ارتباط بین مهارت های حرکتی بنیادی با توانایی بازداری پاسخ در پسران 7 تا 9 سال
محورهای موضوعی : علوم ورزش
مرتضی بگلری
1
(گروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه کردستان، ایران)
اسلام توسلی مهران
2
(گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه کردستان، ایران)
مجتبی محققی
3
(گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران)
کلید واژه: کودک, آزمون استروپ, توانایی بازداری پاسخ, مهارت های حرکتی بنیادی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مهارت های حرکتی بنیادی با توانایی بازداری پاسخ در کودکان بود. از بین پسران هفت تا نه سال (سن: 0/86±8/20 سال) ، 80 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای ارزیابی مهارت های بنیادی، از آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ و برای ارزیابی توانایی بازداری پاسخ از آزمون رایانه ای استروپ استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری داده ها از طریق روش های آماری توصیفی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که همبستگی معنادار منفی بین نمرۀ درصدی مهارت های دستکاری و جابجایی و بهره حرکتی درشت با متغیرهای توانایی بازداری پاسخ وجود داشت. این یافته ها گویای آن است که عملکرد بهتر در مهارت های حرکتی بنیادی، با توانایی بیشتر در بازداری پاسخ های نامربوط در آزمون استروپ همراه است و بالعکس. به طور کلی، این یافته ها نشان دهنده لزوم توجه همزمان به رشد حرکتی و شناختی در کودکان است.
The purpose of this study was to examine the association between fundamental movement skills with response inhibition ability in children. From seven- to nine-year-old boys (age: 8/20±0/86 year), 80 subjects were randomly selected. To assess fundamental movement skills, ulrich test of gross motor development (TGMD-2) and to assess response inhibition ability the Computerized Stroop test were used. Statistical analysis of the data, using descriptive statistics and pearson correlation coefficient, showed that, there was significant negative correlation between percentile score of manipulative and locomotor skills and gross motor quotient with the variables of response inhibition ability. These findings indicate that, better performance in fundamental movement skills, is associated with further ability to inhibit irrelevant responses in the Stroop test and vice versa. Overall, these findings suggest the need to consider both motor and cognitive development in children.
_||_