نقش اعتماد مشتریان بر رفتار خرید مشتری با میانجی گری تبلیغات دهان به دهان مورد مطالعه: مصرف کنندگان محصولات ورزشی استان گیلان
محورهای موضوعی : علوم ورزشعباس خدایاری 1 , سیاوش خداپرست 2 , جاوید پورعبدی 3
1 - دانشیارمدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج،ایران
2 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، گیلان
3 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
کلید واژه: تبلیغات دهان به دهان, مصرفکنندگان, اعتماد مشتریان, محصولات ورزشی, خرید مشتری,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق بررسی نقش اعتماد بر رفتار خرید مشتری(با میانجیگری تبلیغات دهان به دهان) بود. پژوهش حاضر کاربردی و از دسته توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش مصرفکنندگان محصولات ورزشی استان گیلان بودند که 384 نفر(فرمول کوکران) به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اعتماد مشتریان کیم و پارک(2013)، رفتار خرید مشتری بندپی(1395) و تبلیغات دهان به دهان جانگ(2007) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و از نرمافزارهای Spss24 و Pls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که اعتماد مشتریان بر تبلیغات دهان به دهان بهطور مستقیم اثر مثبت و معناداری(55/0) دارد و همچنین میتواند حدود 52 درصد رفتار خرید مشتری را تبیین کند؛ همچنین تبلیغات دهان به دهان بر رفتار خرید بهطور مستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و حدود 42 درصد از تغییرات آن را تبیین میکند؛ در نهایت، اثر اعتماد مشتریان بر رفتار خرید با میانجیگری تبلیغات دهان به دهان معنیدار بود. می-توان گفت که در محیطی که اعتماد مصرفکننده، نسبت به شرکت و تبلیغات کاهش یافته است، تبلیغات دهان به دهان این امکان را میدهد تا شرکتها و تولیدیها از این طریق، بر رفتار خرید مشتریان تأثیر بگذارند.
The purpose of this study was to investigate the role of word of mouth in the relationship between trust and consumer buying behavior of sports products in Guilan province. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey type. The statistical population of the study was consumers of sports products in Guilan province that 387 people were randomly selected based on Cochran's formula.To collect data, Kim and Park Customer Trust Questionnaire (2013), Bandapi Customer Behavior Questionnaire (2016) and Jang (2007) word of mouth were used. Structural equation modeling and Spss24 and Pls3 software were used to analyze the data and check the model fit. The results showed that customer trust has a direct positive and significant effect on word of mouth (0.55) and can also explain about 52% of customer buying behavior; Word of mouth also has a direct and positive effect on shopping behavior and explains about 42% of its changes; Finally, the effect of customer trust on buying behavior mediated by word of mouth was significant. It can be said that in an environment where consumer confidence in the company and advertising has decreased, word of mouth allows companies and products to influence customer buying behavior.
_||_