تحلیل و تبیین جامعهشناختی عوامل مؤثر بر شکلگیری اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشمهسا دارا 1 , بهرام قدیمی 2 , سید سعید آقایی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اطمینان, اعتماد عمومی, نخبگان ورزشی, صراحت و صداقت,
چکیده مقاله :
پژوهش ها نشان می دهد در بستر تعاملات و کنشهای اجتماعی، اعتماد نقش مهمی را در زمینه شکوفایی استعدادها و تواناییهای انسان و رابطه اش با دیگران ایفا می کند. هدف از پژوهش حاضر ، تبیین مولفه های افزایش اعتماد عمومی نخبگان ورزشی می باشد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی و دادهها به شکل میدانی با مطالعه پیشینه و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از خبرگان ورزش کشور، جمعآوری و پس از رسیدن به حالت اشباع پرسشنامه اولیه طراحی و روایی محتوی و صوری ، توسط متخصصین حوزه علوم اجتماعی و ورزش، مورد تأیید قرار گرفت. پایایی کل ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ ) 814/0 (α= به دست آمد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت و سپس با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، در اختیار 242 نفر از نخبگان ورزشی کشور قرار داده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش و ارائه الگوی تحقیق از نرم افزار لیزرل استفاده گردید. در نهایت مشخص شد عوامل مؤثر بر شکل گیری اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی شامل رفتار مبتنی بر اعتماد کردن با 881/18، تمایلات همکاری جویانه با 889/17، صراحت و صداقت با 356/13و اطمینان با 455/13 درصد، و روی هم رفته 591/63 درصد واریانس کل را تبیین میکنند. لذا با توجه به تنوع زیستی در ایران، سنجش اعتماد عمومی و عوامل موثر بر آن در میان همه گروه های اجتماعی بویژه نخبگان ورزشی ضروری است تا راهکارهای تقویت اعتماد شناسایی و بر اساس آن برنامه ریزی شود.
AbstractResearch finding show that in the context of social interactions and actions, trust plays an important role in the development of human talents and abilities and their relationship with others. The purpose of this study was to explain the components of increasing the general trust of sports elites. Exploratory mixed research method and data in the field by studying the background and semi-structured interviews with 15 sports experts in the country were collected. After reaching the initial state of content design and validity questionnaire by experts in the field of social sciences and sports was confirmed. The reliability of the whole instrument was obtained through Cronbach's alpha coefficient (α = 0.814). The construct validity of the questionnaire was accepted through confirmatory factor analysis and then it was provided to 242 sports elites of the country using the available sampling method. LISREL software is used to analyze the research findings and present the research model. Finally, it was found that the factors affecting the formation of public trust in sports elites include trust-based behavior with 18.881, cooperative tendencies with 17.889, frankness and honesty with 13.356 and confidence with 13.455%, explaining 63.591 percent of the total variance. Therefore, considering the biodiversity in Iran, measuring public trust and the factors affecting it among all social groups, especially sports elites, it is necessary to identify strategies to strengthen trust and plan accordingly.
_||_