طراحی مدل مسئولیت پذیری اجتماعی برای رضایتمندی،وفاداری و تمایل به حضور مجدد در بین تماشاگران باشگاه فرهنگی-ورزشی پرسپولیس ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشمهرداد محرم زاده 1 , محمد سیوان نوری 2 , فرهاد فتحی 3
1 - استاد گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
2 - گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مریوان،مریوان،ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: وفاداری, مسئولیت اجتماعی, رضایتمندی, باشگاه پرسپولیس, تماشاگران,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایتمندی، وفاداری و تمایل به حضور مجدد تماشاگران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری تحقیق را کلیه هواداران تیم پرسپولیس در بازی با ماشینسازی تبریز در تاریخ 21 اردیبهشت 1398 بودند؛ حجم نمونه نیز به صورت تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 381 انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای مسئولیت اجتماعی جلالی فراهانی و سجادی (1391)، رضایتمندی تماشاگران الیور (1997)، وفاداری نگرشی موسوی، الهی و هادوی (1392)، وفاداری رفتاری موسوی، الهی و هادوی (1392) تمایل به حضور مجدد لیم (2006) بود. آمار استنباطی شامل آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی ، مدل معادلات ساختاری برای سنجش تجانس درونی سوالات پرسشنامه، آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف برای تعیین طبیعی بودن توزیع دادهها و برای تعیین روابط و پیشبینی متغیرهای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره استفاده شد که این آزمونهای آماری با نرمافزار SPSS22 انجام شد. نتایج نشان داد بین مسئولیت اجتماعی باشگاه پرسپولیس با رضایتمندی تماشاگران رابطه مثبت معناداری وجود دارد. رابطه مثبت و معناداری بین رضایت تماشاگران با وفاداری نگرشی و رفتاری و همچنین وفاداری نگرشی و رفتاری با تمایل به حضور مجدد تماشاگران برقرار میباشد و رابطه مثبت و معناداری بین وفاداری نگرش با وفاداری رفتاری گزارش دادند. با توجه به این یافتهها به مدیران باشگاهها و سازمانهای ورزشی توصیه میشود به ابعاد و فعالیتهای مسئولیت اجتماعی توجه بیشتری کرده و اینگونه فعالیتها را در برنامه بلند مدت خود در نظر بگیرند.
The aim of this study was to identify and test the social responsibility model of Persepolis Club with satisfaction, loyalty and future attendance of spectators. The research method was descriptive and correlation and the statistical population consisted of all Persepolis fans attending Persepolis-Tabriz Mashinsazi match on May 11, 2019 (one of the Iran premier league matches). The sample size was calculated using Krejcie and Morgan table (n=381) by simple random sampling method. Jalali Farahani and Sajjadi Social Responsibility Questionnaire (2012), Oliver Audience Satisfaction Questionnaire (1997), Mousavi, Elahi and Hadavi Attitudinal Loyalty Questionnaire (2013), Mousavi, Elahi and Hadavi Behavioral Loyalty Questionnaire (2013), Lim Attendance Tendency Questionnaire (2006) were used to collect data. Inferential statistics including confirmatory factor analysis test, structural equation modeling to measure the internal consistency of the questionnaire items were used and Pearson correlation test and univariate regression test were applied to determine the relationships and predict the research variables. These statistical tests were performed by SPSS22 software. The results showed a significant positive relationship between social responsibility of Persepolis Club and spectators’ satisfaction. There was also a positive significant relationship between spectators’ satisfaction and attitudinal and behavioral loyalty and between attitudinal and behavioral loyalty and future attendance of spectators. There was a positive significant relationship between attitudinal loyalty and behavioral loyalty. Given these findings, it is recommended that managers of sport clubs and organizations should pay more attention to the dimensions and activities of social responsibility and to consider such activities in their long-term plans.
_||_