نقش آگهی های آموزشی تلویزیون جمهوری اسلامی در توسعه وگسترش آموزش شهروندی(مطالعه موردی مناطق 2و 18 شهر تهران)
محورهای موضوعی : جامعه شناختیحبیب اله زنجانی 1 , مریم قرهی 2
1 - دانشیار تمام وقت جمعیت شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
کلید واژه: آگهی های آموزشی تلویزیون, آموزش شهروندی,
چکیده مقاله :
آموزش شهروندی را می توان انتقال دانش، مهارت ها و ارزش ها به کودکان دانست که به واسطه آن خود را عضو مفید و موثری از حیات عمومی جامعه تشخیص دهند و شهروندانی مسئـول و متعهد تربیت شوند. در میان رسانه های جمعـی، تلویزیون از لحاظ آموزش غیر رسمی، یکی از بهترین وسایل آموزشی و فرهنگی است. "آن دسته از آگهی ها که درجهت رشد و ارتقای سطح دانش، اخلاق و معرفت های عمومی یک جامعه تهیه و پخش می شود آگهی های آموزشـی نامیـده می شود " (نعمت الهی، 10: 1380). تبلیغات فرهنگی اولین بار توسط وزارت نیرو از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد و پس از آن، دیگر نهادها من جمله نیروی انتظامی، شرکت ملی گاز، شهرداری نیز با تهیه و پخش آگهی ها و تبلیغات فرهنگی سعی بر آموزش نکات و مسایل مهم در قالب این آگهی ها نمودند. هدف اصـلی ایـن پـژوهش بررسـی نقـش آگهیهای آموزشی تلویزیونی به عنوان یکی از عوامل در توسعه و گسترش آموزش شهروندی است. این تحقیق با روش پیمایشی، کتابخانه ای انجام گرفته و روش نمونه گیری در آن نمونه گیری خوشه ای بوده و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. حجم نمونه در این تحقیق 384 نفر می باشد. یافته ها نشان مـی دهنـد تحصـیلات، منطقـه سکونت، شغل مخاطبین، زمان پخش آگهی ها، رضایت از پخش آگهی ها در توجه به آگهی های آموزشی مؤثر بوده اند، همچنین زمان پخش آگهی ها بر رضایت مخاطبین از پخش آگهی ها اثرگذار بوده است، توجه به آگهـی هـای آموزشـی موجب عمل کردن مخاطبان به پیام های آموزشی آگهی ها و توجه به آن در رفتار شهروندان گردیده است که همـین امـر توسعه آموزش شهروندی را به دنبال داشته است. می توان با ارایه هرچه بهتر این آگهی ها به تربیت شهروندانی مسـؤل و متعهد و مشارکت آنان در امر توسعه و پیشرفت جامعه امید داشت.