نگاشت مدل تأثیر ابعاد تفکر استراتژیک بر پرستیژ سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارهای سیاسی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
محورهای موضوعی : علوم ورزش
عرفانه صادقی نسب
1
(کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.)
سید صلاح الدین نقشبندی
2
(استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه تربیت بدنی، تهران، ایران.)
مونا رضایی
3
(استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران.)
کلید واژه: " پرستیژ سازمانی", " رفتارهای سیاسی سازمانی", " وزارت ورزش و جوانان", ابعاد تفکر استراتژیک",
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر نگاشت تفکر استراتژیک بر پرستیژ سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارهای سیاسی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادند (950 N=). حجم نمونه تعداد 330 نفر با استفاده از فرمول کوکران برآورد گردید. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده . برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه رفتارهای سیاسی سازمانی کاسمار و کارلسن (1997)، پرسشنامه پرستیژ سازمانی سرمد و همکاران(1390) و پرسشنامه تفکر استراتژیک بشیربنائم(1390) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تایید10 نفر از متخصصین قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامهها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامههای رفتارهای سیاسی سازمانی (87/0a=)، پرستیژ سازمانی (77/0a=) و تفکر استراتژیک (86/0a=) گزارش شد. به منظور انجام محاسبات از نسخه 25 نرمافزار SPSS و نسخه 23 نرمافزار Amos استفاده گردید. نتایج نشان داد که متغیر رفتارهای سیاسی سازمانی در رابطه بین ابعاد تفکر استراتژیک بر پرستیژ سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان نقش واسطهای ندارد و میتوان گفت که تفکر استراتژیک به صورت کاملا مستقیم بر پرستیژ سازمانی تاثیرگذار است و رفتار سیاسی نمیتواند نقش میانجی را ایفا کند. میتوان از نتایج به دست آمده این گونه نتیجه گرفت که که اگر در سازمانی رفتارهای سیاسی وجود نداشته باشد سازمان میتواند از نیروها و سرمایه-های که دارد استفاده کند و منجر به اثر بخشی و بهرهوری در سازمان شود و پرستیژ سازمانی خود را ارتقا دهد و موجب خوشنامی در بین سایر سازمان-ها شود.
The overall purpose of the present study was to mapping the effect of strategic thinking on organizational prestige through the mediating role of organizational political behavior of employees in Ministry of Sports and Youth. The research methodology is descriptive and correlational. The statistical population of this study was employees of the Ministry of Sports and Youth (N = 950). According to Cochran formula the sample size was estimated to be 330. Samples were randomly selected from statistical population. Three questionnaires of organizational political behaviors Kasmar and Carlsen (1997), organizational prestige questionnaire Sarmad et al (2011) and strategic thinking questionnaire Bashirbanaem (2011) were used to collect research data. Validity of the questionnaires was confirmed by 10 experts. The reliability of the questionnaires was also reported through Cronbach's alpha test which are organizational political behaviors (a=0/87), organizational prestige (a=0/77), and strategic thinking (a =0/86). To calculate data, SPSS software version 25 and Amos software version 23 were used. The results showed that the organizational political behaviors in relationship with the effect of the dimension of strategic thinkingon the organizational prestige of the employees of the Ministry of Sports and Youth do not have a mediating role. It can be said that strategic thinking has a direct impact on organizational prestige. and, political behavior cannot act as mediator. It can be concluded from the results that if there are no political behaviors in an organization, the organization can use its forces and capitals for promoting the efficiency and effectiveness in the organization. Enhancing organizational prestige can bring good reputation among other organizations.
Zibenberg, A. (2017). Perceptions of Organizational Politics: A Cross-cultural Perspective, Global Business Review
_||_