تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزش
مظاهر ذوالفقاری
1
(
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی ،واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ،قزوین،ایران.
)
زهرا نوبخت رمضانی
2
(
استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
)
مهدی نادری نسب
3
(
استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
)
کلید واژه: فوتبال, توسعه اقتصادی, لیگ برتر, مالکیت باشگاه,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف از این پژوهش تدوین چارچوب مفهومی توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی مدیران و کارشناسان باشگاههای فوتبال، اساتید دانشگاه و منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت دردسترس نمونهگیری و نظرخواهی گردید (17 نفر و 46 سند). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد. از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. یافتهها: چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل 16 منظر کلی توسعه اقتصادی باشگاه های لیگ برتر بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق توسعه اقتصادی باشگاههای لیگ برتر فوتبال از طریق بازنگری و اصلاح سیاستهای اجرایی ورزش قهرمانی بهویژه قوانین نظام باشگاهداری، بازار نقل و انتقالات و ساختار رقابت لیگ زمینهسازی و بسترسازی میشود و با پیاده-سازی سیستم مدیریت راهبردی خرده سیستمهای مدیریت استعداد، ذینفعان، بازاریابی، مالی و اجرایی باشگاه هم ارتقا مییابند و همافزاتر میشوند. سپس این موج تغییر سبب ارتقا عملکرد تجاری- ورزشی - اجتماعی باشگاه میشود و با افزایش سرمایه مالی و اثربخشی مدیریت مالی باشگاه سبب پایداری سازی اقتصادی باشگاه در شرایط مختلف میشود.
AbstractThe purpose of this study was to develop a conceptual framework for the growth of the economy of Persian Gulf Pro League clubs. This study was of a qualitative type and applied purpose. The population included two sections: managers, football club experts, university lecturers, as well as scientific, documentary, and library resources. A sufficient number of statistical samples were purposefully sampled and consulted based on theoretical saturation (17 people and 46 documents). Conceptual coding and conceptual framing methods were used to analyze the findings. Research tools included a systematic library study and a semi-structured exploratory interview. The validity of the instrument was evaluated using descriptive qualitative methods. The presented analytical framework includes 16 general perspectives, which are: approaches to the development of national championship sports, social capital and club brand, club structure and ownership, club rules and system, transfer market, competitive conditions of leagues, strategic management of the club , Stakeholder Management, Marketing System, Financial Management System, Club Sports Performance, Talent Management System, Club Financing, Club Structural and System Improvement, Club Performance Improvement, and Sustainable Club Economic Development. The economic development of the Persian Gulf Pro League clubs have been established through the revision and reform of the executive policies of the championship events, particularly the rules of the club management system, transfer market, league competition structure, along with the implementation of strategic management system, talent management subsystems, stakeholder management, marketing management, financial management and executive management of the club will be improved. Then, this trend of change causes an improvement in the commercial and social proficiencies of the sports club, which, along with increasing the financial resources and the effectiveness of the club's financial management, has stabilized the club's economic situation in different conditions.
References
_||_
References