پیامدهای مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی مدارس ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشفرحناز شمس 1 , محمد احسانی 2 , مرجان صفاری 3 , شهرام عروف زاد 4
1 - دانشجوی مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 - استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
کلید واژه: دانش آموزان, مشارکت, مدارس, پیامد, فعالیت بدنی,
چکیده مقاله :
امروزه دانش آموزان بیش از هر چیز نیاز به محیطی سرشار از انعطاف پذیری و آزادی عمل دارند که فوق برنامه ها می تواند چنین محیطی را فراهم نماید. هدف این مقاله تعیین پیامدهای مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی مدارس ایران بود. جامعه آماری شامل مدیران ارشد تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، معلمان تربیت بدنی، اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان بودند. روش پژوهش کیفی و پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی به جمع آوری اطلاعات پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، دستورالعمل های تربیت بدنی آموزش و پرورش، کتب و کلیپ های مرتبط با تکنیک مثلث سازی از طریق روش و داده، جمع آوری و به روش تئوری سازی داده بنیاد با رویکرد چارمز، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروه بندی کدها، سه مولفه اصلی و هشت زیر مولفه را در سطح خروجی نشان داد. مولفه های اصلی شامل پیامد های جسمانی، روانی و اجتماعی و زیر مولفه هایی همچون جبران کمبود ساعت درس تربیت بدنی، سلامت جسمانی، سلامت روانی، بهبود کیفیت زندگی، سلامت اجتماعی، رشد و توسعه فرهنگی، افزایش سرمایه اجتماعی، نشاط و شادابی اجتماعی بود. با توجه به این پیامدها، می توان شاهد بهبود مشارکت ورزشی دانش آموزان در مدارس بود؛ این پژوهش میتواند به عنوان ابزار تحلیل مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران مبنای عمل قرار گیرد.
Today, students need more than anything else an environment full of flexibility and freedom of action that extracurriculars can provide. The purpose of this article was to determine the consequences of student participation in sports activities in Iranian schools. The statistical population included senior managers of physical education and health of the Ministry of Education, deputies and physical education experts of the provincial education departments, physical education teachers, parents of students and students themselves. Qualitative research method and the researcher collected information through in-depth interviews using purposive sampling method and snowball sampling technique. Then the data obtained from interviews, articles, physical education instructions, books and clips related to the triangulation technique through the method and data, are collected and Grounded theory method with the Charms approach, coding and parsing and Was analyzed. The result of grouping the codes showed three main components and eight sub-components at the output level. The main components included physical, psychological and social consequences and sub-components such as compensating for the lack of physical education hours, physical health, mental health, improving quality of life, social health, cultural growth and development, increasing social capital, vitality and social vitality. Given these consequences, we can see an improvement in student sports participation in schools; This research can be used as a tool to analyze students' sports participation in extracurricular activities in Iranian schools.
_||_