خدیر، مریم. (1392). بررسی تأثیر رویدادهای فرهنگی و تضادهای ذهنی بر تصویر و قصد بازدید از مقصد در بین گردشگران منطقه سراب میمه استان ایلام. ، 23 (76.77)، 135-155. doi: 10.22034/farhang.2023.169589
Alonso-Dos-Santos, M., Guardia, F. R., Campos, C. P., Calabuig-Moreno, F., & Ko, Y. J. (2018). Engagement in sports virtual brand communities. Journal of Business Research, 89, 273-279.
Aguirre-Urreta, M. I., Marakas, G. M., & Ellis, M. E. (2013). Measurement of composite reliability in research using partial least squares: Some issues and an alternative approach. ACM SIGMIS Database: the DATABASE for Advances in Information Systems, 44(4), 11-43.
Aguillo, I. F., Ortega, J. L., & Fernández, M. (2008). Webometric ranking of world universities: Introduction, methodology, and future developments. Higher education in Europe, 33(2-3), 233-244.
Boyle, P., & Haggerty, K. D. (2012). Planning for the worst: Risk, uncertainty and the Olympic Games. The British journal of sociology, 63(2), 241-259.
Chersulich Tomino, A., Perić, M., & Wise, N. (2020). Assessing and considering the wider impacts of sport-tourism events: A research agenda review of sustainability and strategic planning elements. Sustainability, 12(11), 4473.
Frevel, N., Beiderbeck, D., L. Schmidt, S. (2022). The impact of technology on sports a prospective study. Technological Forecasting and Social Change. V182, P 121838.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
Grier, K. B., & Perry, M. J. (1998). On inflation and inflation uncertainty in the G7 countries. Journal of International Money and Finance, 17(4), 671-689.
Halbwirth, S., & Toohey, K. (2001). The Olympic Games and knowledge management: A case study of the Sydney organising committee of the Olympic Games. European Sport Management Quarterly, 1(2), 91-111.
Hopwood, M. K. (2005). Applying the public relations function to the business of sport. International Journal of sports marketing and sponsorship, 6(3), 30-44.
Kriemadis, A. (2002). Strategic Sport Management. International Sports Law Review, 3(6), 8.
Ratten, V. (2020). Sport technology: A commentary. The Journal of High Technology Management Research, 31(1), 100-383.
Ramir, D., & Zoran, B. D. (2013). Book of Abstracts. pp. 139. University of Zagreb, Faculty of Philosophy.
Santos, P., Breuer, C., & Pawlowski, T. (2016). Promoting sport for all to agespecific target groups: The impact of sport infrastructure. European Sport Management Quarterly, 9(2), 103 118.
Schroeder, A. N., & Kruse, R. C. (2021). The Future of Virtual Sports Ultrasound Education and Collaboration. Current Sports Medicine Reports, 20(1), 57–61.
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: ground theory procedures and techniques, CA. Sage publication.
Ilić, R. (2013). STRATEGIC PLANNING AT SPORTS ORGANIZATIONS. (JPMNT) Journal of Process Management – New Technologies, International Vol. 1, No.4, The sports and health high school – Belgrade.
Pavlovna, K. O., Evgenievna, S. T., & Yurievna, T. S. (2019). Problems and challenges of modern sports. journal of physical education and sport, 19, 208-213.
Table tennis Australia. (2015). Table Tennis Australia Strategic Plan (2015–2018). https://s3-ap-southeast-amazonaws.com/
Varriale, L., Briganti, P., Volpe, T., & Ferrara, M. (2022). Sport organizations: An investigation of digital technologies and their impact on performance in the Italian context. In ITM Web of Conferences (Vol. 41, p. 04004). EDP Sciences.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.
Wicker, P., Breuer, C., & Pawlowski, T. (2014). Promoting sport for all to age-specific target groups: The impact of sport infrastructure. European sport management quarterly, 9(2), 103-118.
Zhang, J. J., Kim, E., Mastromartino, B., Qian, T. Y., & Nauright, J. (2018). The sport industry in growing economies: critical issues and challenges. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2), 110-126.
Zubrik, R., Malakellis, M., Malone, M. (2020), " Sports Industry Economic Analysis Exploring the size and growth potential of the Sport Industry in Australia", Office for Sport – Department of Health | KPMG Sports Advisory.