آسیب شناسی مدیریت مدارس با نگاهی جامعه شناختی (مطالعه موردی: مدیریت مدارس شهرستان بستان آباد)
محورهای موضوعی : جامعه شناختی
1 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
برای رسیدن به وضعیت مطلوب در مدیریت مدارس بستان آباد، شناسایی آسیب های مدیریتی هدف اصلی تحقیق بود. جامعه آماری پژوهش در مطالعه اکتشافی ما سه گروه، معلمان، مدیران و عوامل اداری بودند که در مطالعه نهایی به روش پیمایشی از 640 نفر معلم شهرستان بستان آباد 240 نفر براساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق، اکتشافی و پیمایشی توصیفی و تحلیلی بود؛ ابزار های مورد استفاده، مصاحبه باز در مطالعه مقدماتی و پرسشنامه در مطالعه نهایی بود. در این تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و رگرسیون چند گانه استفاده شد. یافته ها نشان می دهند عامل های محیطی، سازمانی، انگیزشی دربعد ساختاری و مهارتهای انسانی، رهبری، آموزشی، اداری و مالی و پرورشی به عنوان عامل های مهارتی فردی مدیر، زمینه ساز آسیبهای مدیریتی در مدارس بستان آباد می باشند. بین عوامل ساختاری و آسیب های مدیریت رابطه ای مثبت و مستقیم وجود دارد و عوامل مهارتی و آسیبها رابطه ای منفی و معکوس دارند. همچنین عوامل مهارتی مدیران نسبت به عوامل ساختاری توانایی تبیین بیشتر آسیب های مدیریتی را دارند.