رتبهبندی عوامل موثر در کسب و کارهای خانگی با استفاده از روش MCDM از منظر گروه نخبگان(مورد مطالعه: صنایع ریسندگی و بافندگی استان اصفهان)
محورهای موضوعی :
سید رسول آقاداود
1
,
ارغوان آقاداود
2
1 - گروه مدیریت،واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان،ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع (گرایش لجستیک و زنجیره تامین)، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران،
کلید واژه:
چکیده مقاله :
زمینه: کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل ، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات ، موجب دگرگونی زیادی در اقتصاد هر کشور شده است. هدف این تحقیق رتبهبندی عوامل پایداری و افول کسب و کارهای خانوادگی از منظر گروه نخبگان میباشد. روش : تحقیق حاضر از نظر ماهیت توصیفی ، از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه اطلاعات و براساس روش دلفی بود. جامعه آماری خبرگان و مدیران کسب و کارهای خانوادگی شاغل در صنایع ریسندگی و بافندگی استان اصفهان میباشند. پرسشنامه اولیه شامل 24عامل پایداری و افول در کسب و کار خانوادگی است که از ادبیات تحقیق استخراج و پرسشنامه دوم به نظرات خبرگان و مصاحبههای صورت گرفته به صورت 10 عامل علاوه بر عوامل اولیه ادغام و به خبرگان ارجاع داده شده است. در کل پرسشنامه نهایی34عامل به صورت 16 عامل پایداری و 18 عامل افول در کسب و کارهای خانوادگی میباشد. برای تحلیل دادهها از روش TOPSIS استفاده شده است. یافته ها: نتیجه تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس بیشترین تا کمترین امتیاز رتبهبندی شدند، که مهمترین عوامل به ترتیب: انتقال اعتماد و و فاداری اعضا خانواده به کسب و کار، کار یک مبارزه خستگی ناپذیر، جلسات منظم با حضور تمام اعضای خانواده برای شنیدن نظرات و مشکلات، داشتن چشم انداز، تعیین اهداف بلندمدت و آینده تجاری روشن، تعیین جانشین بعدی و ایجاد آمادگی در او میباشند.
Home business has caused a lot of diversity in the economy of every country in terms of job creation, innovation in the supply of products or services. The purpose of this research is to rank the factors of family businesses from the perspective of the elite group. The present research was descriptive in nature, and data collection method using semi-structured interview and information questionnaire and based on Delphi method. The statistical community of experts and managers of family businesses working in the spinning and weaving industries of Isfahan province are producers and economic entrepreneurs. The initial questionnaire includes 24 factors of stability and decline in family business, which are extracted from the research literature, and the second questionnaire is based on the opinions of experts and the conducted interviews in the form of 10 factors in addition to the initial factors of integration and referred to the experts. In total, the final questionnaire has 34 factors in the form of 16 factors of stability and 18 factors of decline in family businesses. TOPSIS method was used for data analysis. The results were ranked based on the highest to the lowest points, which are the most important factors in order: transferring the trust and loyalty of family members to the business, the work of a tireless struggle, regular meetings with the presence of all family members to listen Opinions and problems are having a vision, setting long-term goals and a clear business future, determining the next successor and preparing him.