شناسایی مؤلفه های رهبری استراتژیک در فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشمعصومه توحیدلو 1 , مهدی کهندل 2 , نعمت خلیفه 3 , مهوش نوربخش 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
کلید واژه: جهت گیری استراتژیک, توسعه منابع انسانی, استراتژی یادگیری, رهبری تیمی,
چکیده مقاله :
نظر به ضرورت شناسایی ابعاد رهبری استراتژیک متناسب با فضای ویژة حاکم بر ورزش، هدف تحقیق حاضر شناسایی مؤلفه های رهبری استراتژیک در فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش از مطالعات کیفیِ اکتشافی بوده که با استفاده از تحلیل گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش خبرگان و صاحب نظران کلیدی حوزه سازمان ها و فدراسیون های ورزشی با تجربه آشنایی با مبانی مدیریت و رهبری استراتژیک بودند که متناسب با ماهیت پژوهش تعداد 14 نفر به عنوان مشارکتکننده به صورت هدفمند تا دستیابی به اشباع نظری، مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادهها شامل یک مصاحبه نیمه ساختارمند بود. از روش توافق درون موضوعی جهت اطمینان از پایایی مصاحبهها استفاده شد، و روایی نیز با نظرخواهی از متخصصان مدیریت ورزشی و اعمال بازنگری بر اساس نظر آنها تأیید گردید. تجزیه و تحلیل گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) منجر به استخراج 87 کد و 7 مؤلفه اصلی شد. تحلیل دادهها نشان داد که مؤلفههای رهبری استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی شامل هفت عامل "جهت گیری استراتژیک"، "توسعه منابع انسانی"، "استراتژی یادگیری"، رهبری تیمی"، "استراتژی های کنترلی"، "فرهنگ تعامل اثربخش" و "استراتژی اخلاقی" شناسایی شدند.
Given the necessity of identifying the dimensions of strategic leadership appropriate to the specific context governing sports, the present study aimed to identify the components of strategic leadership in the sports federations of the Islamic Republic of Iran. This study employed qualitative exploratory research methods and utilized grounded theory analysis. The research population consisted of experts and key stakeholders in the field of sports organizations and federations who had experience and familiarity with the foundations of management and strategic leadership. In line with the nature of the research, a purposive sample of 14 individuals was selected as participants to achieve theoretical saturation and were interviewed accordingly. A semi-structured interview was used as the data collection tool. Intra-subject agreement was employed to ensure the reliability of the interviews, and validity was confirmed through expert opinions in the field of sports management and revision based on their feedback. The grounded theory analysis resulted in the extraction of 87 codes and 7 main components. Data analysis revealed that the components of strategic leadership in sports federations include seven factors: "strategic orientation", "human resource development", "learning strategies", "team leadership", "control strategies", "effective interaction culture", and "ethical strategies".