طراحی مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی در ورزشکاران و مربیان حرفه ای ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشمحمد همایون پور 1 , ولی نوذری 2 , سید احسان امیرحسینی 3
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزش، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ، ارسنجان، ایران
3 - دانشیارگروه مدیریت ورزش ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران.
کلید واژه: "ایران", "فرهنگ مالیاتی", "مربیان", "ورزشکاران حرفه ای",
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، طراحی مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ مالیاتی در ورزشکاران و مربیان حرفه ای ایران بود. پژوهش به روش آمیخته کمی و کیفی و در چارچوب تحقیقات توصیفی-پیمایشی انجام شد، جامعه آماری در بخش کمی، کلیه ورزشکاران و مربیان شاغل در لیگ های حرفه ای ایران بود که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی براساس فرمول کوکران، تعداد 45 مربی و 323 ورزشکار در مجموع برابر با 368 نفر انتخاب شدند و در بخش کیفی تعداد 12 نفر از خبرگان ورزشی و مالیاتی بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت و عوامل با آزمون فریدمن رتبه بندی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss-19 و LISREL8.8.8انجام شد. یافته ها نشان داد که عوامل فردی، عوامل درون سازمانی، عوامل اجتماعی شدن و عوامل برون سازمانی اثر مثبت، مستقیم و معناداری بر ارتقا فرهنگ مالیاتی در ورزشکاران و مربیان حرفه ای ایران دارد و عوامل درون سازمانی در رتبه اول قرار گرفتند. می توان گقت که تمرکز بر مؤلفه هایی همچون شفافیت در قوانین مالیاتی و آگاهی و آشنایی مودیان با قوانین مالیاتی در ارتقای فرهنگ مالیاتی مؤثر است. بنابراین احصاء شاخص ها و معیارهای اخذ مالیات، ویژه ورزشکاران و مربیان حرفه ای و تصویب و اجرای قوانین که راه های فرار مالیاتی از جمله ارائه اسناد صوری را مسدود نماید در دراز مدت به ارتقای فرهنگ مالیاتی کمک خواهد کرد.
The purpose of this study was to design a model of factors affecting the promotion of tax culture in Iranian athletes and professional coaches. The research was conducted by a combination of quantitative and qualitative methods and in the framework of descriptive-survey research. The statistical population in the quantitative section was all athletes and coaches working in professional leagues in Iran. A total of 45 coaches and 363 athletes were selected( equal to 368) and in the qualitative section, there were 12 sports and tax experts. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which was validated by exploratory factor analysis and its validity and reliability and the factors were ranked by Friedman test. Data analysis was performed using SPSS-19 and LISREL8.8.8 software. Findings showed that individual factors, intra-organizational factors, socialization factors and extra-organizational factors have a positive, direct and significant effect on promoting the tax culture in Iranian athletes and professional coaches and intra-organizational factors were ranked first. It can be said that focusing on components such as transparency in tax laws and taxpayers' awareness and familiarity with tax laws is effective in promoting tax culture. Therefore, counting the indicators and criteria for taxation, especially for athletes and professional coaches, and passing and enforcing laws that block tax evasion, including the submission of formal documents, will help to promote a tax culture in the long run.
_||_