تحلیل و اولویت بندی شاخصه های ارزیابی عملکرد سرمربیان تیم ملی تکواندو از دیدگاه بازیکنان ملی (آقایان)
محورهای موضوعی : علوم ورزشمهدی باقری 1 , هادی تیران ولیپور 2 , نجف اقایی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی دانشگاه خوارزمی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی
3 - دانشیار گروه آموزشی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: اثربخشی, ارزیابی عملکرد, تکواندو, شاخصه های مربی, مهارتهای تکنیکی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، اولویتبندی شاخصههای ارزیابی عملکرد مربیان تیم ملی تکواندو از دیدگاه ورزشکاران ملی بود. نمونه آماری پژوهش به دلیل قلیل بودن، برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد(61 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای بود که در 7 بخش آماده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار را 11 نفر از اساتید، مربیان تیم ملی تکواندو، داوران بین اللملی و کارشناسان باسابقه در رشته تکواندو و دارای تحصیلات دانشگاهی تائید کردند، برای پایایی ابزار اندازهگیری از آزمون آلفای کرون باخ(93/0=α) و پایایی ترکیبی (83/0)استفاده شد. در این پژوهش بهمنظور طبقهبندی و خلاصه نمودن دادههای خام از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمون ناپارامتریک برای تجزیه و تحلیل داده ها و از تحلیل واریانس فریدمن برای رتبه بندی معیارهای مربیگری استفاده شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، شاخصهها در هفت عامل که به ترتیب شامل مهارتهای تکنیکی، مهارتهای مدیریتی، مهارتهای فنی، روابط حرفهای، مهارت روانشناختی، مهارت اجتماعی- ارتباطی و سابقه قهرمانی اولویتبندی شدند. با توجه به نتایج بهدستآمده مسئولان ورزشی در فدراسیون تکواندو برای انتخاب مربیان، بیشتر به شایستگی های تکنیکی و مدیریتی و در درجه بعدی به ویژگیهای دیگر برای رشد و توسعه هرچه بیشتر ورزش تکواندو تمرکز کنند.
The present study aims at prioritizing performance evaluation attributes in Iranian Taekwondo National Team coaches in the view of national athletes. The statistical sample was the same as the statistical population due to the low number of participants (n=61). A researcher-made questionnaire including seven sections was used as the instrument. Face validity and content validity were approved by eleven experts including university professors, National Taekwondo Team coaches, international referees, and Taekwondo experts and academics. Cronbach’s Alpha (α=93/0) and composite reliability (83/0) were used to evaluate instrument’s reliability. SPSS software and Friedman test were used for data analysis and coaching criteria ranking, respectively. Based on the findings, the criteria can be listed based on the order of significance as technique skills, managerial skills, technical skills, professional relationships, psychological skills, socio-communicational skills, and championship experience. With respect to these results, athletic managers in Taekwondo Federation should focus on technique and managerial skills before the other criteria for more development of Taekwondo.
_||_