طراحی مدل رابطه علی رضایت از کیفیت یادگیری مجازی و عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی با نقش میانجی تعامل
محورهای موضوعی : علوم ورزشمحسن اصفهانی 1 , پریوش نوربخش 2 , سید نعمت خلیفه 3 , حسین عبدالملکی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: تعامل, عملکرد تحصیلی, یادگیری مجازی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل رابطه علّی رضایت از کیفیت یادگیری مجازی با عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیتبدنی تحصیلات تکمیلی استانهای شمال غرب کشور در دوران همه گیری کرونا از طریق نقش میانجی تعامل بود. این پژوهش از نوع همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را ۲۸۳ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت -بدنی دانشگاههای شمال غرب کشور تشکیل داد. براساس جدول مورگان 163 نفر نمونه آماری تحقیق را تشکیل داد. پایایی از طریق ضریب آلفایکرونباخ و روایی سازه براساس شاخصهای برازش مدل در نرمافزار مدلسازیPLS ارزیابی گردید. براساس تحلیل مسیر مشخص شد که رضایت از کیفیت یادگیری مجازی با عملکرد تحصیلی رابطه علّی دارد. نتایج نشان داد که متغیر رضایت از کیفیت یادگیری مجازی از طریق میانجی تعامل با عملکرد تحصیلی ادراک شده رابطه معنیداری دارد و رابطه میانجی تایید گردید. میتوان نتیجهگیری کرد لازمه رضایت از کیفیت یادگیری مجازی و همچنین بالا بردن عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی، استفاده اساتید از روشهای نوین مجازی و تعامل دانشجویان در یادگیری و فعال بودن در کلاسهای مجازی است. واژههای کلیدی تعامل، عملکرد تحصیلی، یادگیری مجازی.
Abstract The aim of the current research was to design a causal relationship model of satisfaction with the quality of virtual learning and academic performance of graduate physical education students with the mediating role of interaction in the northwestern provinces of the country during the Corona era. Research was correlational type by structural equation model approach. The statistical population was formed 283 of graduate students of physical education in northwest universities of the country. 163 students were selected according to Morgan's table. Reliability was evaluated through Cronbach's alpha coefficient and the construct validity was evaluated based on model fit indices in PLS modeling software. Based on path analysis, it was found that satisfaction with the quality of virtual learning has a causal relationship with academic performance. The results showed that the variable of satisfaction with the quality of virtual learning through the mediation of interaction has a significant relationship with perceived academic performance and the mediation relationship was confirmed. It can be concluded that in order to be satisfied with the quality of virtual learning and also to increase the academic performance of graduate students of physical education, professors use new virtual methods for teaching, and the interaction of students in learning and being active in virtual classes Keywords: Interaction, academic performance, virtual learning