ارائه مدل پارادایمی شایستگی مربیگری ورزش ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشعلیرضا زمانی نوکاآبادی 1 , شهرام عروف زاد 2 , رسول نظری 3 , احمدرضا موحدی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، اصفهان، ایران
3 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
4 - استاد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: مدل, ورزش, شایستگی, مربیگری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل شایستگی مربیگری ورزش بود که با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام گرفت. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، مربیان ورزش و ورزشکاران در رشته ها و حوزه های مختلف بودند که تعداد بیست نفر از آنها به صورت نمونه گیری نظری جهت مصاحبه های عمیق انتخاب شدند و مصاحبه های تا اشباع نظری ادامه یافت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. 450 کد با چهارده مقوله و 60 مفهوم در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادایمی شامل پدیده محوری با عنوان شایستگی مربیگری ورزش، شرایط علی در قالب چهار مقوله دانش مربیگری، مهارت های مربیگری، ویژگی های مربی و فلسفه مربیگری، ویژگی های زمینه ای در قالب پنج مقوله مدیریت تمرین، مدیریت مسابقه، روابط اجتماعی، رفتار اجتماعی و ایفای نقش، پیامدها در قالب دو مقوله پیامدهای ورزشی و پیامدهای اجتماعی، شرایط محیطی در قالب دو مقوله تنوع در محیط ورزشی و تنوع در شاگردان و راهبردها در قالب یک مقوله پیگیری رشد و تعالی در مربیگری شناسایی شدند. آن چه در مربیگری ورزش مشهود است برونداد مطلوب ورزشکاران چه از لحاظ فنی و چه از جنبه اجتماعی است. نتیجه شایستگی مربی ورزش، اعتماد بازیکنان و مدیران و هواداران به آن مربی است و هر چه درجه شایستگی مربی بالاتر ادراک شود اعتماد به او و رضایتمندی شاگردان از او بیشتر می شود.
The purpose of this study was presentation of Iran' Competency Sport coaching that was done using a systematic design of grounded theory. Participants in the present study were sports coaches and athletes in various disciplines and context, twenty of whom were selected by theoretical sampling for in-depth interviews, and the interviews continued until theoretical saturation. Open, axial and selective coding were used to analyze the data. 450 code with fifteen categories and 60 concepts in the form of six categories of paradigm model including phenomena included sport coaching competency, causal conditions in the form of four categories of coaching knowledge, coaching skills, coaching characteristics and coaching philosophy, context in form of five categories including training management, competition management, social relationship, social behavior and role play, consequences in form two categories included sport consequences and social consequences, environment conditions in form two categories included variety in sport environment and variety in athletes, and strategies in form of one category included pursuit of development and excellence identified. What is evident in sports coaching is the favorable output of athletes, both technically and socially. The result of a sports coach's competence is the trust of the players and the managers and the fans in that coach, and the higher the coach's competency is perceived, the more his trust and athletes' satisfaction increases.
_||_