تدوین الگوی اتخاذ استراتژی مناسب در سازمان های ورزشی با تمرکز بر فناوری های نوین در ناپایداری اقتصادی
محورهای موضوعی : علوم ورزش
آمنه حسین زاده
1
,
جعفر برقی مقدم
2
*
,
محمد رحیم نجف زاده
3
,
حمید جنانی
4
1 - دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران
3 - دانشیار ،گروه تربیت بدنی،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: استراتژی, سازمان ورزشی, فناوریهای نوین, ناپایداری اقتصادی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تدوین الگویی برای اتخاذ استراتژی مناسب در سازمانهای ورزشی با تمرکز بر فناوریهای نوین درناپایداری قتصادی میباشد. این پژوهش از نوع آمیخته بوده و ترکیبی از روشهای کیفی و کمی است. جامعه آماری شامل اعضای ادارات ورزش و جوانان استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان، از جمله مدیران، معاونین، خبرگان، کارکنان و هیاتهای ورزشی بود. در بخش کیفی، 15 نفر بهطور هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی 200 نفر بهطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود، که روایی و پایایی آن به تأیید متخصصان رسید. دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با نرمافزار MAXQDA22 تحلیل و مدلسازی با Smart PLS تایید شد. یافتهها نشان دادند که در فرآیند کدگذاری، 104 کد مستقل اولیه، 14 کد ثانویه و در نهایت 6 مقوله اصلی استخراج شد، که ارتباط بین آنها در قالب الگوی نهایی ارائه گردید. اعتبار مدل با بار عاملی و آزمون تی در سطح معنیداری 0.01 بهدستآمده و نشان از دقت و کیفیت مناسب داشت. در نتیجه، اتخاذ استراتژی محتاطانه و بازخورد لحظهای میتواند گامی کلیدی در بهرهبرداری از ظرفیتهای صنعت ورزش در مواجهه با ناپایداری اقتصادی و فناوریهای نوین باشد.
The aim of this study is to develop a model for adopting appropriate strategies in sports organizations, with a focus on emerging technologies in the context of economic instability. This research is of a mixed-methods type, combining both quantitative and qualitative approaches. The statistical population includes members of the Departments of Sports and Youth in the provinces of East Azerbaijan, West Azerbaijan, and Kurdistan, including managers, deputies, experts, staff, and sports committees. In the qualitative section, 15 individuals were purposefully selected until theoretical saturation was reached, and in the quantitative section, 200 individuals were randomly selected. The data collection tools included semi-structured interviews and a researcher-developed questionnaire, whose validity and reliability were confirmed by experts. Data were analyzed using open, axial, and selective coding with the MAXQDA22 software, and modeling was validated with Smart PLS. The findings revealed that in the coding process, 104 initial independent codes, 14 secondary codes, and ultimately 6 main categories were extracted, with the relationships between them presented in the final model. The validity of the model was confirmed with factor loadings and a t-test at a significance level of 0.01, indicating its accuracy and quality. As a result, adopting a cautious strategy and real-time feedback can be a key step in exploiting the potential of the sports industry in the face of economic instability and emerging technologie
علیزاده محمود، اکبری یزدی حسین، الهی علیرضا. (1398). تدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزشی تنیس روی میز ایران با رویکرد A'WOT. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان . 45 (18)، 303-328.
امامی ابوالفضل، امامی فرشاد، افشاری مصطفی. (1398). اثرات توسعه سرمایه گذاری بر توانمندسازی اقتصادی صنعت ورزش ایران. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 21(56)، 229-254. Doi 10.22034/SSYS.2022.1522.2113
گل محمدی عماد، کفچه پرویز، سلطان پناه هیرش. (1398). سبک های رهبری و تفکر استراتژیک در سطح سازمانی. مجله مطالعات مدیریت استراتژیک، 4(15)، 93-114.
مرادی محمد، مستحفظیان مینا، قاسمی حمید، زاهدی حمید. (1402). الگوی پویایی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی جوانان و ورزش، 22(60)، 33-46.
میرزا راه کوشکی محمدحسین، زارعی علی، خدایاری عباس. (1399). تدوین راهبردهای توسعه سلامت با رویکرد فعالیت های بدنی و ورزشی. مجله مدیریت ورزشی، 11(4)، 787-807.
نادری نسب مهدی. (1396). تدوین برنامه راهبردی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران برای المپیک (2020). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 35(16)، 131-154.
سلیمی مهدی، علوی سیدفرشید، سلیمانی محبوبه. (1397). ارائه معیارهای انتخاب مدیران عالی سازمان های ورزشی. مدیریت منابع انسانی در ورزش 6 (1). 35-49
شربت زاده رضا، نادری نسب مهدی، علیدوست ابراهیم. (1391). طراحی برنامه راهبردی ورزش جمهوری اسلامی ایران برای المپیک 2024. فصلنامه مرکز مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان. 21 (57)، 123-148.
ایروانجم عزیزاله، امیرحسینی سید احسان، حمیدی مهرزاد. (1392). طراحی نقشه و نقشه راهبردی فدراسیون موتورسیکلت و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد ISM. مطالعات راهبردی جوانان و ورزش، 22(60)، 203-222doi: 10.22034/ssys.2022.1451.2001
زرگر طیبه، زارعیان حسین، بلوری زاده پدیده. (1400). کووید-19 و چالش های اقتصادی پیش روی معلمان زن. مدیریت ورزشی. ص 1419-1443. شماره 4، دوره 13، نوع مقاله: علمی-پژوهشی.
موحد علی، امانپور سعید، نادری کاوه. (1391). بازاریابی گردشگری شهری بر اساس برندیابی با مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، مطالعه موردی؛ شهر کرمانشاه. برنامه ریزی فضایی
.1(3), 17-36 . جاوید مجید، اسدی حسن، گودرزی محمود، محمدی ترکمانی احسان (1391) .نقش اینترنت و رسانه های نوین در بازاریابی گردشگری ورزشی. فصلنامه علمی پژوهش¬های کاربردی در مدیریت ورزشی 1(3), 43-49 ..
عاقلی میثم، کریمی اوژن، رشیدی حسن. (1398). بررسی عوامل موثر بر خلق ارزش مشترک و تاثیر آن بر وفاداری گردشگران (مورد مطالعه: گردشگران خارجی شهر دامغان). گردشگری و توسعه
, 8(2), 23-47. doi: 10.22034/jtd.2019.166709.1628 نیکرفتار طیبه، حسینی الهه، عاقلی میثم، مسلمی کویری مینا. (2020). بررسی نقش تعدیلگر تعصب مذهبی در قصد رفتار اخلاقی مصرفکنندگان؛ موردپژوهی: مصرفکنندگان مواد غذایی در شهر اصفهان. پژوهش در دین و سلامت 6 (3). Tehran, Iran:18-30. https://doi.org/10.22037/jrrh.v6i3.24966.
رشیدی، حسن.، عقیلی، میثم.، و خدیر، مریم. (1392). بررسی تأثیر رویدادهای فرهنگی و تضادهای ذهنی بر تصویر و قصد بازدید از مقصد در بین گردشگران منطقه سراب میمه استان ایلام. ، 23 (76.77)، 135-155. doi: 10.22034/farhang.2023.169589
Alonso-Dos-Santos, M., Guardia, F. R., Campos, C. P., Calabuig-Moreno, F., & Ko, Y. J. (2018). Engagement in sports virtual brand communities. Journal of Business Research, 89, 273-279.
Aguirre-Urreta, M. I., Marakas, G. M., & Ellis, M. E. (2013). Measurement of composite reliability in research using partial least squares: Some issues and an alternative approach. ACM SIGMIS Database: the DATABASE for Advances in Information Systems, 44(4), 11-43.
Aguillo, I. F., Ortega, J. L., & Fernández, M. (2008). Webometric ranking of world universities: Introduction, methodology, and future developments. Higher education in Europe, 33(2-3), 233-244.
Boyle, P., & Haggerty, K. D. (2012). Planning for the worst: Risk, uncertainty and the Olympic Games. The British journal of sociology, 63(2), 241-259.
Chersulich Tomino, A., Perić, M., & Wise, N. (2020). Assessing and considering the wider impacts of sport-tourism events: A research agenda review of sustainability and strategic planning elements. Sustainability, 12(11), 4473.
Frevel, N., Beiderbeck, D., L. Schmidt, S. (2022). The impact of technology on sports a prospective study. Technological Forecasting and Social Change. V182, P 121838.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
Grier, K. B., & Perry, M. J. (1998). On inflation and inflation uncertainty in the G7 countries. Journal of International Money and Finance, 17(4), 671-689.
Halbwirth, S., & Toohey, K. (2001). The Olympic Games and knowledge management: A case study of the Sydney organising committee of the Olympic Games. European Sport Management Quarterly, 1(2), 91-111.
Hopwood, M. K. (2005). Applying the public relations function to the business of sport. International Journal of sports marketing and sponsorship, 6(3), 30-44.
Kriemadis, A. (2002). Strategic Sport Management. International Sports Law Review, 3(6), 8.
Ratten, V. (2020). Sport technology: A commentary. The Journal of High Technology Management Research, 31(1), 100-383.
Ramir, D., & Zoran, B. D. (2013). Book of Abstracts. pp. 139. University of Zagreb, Faculty of Philosophy.
Santos, P., Breuer, C., & Pawlowski, T. (2016). Promoting sport for all to agespecific target groups: The impact of sport infrastructure. European Sport Management Quarterly, 9(2), 103 118.
Schroeder, A. N., & Kruse, R. C. (2021). The Future of Virtual Sports Ultrasound Education and Collaboration. Current Sports Medicine Reports, 20(1), 57–61.
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: ground theory procedures and techniques, CA. Sage publication.
Ilić, R. (2013). STRATEGIC PLANNING AT SPORTS ORGANIZATIONS. (JPMNT) Journal of Process Management – New Technologies, International Vol. 1, No.4, The sports and health high school – Belgrade.
Pavlovna, K. O., Evgenievna, S. T., & Yurievna, T. S. (2019). Problems and challenges of modern sports. journal of physical education and sport, 19, 208-213.
Table tennis Australia. (2015). Table Tennis Australia Strategic Plan (2015–2018). https://s3-ap-southeast-amazonaws.com/
Varriale, L., Briganti, P., Volpe, T., & Ferrara, M. (2022). Sport organizations: An investigation of digital technologies and their impact on performance in the Italian context. In ITM Web of Conferences (Vol. 41, p. 04004). EDP Sciences.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.
Wicker, P., Breuer, C., & Pawlowski, T. (2014). Promoting sport for all to age-specific target groups: The impact of sport infrastructure. European sport management quarterly, 9(2), 103-118.
Zhang, J. J., Kim, E., Mastromartino, B., Qian, T. Y., & Nauright, J. (2018). The sport industry in growing economies: critical issues and challenges. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2), 110-126.
Zubrik, R., Malakellis, M., Malone, M. (2020), " Sports Industry Economic Analysis Exploring the size and growth potential of the Sport Industry in Australia", Office for Sport – Department of Health | KPMG Sports Advisory.