بررسی تأثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان (مطالعه موردی: شرکت های دانش بنیان شش کلان شهر کشور)
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیمنصور ترکیان تبار 1 , صدیقه محمداسماعیل 2 * , فاطمه نوشین فرد 3
1 - دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران torkiantabar@yahoo.com
2 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) m.esmaeili2@gmail.com
3 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران f.nooshinfard@gmail.com
کلید واژه: ایران, کلید واژه ها: فرهنگی, اجتماعی, تجاری سازی, تحقیقات علمی, دانش بنیان,
چکیده مقاله :
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی تاثیر عوامل فرهنگی– اجتماعی بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان کشور به انجام رسیده است. روش پژوهش حاضر پیمایشی- توصیفی از نوع همبستگی است. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را 970 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان شش کلان شهر کشور (تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و اهواز) تشکیل داده اند. براساس فرمول کوکران مدیران 275 شرکت جهت پاسخگویی به سوالات پژوهش انتخاب شدند. برای تعیین نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.یافته های پژوهش نشان می دهد که عوامل فرهنگی- اجتماعی می توانند تاثیر معناداری بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان داشته باشد (05/0>P ). بر این اساس، عوامل فرهنگی- اجتماعی میتوانند، 10درصد از واریانس تجاری سازی نتایج تحقیقات را تبیین نمایند (32/0-=r؛ 10/0=R2).
The aim of this study was to compare the parenting style and marital satisfaction and social support among the parents of addicted and non-addicted in Qaemshahr, northern Iran, in 2015. The study encompassed parents living in the city. Sample size: considering the population, 157 subjects were selected using stratified random sampling method. Data were collected by a standardized questionnaire. A conclusion was driven out of the findings of the first hypothesis, that is, there was a difference in marital satisfaction between the families of addicts and non-addicts. The mean of responses indicated that marital satisfaction among addicts was lower than that of non-addicts. According to the findings of the second question, parenting style of addicts and non-addicts was different for permissive and authoritative styles, and there was no difference for the authoritative style among them. The mean of responses indicated that addicts employed authoritarian and permissive styles more than non-addicts did. Considering the findings of the third question, it could be deduced that there was a difference between the social supports of families of addicts. The mean of responses indicated that addicts enjoy less social support than non-addicts do.
_||_