تدوین مضامین راهبردی فوتبال ایران با رویکرد آمایش سرزمین
محورهای موضوعی :
علوم ورزش
جواد محمدی
1
,
رسول نظری
2
1 - دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیش، گروه علوم ورزشی
2 - دانشیارمدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی واحداصفهان(خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی ،اصفهان،ایران
تاریخ دریافت : 1399/12/09
تاریخ پذیرش : 1399/12/09
تاریخ انتشار : 1399/09/01
کلید واژه:
فوتبال,
آمایش سرزمین,
برنامه,
راهبردی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش تدوین مضامین راهبردی فوتبال ایران با رویکرد آمایش سرزمینی بود. جامعة آماری پژوهش، صاحب نظران فوتبال ایران بودند. در مجموع 70 نفر از طریق روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ترکیبی از روشهای کیفی پرسشنامة باز و مصاحبه و روش های کمی ضریب دهی و رتبه دهی برای گردآوری و تحلیل داده ها استفاده شد. ابزار پژوهش، چک لیست محقق ساخته بود که در آن از پاسخ دهندگان خواسته شد که قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای فوتبال فهرست کنند، ضمن اینکه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) ارائة مدل به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و بخشی از اطلاعات به دست آمده در محیط نرم افزار Arc – GIS تحلیل و بررسی شد. نتیجه کلی مطالعات آمایش فوتبال نشان داد، توزیع غیرمتوازنی از اماکن و فضاهای فوتبالی در پهنه ایران وجود دارد، ضمن اینکه با توجه به ماتریس موقعیت و اقدام راهبردی رویکرد استراتژی های فوتبال ایران رقابتی بدست آمد. جهت متوازن ساختن توزیع منابع در پهنه کشور به نظر می رسد ایجاد و تعمیق نگرش آمایشی برای برقراری توازن در فاکتورهای آمایشی ورزش فوتبال ایران، هم افزایی هر چه بهتر فعالیتهای ورزشی سازمانها و ارگانهای دولتی، غیردولتی و بخش خصوص و در نهایت برای موفقیت هر چه بیشتر فوتبال ایران تمرکز نمود.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this research was to codify strategic land-use planning concepts of Iranian football. The statistical population of this research was Iranian football experts. A total of 70 subjects were selected through purposive sampling snowball method. A combination of qualitative and quantitative methods coefficient initial questionnaire and open interviews and ratings were used for data collection and analysis. The research instrument was a self-made check list in which respondents were asked to indicate the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of the football List, while using geographic information system (GIS) to provide descriptive-analytic model, and part of the data in the software Arc - GIS was studied and analyzed. The overall result of this study showed that according to strategic land use planning of Iranian football, there is uneven distribution of sport places facilities and sport spaces for Iranian football. In addition, regarding the matrix positioning and strategic action, strategics approach of Iranian football is comparative. In order to balance the distribution of resources in the country, it seems that deep and creative special planning is needed to make balance in the factors affecting the Iranian football. On the order hand, it is essential to focus on the improvement of the synergy of sports activities of government and nongovernmental organization and private sectors which may ultimately lead to further success of Iranian football.
منابع و مأخذ:
احسانی ، محمد، قره خانی ، حسن. (1387). بررسی وضعیت منابع انسانی در ورزش حرفه ای کشور. مجله تربیت بدنی و علوم ورزشی . 3 صفحه 15-22
تجاری، فرشاد. حمیدی مهرزاد. حسینی ، گلاله.(1391). تدوین برنامه راهبردی ورزش دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی. مجله مدیریت ورزشی. 15.4. صص 15-33.
حسینی، شاهو. حمیدی، مهرزاد. قربانیان، آسیه. سجادی، نصرالله.(1393). "شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها وتهدیدهای تهدیدهای استعدادیابی استعدادیابی در ورزش قهرمانی قهرمانی جمهوری اسلامی ایران وتنگناها تنگناها و چالش های فراروی آن". نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران. 17(1). 29-54
حسینی، شاهو. حمیدی، مهرزاد. رجبی، آسیه. سجادی، نصرالله.(1392). شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای استعداد یابی در ورزش جمهوری اسلامی ایران. نشریه مدیریت ورزشی. دوره 2 شماره 2. 29-54
خسروی زاده ، حمیدی، یدالهی فارسی، خبیری( 1388). "شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدید های کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران و تنگناها و چالش های فراروی آن". نشریه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران .1388. 1، ص 19-35.
قالیباف، محمدباقر(1389). "نگاه راهبردی به نظام ورزش در کشور از برنامة پیشرفت و عدالت". نشر نگارستان، تهران.ص33 .
رحمانی نیا، بهمن(1386). "ایجاد بانک اطلاعات مستند و موثق از فضاهای سرپوشیده و روباز ورزشی استان گلستان". طرح پژوهشاتی ادارة کل تربیت بدنی استان گلستان.1386؛ 57-89.
گوهر رستمی، حمید رضا. کوزچیان، هاشم. امیری، مجتبی. هنری، حبیب(1391). گونه شناسی ذی نفعان و مدیریت استراتژیک آنها درسیستم ورزش کشور. مطالعات مدیریت ورزشی ؛ 5(19): 959-971.
لشکر بلوکی، مجتبی(1390). فرامین و فنون تفکر استراتژیک. انتشارات نص. تهران. 1390؛ 13-.165.
مبینی دهکردی علی، حیدری حامد. (1393). "مبانی دانش محیط شناسی راهبردی". انتشارات صفار. چاپ اول. 1393، ص 43.
محمودی، سعید. (1388). ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺳـﻴﺮﺗﺤﻮﻻت ﻛـﻼن آﻣـﺎﻳﺶ ﺳـﺮزﻣﻴﻦ ﻓﺮاﻧﺴـﻪ، ﻣﺠﻠـﻪ آﻣـﺎﻳﺶ ﺳﺮزﻣﻴﻦ.1388(1): 35-45.
نظری، ر. مختاری، م. (1397). ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاههای حرفهای فوتبال براساس ارزش ویژهی برند از دیدگاه مشتریان. مدیریت و توسعه ورزش . 5(7). 16،. 71-80.
نظری ر، قوامی کومله ف. (1396). تأثیر اعتبار برند بر استراتژی اتّحاد برند به منظور ارتقاء جایگاه استراتژیک برند: مطالعه موردی باشگاه سپاهان اصفهان. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزش، دوره ششم، شماره 1، صص 71-61.
نظری، رسول؛ احسانی، محمد؛ حمیدی، مهرزاد؛ سالاری، محسن (1393). تدوین و معرفی منظرهای راهبردی ادارة کل ورزش و جوانان استان اصفهان از طریق مدل دیوید، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 6، شماره 1، صص 172-157.
نظری، ر. یغمایی، ل. سهرابی، ز. (1395). سند راهبردی آمایش سرزمینی بخش ورزش استان اصفهان. نشریه مدیریت ورزشی. 8(5). 680-665.
نوروزی سید حسینی، رسول. دهقانی زاد، رضا. هنری، حبیب. یوسفی، بهرام. نوروزی حسینی، ابراهیم(1392). ارائة مدل (GIS) تحلیل مکانی فضاهای ورزشی با استفاده از سیستم اطلالاعات جغرافیایی مطلوب (مطالعه موردی : منطقه یک شهر تهران). نشریة مدیریت ورزشی؛ 5(4): 5-28
Brownson RC, Baker EA, Housemann RA, Brennan LK, Bacak SJ. Environmental and policy determinants of physical activity in the United States. American journal of public health. 2001;91(12):1995-2003.
Deloitte. Ahead of the curve Annual review of football finance 2017. Highlights, Sports Business Group. 2017.
Hrebiniak LG. Obstacles to effective strategy implementation. Organizational dynamics. 2006;35(1):12-31.
Houlihan BaMG. (2008). Comparative Elite Sport Development: Systems, Structures and Public Policy. Published by Elsevier Ltd,2008.
Kennelly M, Toohey K. Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators. Sport management review. 2014;17(4):407-18.
Kriemadis T. Strategic planning in university athletic departments in the United Kingdom. The Sport Journal. 2009;12(2)2)
Miles SJ, Van Clieaf M. Strategic fit: Key to growing enterprise value through organizational capital. Business Horizons. 2017;60(1):55-65.
Montes FJLaM, A.R. and Fernandez, L.M.M. . Assessing the Organizational Climate and Contractual Relationship for Perceptions of Support for Innovation. International Journal of Manpower. 2004;25(1):80-167.
PMG. Football Clubs’ Valuation: The European Elite 2017. Available from: http://www.Football benchmark.com.; 2017.
Rouach DS, P. Competitive Intelligence Adds Value: Five Intelligence Attitides. European Management Journal. 2001;19(5):552-9.
Torabi TG, M. Bagheri. New methods for financing soccer clubs in developed countries and its comparative study with other countries (special case: professional soccer clubs of the Premier League and the United Kingdom. Investing Knowledge.13(11):217-31.
Zarghan SHM, H. Analysis of the military-security considerations in the planning and site selection, emphasizing the centers and military lodgments Razavi Khorasan Province. Journal of Humanities lecturer (Spatial Planning). 2011;15 (2):141-61.
_||_