رابطه توانمند سازی مددکاران اجتماعی با بهرهوری شغلی آنان (خدمات سیار اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی در سراسر کشور - 1393 )
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیاشرف رضایی 1 , حبیب اله آقابخشی 2
1 - ندارد
2 - عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: کلید واژهها: توانمندسازی, بهرهوری شغلی, مددکاران اجتماعی, سازمان بهزیستی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف این پژوهش، شناخت رابطة توانمندسازی مددکاران اجتماعی شاغل در خدمات سیار اورژانس اجتماعی در کل کشور با بهرهوری شغلی ایشان است. نمونه شامل 158 نفر از مددکاران اجتماعی شاغل در خدمات سیار اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی در سراسر کشور است، که با روش نمونهگیری از تصادفی سیستماتیک یا نظام مند در سطح کشور انتخاب شدهاند. جهت بررسی مؤلفههای توانمندسازی و بهرهوری شغلی از پرسشنامه استاندارد شده توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1995) و پرسشنامه بهرهوری شغلی هرسی و گلداسمیت (1980) استفاده شده است. پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 798/0 و 880/0 تأیید گردید. اعتبار هر دو پرسشنامه هم از طریق روش اعتبار محتوایی CVR تأیید شد. در این پژوهش متغیر مستقل توانمندسازی با 5 مؤلفه و 15 سؤال و همچنین مشخصات دموگرافیک با 5 سؤال و متغیر وابسته بهرهوری شغلی با 7 مؤلفه و 26 سؤال میباشد. مجموع مؤلفههای متغیرهای مستقل با متغیر وابسته بررسی شده است. تجزیه و تحلیل آماری سؤالهای پژوهش با توصیفهای تک متغیره و دو متغیره،آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون تاوکندالC ، آزمون تعقیبی میانگین، آزمون تعقیبی Bonferroni و تحلیل چند متغیره رگرسیون انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیر توانمندسازی و متغیر بهرهوری شغلی رابطه معناداری وجود دارد. ولیکن در تحلیل چند متغیره رگرسیون نشان داده شده از بین 5 مؤلفة توانمندسازی (احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس مؤثر بودن، احساس اعتماد و احساس معناداری) به ترتیب بیشترین متغیری که قابل پیش بینی بر ارتقای بهرهوری شغلی است احساس استقلال با (42/0درصد) و احساس اعتماد با (35/0درصد) میباشد. مؤلفة معناداری با 048/0 درصد قابل تعمیم نبوده و مؤلفههای احساس شایستگی و احساس مؤثر بودن هم منفی هستند. بررسی مشخصات دموگرافیک هم نشان داد که هیچ یک از این مشخصهها (سن، جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه خدمت) بر روی ارتقای بهرهوری تأثیر مثبتی نداشته بلکه همگی آنها با ارقامی منفی نشان دهنده تأثیر معکوس بر ارتقای بهرهوری هستند. اما همچنان اثر توانمندسازی بر ارتقای بهرهوری قابل پیش بینی است.
Abstract: The purpose of this research is to determine the relationship between the empowerment of social workers working in social emergency mobile services of welfare organization across the country and their job’s efficiency. The sample size includes 158 social workers working in social emergency mobile services of welfare organization across the country. That was selected by the systematic random sampling method all over the country. The main research question is about that what is the relationship between empowerment and job efficiency of social workers working in the social emergency mobile services of welfare organization across the country? In order to study the components of empowerment and job efficiency, it was used a standardized empowerment questionnaire (Spritzer and Mishra, 1995) and job efficiency questionnaire (Hersey and Goldsmith, 1980). Reliability of both questionnaires was confirmed by using Cronbach's alpha coefficient 798/0 and 880/0, respectively. The validity of both questionnaires was confirmed via CVR content validity method. In this research, the independent variable of empowerment is 5 component and 15 questions and also demographic characteristics is 5 questions and dependent variable of job efficiency is 7 component and 26 questions. Total components of the independent variables have been studied with the dependent variable. Statistical analysis of the research questions was performed by univariate and bivariate descriptions, Spearman’ rank correlation coefficient test, Kendall's tau C coefficient test, Post Hoc test, Bonferroni Post Hoc test and multivariate analysis of regression. The results show that there is a significant relationship between empowerment variable and job efficiency variable. However, it was shown that in multivariate analysis of regression, from the 5 components of empowerment (sense of competence, independence, effectiveness, confidence and a sense of significance) most variable that is predictable for improve job efficiency, is sense of independence with (42 / 0%) and , is sense of confidence with (35/0). A component of significant wasn’t extensible with 048/0% and components of competence and effectiveness senses are negative. Regarding to demographic characteristics it has been recognized that none of these characteristics (Age, sex, education, field of study and work experience) have any positive impact on improving efficiency; even all of them indicate the opposite effect on improving efficiency with negative values. But also empowering effect on improving efficiency is predictable.