طراحی الگوی نقش شبکههای اجتماعی در گردشگری ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشامین رضا بخشی چناری 1 , رضا شهبازی 2 , حامد کریمی 3 , ابراهیم علیدوست قهفرخی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران: ایران.
3 - دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.
4 - دانشیارگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کلید واژه: گردشگری, گردشگری ورزشی, شبکههای اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی نقش شبکههای اجتماعی در گردشگری ورزشی بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی و از لحاظ هدف، کاربردی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی و رسانههای ورزشی بودند. روش نمونهگیری در این تحقیق به صورت در دسترس انتخاب شد و تعداد 384 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط 12 نفر اساتید از متخصصان مدیریت ورزشی، گردشگری و رسانه مورد تأیید قرار گرفت. روایی همگرا، واگرا و پایایی مرکب نیز از طریق نرمافزار PLS مورد بررسی و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد) و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و PLS نسخه 3 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که شبکههای اجتماعی نقش مثبتی در توسعه ابعاد گردشگری ورزشی دارد؛ بنابر این استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند نقش مثبتی در تصویر ذهنی گردشگران ورزشی داشته باشد.
The purpose of this study was to design a model for the role of social networks in sports tourism. The method of the present study was descriptive-survey, and it was applied research which was conducted as fieldwork. The statistical population of the research was managers and specialists of sports, tourism, cultural heritage, and sports media. The sampling method was selected from the available options, and 384 questionnaires were analyzed. The research tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by 12 professors of sports management, tourism, and media. Convergent and divergent validity and composite reliability were also tested and confirmed by PLS software. Descriptive statistics methods, including frequency and percentage, and structural equation tests were performed by SPSS software version 25 and PLS version 3 to analyze the data. The results showed that social networks have a positive role in developing the dimensions of sports tourism; The results showed that social networks have a positive role in developing the dimensions of sports tourism; therefore, the use of social networks can play a positive role in the mental image of sports tourists.
_||_